Grunderna i AdWords: sökord, displaynätverk och retargeting

Hur får du läsare till din nya företagsblogg? Din sajt dyker upp först på sidan 17 i Googles sökresultat. Och än så länge har du få följare i sociala medier. Hur ska du nå ut och bygga publik?

Thomas Barregren
5 februari 2015

Hur får du läsa­re till din nya före­tags­blogg? Din sajt dyker upp först på sidan 17 i Goog­les sökre­sul­tat. Och än så länge har du få föl­ja­re i soci­a­la medi­er. Hur ska du nå ut och byg­ga publik?

Sponsrade sökord

För snart två år sedan stod vi på Knt­nt inför sam­ma pro­blem. Den här blog­gen var ny, Goog­le hade bara index­e­rat första­si­dan, och vi hade inte ens en Face­book sida. Lös­ning­en var AdWords – Goog­les tjänst för att ”spons­ra” sökre­sul­tat och köpa annons­plats ute på and­ras webbplatser.

Vi beta­la­de 5 000 kr per månad för att synas överst i Goog­les sökre­sul­tat. Eller rät­ta­re sagt ovan­för sökre­sul­ta­tet. Och det fun­ge­ra­de. Folk klic­ka­de på annon­sen, gil­la­de det de såg, och kom till­ba­ka. De dela­de artik­lar i soci­a­la medi­er, län­ka­de på sina webb­plat­ser och tip­sa­de vän­ner och bekan­ta. Vi fick fler besö­ka­re, mer föl­ja­re och bätt­re ran­king. Och suc­ces­sivt har den köp­ta tra­fi­ken bytts ut mot orga­nisk trafik.

Displayannonser och retargeting

Jag ska erkän­na att det finns otro­ligt myc­ket mer vi kan göra. Och vi har bör­jat tes­ta nya saker. Till exem­pel retar­ge­ting, som vi fick hjälp av AdWords-byrån Teveo att kom­ma igång med. Det var inför Robert Roses besök. Du kanske såg vår oran­gea dis­play­an­nons som dök upp på var och varan­nan sida du besökte. 🙂

Grunderna i AdWords

Om du inte redan använ­der AdWords, men har det på din att göra-lis­ta, så ska du se det­ta avsnitt av Knt­nt TV.

I det­ta pro­gram berät­tar Robin Pet­ters­son mer om AdWords, spons­ra­de sökord, dis­play­nät­verk och retar­ge­ting. Och sen visar Gus­tav Önneslöv hur du ska­par ett AdWords-kon­to och köper din förs­ta annons. Både Robin och Gus­tav kom­mer från Teveo.

Se filmen

Du kan se Grun­der­na i AdWords: sökord, dis­play­nät­verk och retar­ge­ting både på Vimeo och Youtu­be eller här.

https://​vimeo​.com/​1​1​7​8​1​0​396

Musik: All Alo­ne © Ivan Chew (CC BY 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »