Grunderna i AdWords: sökord, displaynätverk och retargeting

Hur får du läsare till din nya företagsblogg? Din sajt dyker upp först på sidan 17 i Googles sökresultat. Och än så länge har du få följare i sociala medier. Hur ska du nå ut och bygga publik?

Thomas Barregren
5 februari 2015

Hur får du läsa­re till din nya före­tags­blogg? Din sajt dyker upp först på sidan 17 i Googles sökre­sul­tat. Och än så länge har du få föl­ja­re i soci­a­la medi­er. Hur ska du nå ut och byg­ga publik?

Sponsrade sökord

För snart två år sedan stod vi på Kntnt inför sam­ma pro­blem. Den här blog­gen var ny, Google hade bara index­e­rat första­si­dan, och vi hade inte ens en Facebook sida. Lösningen var AdWords – Googles tjänst för att ”spons­ra” sökre­sul­tat och köpa annons­plats ute på and­ras webb­plat­ser.

Vi beta­la­de 5 000 kr per månad för att synas överst i Googles sökre­sul­tat. Eller rät­ta­re sagt ovan­för sökre­sul­ta­tet. Och det fun­ge­ra­de. Folk klic­ka­de på annon­sen, gil­la­de det de såg, och kom till­ba­ka. De dela­de artik­lar i soci­a­la medi­er, län­ka­de på sina webb­plat­ser och tip­sa­de vän­ner och bekan­ta. Vi fick fler besö­ka­re, mer föl­ja­re och bätt­re ran­king. Och suc­ces­sivt har den köp­ta tra­fi­ken bytts ut mot orga­nisk tra­fik.

Displayannonser och retargeting

Jag ska erkän­na att det finns otro­ligt myc­ket mer vi kan göra. Och vi har bör­jat tes­ta nya saker. Till exem­pel retar­ge­ting, som vi fick hjälp av AdWords-byrån Teveo att kom­ma igång med. Det var inför Robert Roses besök. Du kanske såg vår oran­gea dis­play­an­nons som dök upp på var och varan­nan sida du besök­te. 🙂

Grunderna i AdWords

Om du inte redan använ­der AdWords, men har det på din att göra-lis­ta, så ska du se det­ta avsnitt av Kntnt TV.

I det­ta pro­gram berät­tar Robin Pettersson mer om AdWords, spons­ra­de sökord, dis­play­nät­verk och retar­ge­ting. Och sen visar Gustav Önneslöv hur du ska­par ett AdWords-kon­to och köper din förs­ta annons. Både Robin och Gustav kom­mer från Teveo.

Se filmen

Du kan se Grunderna i AdWords: sökord, dis­play­nät­verk och retar­ge­ting både på Vimeo och Youtube eller här.

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Facebooks ”gilla”-knapp granskad av EU-domstolen

Tänk till innan du instal­le­rar Facebooks ”gilla”-knapp och and­ra plu­gins på din webb­plats. Ansvaret vid behand­ling av per­son­upp­gif­ter­na kan näm­li­gen bli din huvud­värk. Detta slår ett för­hands­av­gö­ran­de i EU-dom­sto­len fast. Läs mer i dagens arti­kel skri­ven av advo­kat Erik Ullberg och biträ­dan­de jurist Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Därför är redaktörens roll så viktig

Digitala platt­for­mar har öpp­nat upp fan­tas­tis­ka möj­lig­he­ter för före­tag att dela med sig av vär­deska­pan­de inne­håll till kun­der och and­ra intres­sen­ter. Men intryc­ket kan bli spre­tigt i den digi­ta­la mil­jön. Därför är redak­tö­rens roll cen­tral i all inne­hålls­mark­nads­fö­ring. Läs dagens arti­kel skri­ven av Lars Wirtén och Jörgen Olsson.

Läs artikel »

Utveckla din story med rätt design

Har du en inre bild av hur din arti­kel skul­le se ut när den kom­mer i tryck? Med design kan du utveck­la din sto­ry och ska­pa ett nytt per­spek­tiv. Bilder, färg och form kan bli verk­tyg även i din kre­a­ti­va verk­tygs­lå­da.

Läs artikel »

Om jag var i Almedalen …

Att Almedalen blir allt vik­ti­ga­re för kom­mu­nik­tions­bran­schen är de fles­ta över­ens om. Men i en djung­el av pro­gram­punk­ter kan det vara svårt att sål­la agnar­na från vetet. Här kom­mer hjälp på vägen! Martin Modigh Karlsson har gjort grov­job­bet och lis­tar sina bäs­ta tips i dagens krö­ni­ka. För dig som ska dit och för dig som tar del av pro­gram­met i efter­hand.

Läs artikel »

Detta gäller vid marknadsföring av din arbetsgivare på sociala medier

Publicerar du inlägg om din arbets­gi­vares verk­sam­het i soci­a­la medi­er? Då kan du behö­va vara för­sik­tig så att du inte fälls för vil­se­le­dan­de mark­nads­fö­ring. Ta reda på vad som gäl­ler genom att läsa den­na arti­kel skri­ven av Tobias Bratt, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Ursäkta röran. Vi har byggt om.

För ovan­lig­he­tens skull pra­tar vi om oss själ­va. Vi vill berät­ta att vi från och med nu är en con­tent­by­rå som gör con­tent. Men vi gör det på ett annorlun­da sätt än and­ra con­tent­by­rå­er. Vi har ock­så en ny digi­tal platt­form som ska slå Hubspot på fing­rar­na. Och vi har gjort lego av vårt stra­te­gi-erbju­dan­de. Dessutom har vi en mas­sa nya med­ar­be­ta­re, och söker ännu fler. I den­na krö­ni­ka berät­tar Thomas Barregren om allt det­ta och lite till.

Läs artikel »

Därför ska du ha egen plattform

Det är fres­tan­de att använ­da LinkedIn, Facebook eller någon annan platt­form som din mål­grupp redan använ­der. Med deras annons­lös­ning­ar (”spons­ra­de inlägg”) kan du snabbt nå ut till din mål­grupp. Dessutom är de lät­ta att använ­da. Men det finns pro­blem. Du läg­ger din fram­gång som mark­nads­fö­ra­re och säl­ja­re i hän­der­na på bolag som han en annan agen­da än ditt bäs­ta. Du kon­trol­le­rar inte vem som ser vad och när. Du har inte till­gång till de vär­de­ful­la digi­ta­la fot­spår som din mål­grupp läm­nar efter sig. Därför behö­ver du en egen platt­form.

Läs artikel »

Därför jobbar vi annorlunda

Vi job­bar på ett annorlun­da sätt. Våra kon­sul­ter arbe­tar i ditt team (eller är ditt team) och har sam­ti­digt full upp­back­ning vad gäl­ler kom­pe­tens och resur­ser från våra kon­sul­ter som job­bar “back office”. Men var­för job­bar vi på det sät­tet?

Läs artikel »

Är du redo för robottexterna?

Content och mar­ke­ting – båda delar­na behövs. Men vad hän­der när robo­tar tar över text­pro­duk­tio­nen med fokus på det sist­nämn­da? Med de rät­ta nyc­kelor­den och rubri­ker­na som slår. Finns det fort­fa­ran­de en plats för den enga­ge­ran­de och per­son­li­ga berät­tel­sen? Om det­ta hand­lar Lars Wirténs krö­ni­ka.

Läs artikel »

Varning för gratis wifi när du jobbar på distans

Du vet nog redan att det kan fin­nas säker­hets­hål när du job­bar på distans i öpp­na nät­verk. Men stop­par det dig att mej­la kun­den kam­panj­re­sul­ta­tet eller knap­pa in kre­dit­kor­tets siff­ror via café­ets gra­tisupp­kopp­ling? Det bor­de det! Risken finns näm­li­gen att du ger obe­hö­ri­ga till­gång till din infor­ma­tion. Martin Modigh Karlsson beskri­ver faror­na och ger dig sva­ren på var­för gra­tis (nät­verk) inte all­tid är gott – och där­för bör använ­das med stor för­sik­tig­het – samt tip­sar om tre saker du kan göra för att höja säker­he­ten. 

Läs artikel »
ut facilisis dolor consequat. vel, odio Nullam at sit

Missa inte nästa artikel!

Få gratis nyhetsbrev varannan vecka

i din inkorg – med senaste artiklarna

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest