Gör budskapet till A och O – inte Ö

“Det är bara text.” Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har hört frasen. Den åtföljs inte sällan av ett tillägg i stil med: “Jag är ju läs- och skrivkunnig, så det där med text kan jag lösa själv. Kompetensen finns i huset.”

I de fall denna optimism infrias är jag den första att gratulera. Men av erfarenhet vet jag att det inte alltid blir så. I synnerhet inte när det handlar om mindre företag.

Möt textens fiender

Visst – kompetensen finns många gånger där. Absolut – ingen känner företaget bättre än de som jobbar där. Så varför går det inte vägen? Varför gapar så många estetiskt fulländade och tekniskt mästerliga webbplatser i stort sett tomma i veckor, månader efter lansering?

Fiende nummer 1: Tidsbrist

Orsaken är ofta tidsbrist, inte sällan i kombination med tidsoptimism. Företaget underskattade arbetet med att ta fram nytt, fräscht textmaterial till den nya, fräscha hemsidan. Allt fokus lades på design och funktioner och innan de visste ordet av stod de där med en snygg, smart – och tom – webbplats.

Att börja med innehållsarbetet för sent är en vanlig felprioritering.

Fiende nummer 2: Skrivkramp

Lika ofta beror den litterära ödemarken på skrivkramp. Det är lättare än man kan tro att börja hysa för stor respekt för det skrivna ordet. Bli rädd för att besudla detta nya, vackra som begåvade designers och webbutvecklare har skapat med formuleringar som helt enkelt inte håller måttet.

Planera, planera, planera

Så vad ska man då göra för att undvika, eller ta sig ur, denna pappersmasselösa geggamoja som är bristen på bra webbcopy?

Steg 1: Planera. Steg 2: Planera mera. Steg 3: Planera ännu mera. Steg 4: Ja, nu är du möjligen klar att börja skriva. Skämt åsido – det går inte att nog understryka vikten av ett välgenomtänkt budskap.

Illustration © Robert Alfredsson.
Illustration © Robert Alfredsson.

Skjut inte upp innehållsarbetet

En chokladfabrikör väntar inte med att utforma och smaksätta pralinerna tills asken är klar. Skjut inte upp arbetet med innehållet till din digitala chokladask!

Ha text- och bildmaterial i åtanke från dag ett. Jobba parallellt med innehållet när webbteamet hör av sig och vill ha feedback på ett designelement eller funktion.

När du tvivlar – testa!

Så var det det här med skrivkrampen och våndan inför att välja fel ton, tilltal, textlängd och formuleringar. Ofta handlar skrivkramp just om svårigheten att välja mellan två eller fler spår. Men om du inte behöver välja då?

Med A/B-testning kan du undersöka vilka formuleringar och handlingsuppmaningar som går hem bäst hos dina webbplatsbesökare. Det är få saker inom webbvärlden som är så lätta att ta fram olika varianter på som just text. Så låt orden forsa fram och statistiken tala sitt tydliga språk.

Låt budskapet få ta tid

Slutligen är min vädjan till dig som läser det här: Låt budskapet få ta tid och resurser. Det är bara text. Men texter som någon lagt ner tid och möda på är så mycket mer värdefulla än vad ord kan beskriva.

Illustration överst på sidan © ducu59us/Shutterstock

Karin Forslund

Författare: Karin Forslund

Karin Forslund har jobbat som copywriter på webbyrån Xelera sedan 2008. På senare år har hon även axlat rollen som projektledare och product owner. Karin har sina rötter i journalistiken och gick långa journalistprogrammet på JMG i Göteborg. Efter en tid som reporter och insändarredaktör på GT sadlade hon om till marknadsföring. Numera förser hon såväl Xeleras som kundernas webbkanaler med genomtänkt, väldisponerat och sökmotoranpassat textmaterial.

Läs mer av Karin Forslund

porta. elit. lectus Aliquam tristique eget sit
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest