Glömda spaningar 2017. Välja byrå. Bild-SEO. Kntnt nyhetsbrev vecka 3, 2017

Hejsan!

Tredje veckan redan till ända. Här går det undan. Och vilken rivstart året har haft. I vart fall upplever vi på Kntnt det så. Vi håller workshops och utbildningar, skriver offerter och rapporter, vidareutvecklar och förbättrar Konzilo (verktyget vi släppte före jul), och försöker hinna med vår egen content marketing.

Det är naturligtvis skoj. Men jag ska inte sticka under stolen med att det också är slitsamt. Jag tröstar (eller lurar) mig själv att det gör mig till en bättre rådgivare att uppleva samma press och stress som du säkert känner av då och då.

Och så tröstar jag mig med ett avsnitt av någon bra tv-serie. Just nu ser jag Narcos på Netflix. Shit va’ bra storytelling!

Glömda spaningar 2017

Drygt 13 miljoner. Så många träffar får jag när jag söker ”marketing trends 2017”. Jag har läst drygt 190 av dem.

En del saker återkommer i stort sett i alla spaningar. Du hörde några av dem i förra veckans avsnitt av Kntnt Radio när ”The Social Media Professor” var med oss från Chapman University i USA, och jag återkommer med fler nästa vecka.

Några saker sticker ut med sin frånvaro. Saker som var hett 2016 men nästan ingen nämner i sina spaningar för 2017. Jag har grubblat lite på varför.

Wearables

Wearables är accessoarer, kläder och till och med implantat som använder datakraft för att ge bäraren ”smarta” funktioner. De mest kända tillämpningarna är träningsarmband och smarta klockor.

Många trodde för något år sedan att vi skulle vara flitiga användare av dessa produkter. Att vi skulle ha ersatt smarttelefonen med smartklocka, ha koll på vår hälsa med ett smart armband och kanske till och med opererat in ett chip som öppnar dörrar och betalar för oss. Men tji fick de.

Jag tror de flesta, inklusive tillverkare som Apple, Samsung och FitBit, förväxlade entusiasm för ny teknik och nya möjligheter, med det som Clayton Christensen kallar jobs to be done – alltså vad vi verkligen vill ha hjälp med.

De flesta spåkärringar verkar ha nyktrat till i detta avseende, för i stark kontrast mot hur det lät för ett år sedan är det nästan ingen som nämner det i årets spaningar.

Annonsblockering

Annonsblockerare var en annan sak som lös med sin frånvaro i årets spaningar. Underligt, eftersom många anser att annonsblockering är ett job to be done: I Sverige nästan var tredje internetanvändare.

Branschorganisationen IAB Sverige orkestrerade i slutet av förra året en samordnad aktion där Sveriges publicister under en månad stängde ute alla med annonsblockerare. De analyserar nu siffrorna, och kan under 2017 komma att ”pusha för hårdare konsekvenser”.

Jag tycker de istället ska lyssna på Carl Wåreus förslag. Det är mycket bättre för alla parter: publicister, annonsörer och läsare.

Podcast

Enligt Orvesto lyssnar nästan var tredje svensk mellan 16 och 80 år – 2,2 miljoner för att vara exakt – på podcast varje månad. Och tillväxten är snabb. Från våren 2015 till sommaren 2016 har antal lyssnare ökat med 38%. Och de som lyssnar varje dag har nära fördubblats.

Och liknande fantastiska siffror rapporteras från USA och andra håll. Ändå finns knappt några spaningar om podcast-boom för 2017. Kanske är det rätt. Men det är synd. För med sådana fantastiska siffror – både vad gäller räckvidd och tillväxt – borde alla som arbetar med marknadsföring och kommunikation på allvar överväga podcast som medium.

Faktum är att fler lyssnar på podcast än använder Twitter och LinkedIn. Bara Facebook och Instagram är större.

Okända godbitar om Svenskarna och internet

På torsdag är det dags för Kntnts första frukost för 2017.

Då avslöjar Pamela Davidsson några mindre kända godbitar från Internetstiftelsens årliga undersökning om Svenskarna och internet. Det vill du inte missa!

Och jobbar du med B2B-marknadsföring så är det snudd på tjänstefel att inte komma. Christopher Engman berättar vad Account Based Marketing är (förutom ett nytt buzzword) och hur det kan hjälpa dig.

Anmäl dig nu!

Så väljer du byrå

Det är inte lätt att välja byrå. Nästan alla byråer påstår att de kan nästan allt. Men det är förstås inte sant. Så hur hittar du rätt i djungeln? Det frågar Pia och jag byråvalskonsulten Max Apéria från Sveriges Annonsörer i avsnitt 82 av Kntnt Radio.

Du får också också en uppdatering från vår kollega Fabian om verktyget Konzilo som släpptes före jul.

Hur och varför du ska optimera dina bilder för bildsöket

Sökoptimerar du dina bilder? Inte! Läs i så fall Alexandra Jungs artikel. Det kanske får dig att tänka om.

Lön för mödan

Gör bra reklam, så lovar jag att titta.

Bra reklam är reklam som är relevant för mig just när jag får den, och som ger mig lön för mödan för att ta del av den. Så enkelt är det.

Bra reklam gjorde HBO i veckan.

Jag avslöjade ju i början att jag tycker om att varva ned på kvällen med ett avsnitt av en riktig bra tv-serie. En favorit är Last Week Tonight with John Oliver. Så reklam för den tv-showen uppfyller relevanskravet.

Är dessutom Larry David med (jag ääälskar Seinfeld och gillar Simma lugnt, Larry!)… Ja då får jag lön för mödan. Hoppas du också får det:

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

odio dolor massa at fringilla Donec amet,
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest