Grunderna i AdWords: sökord, displaynätverk och retargeting

Hur får du läsare till din nya företagsblogg? Din sajt dyker upp först på sidan 17 i Googles sökresultat. Och än så länge har du få följare i sociala medier. Hur ska du nå ut och bygga publik?

Sponsrade sökord

För snart två år sedan stod vi på Kntnt inför samma problem. Den här bloggen var ny, Google hade bara indexerat förstasidan, och vi hade inte ens en Facebook sida. Lösningen var AdWords – Googles tjänst för att ”sponsra” sökresultat och köpa annonsplats ute på andras webbplatser.

Vi betalade 5 000 kr per månad för att synas överst i Googles sökresultat. Eller rättare sagt ovanför sökresultatet. Och det fungerade. Folk klickade på annonsen, gillade det de såg, och kom tillbaka. De delade artiklar i sociala medier, länkade på sina webbplatser och tipsade vänner och bekanta. Vi fick fler besökare, mer följare och bättre ranking. Och successivt har den köpta trafiken bytts ut mot organisk trafik.

Displayannonser och retargeting

Jag ska erkänna att det finns otroligt mycket mer vi kan göra. Och vi har börjat testa nya saker. Till exempel retargeting, som vi fick hjälp av AdWords-byrån Teveo att komma igång med. Det var inför Robert Roses besök. Du kanske såg vår orangea displayannons som dök upp på var och varannan sida du besökte. 🙂

Grunderna i AdWords

Om du inte redan använder AdWords, men har det på din att göra-lista, så ska du se detta avsnitt av Kntnt TV.

I detta program berättar Robin Pettersson mer om AdWords, sponsrade sökord, displaynätverk och retargeting. Och sen visar Gustav Önneslöv hur du skapar ett AdWords-konto och köper din första annons. Både Robin och Gustav kommer från Teveo.

Se filmen

Du kan se Grunderna i AdWords: sökord, displaynätverk och retargeting både på Vimeo och Youtube eller här.

Rätt nivå?

Detta var det andra avsnittet av Kntnt TV. Det första handlade om att mäta och rapportera aktivitet i sociala medier.

Jag är nyfiken vad du tycker. Är det rätt nivå? För lätt? Eller för svårt?

Vi experimenterar med formatet och är därför mycket tacksamma för dina synpunkter. Lämna dem i kommentarsfältet nedan. Tack!

Bild: © Bildagentur Zoonar GmbH via Shutterstock
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

Curabitur dictum id odio tristique dapibus
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest