Har din marknadskommunikation effekt?

Effekt är att bidra till företagets affärsmål. Gör din marknadsföring det? Det känns förmodligen så men kan du dessutom leda det i bevis finns mycket mer att vinna. Frågan är bara hur du ska bära dig åt. Svaret får du i dagens fullmatade samtal med mät-expert Mats Rönne. Lyssna nu!

Pia Tegborg
9 augusti 2018

Effekt är att bidra till före­ta­gets affärs­mål. Gör din mark­nads­fö­ring det? Det känns för­mod­li­gen så men kan du dess­utom leda det i bevis finns myc­ket mer att vin­na. Frågan är bara hur du ska bära dig åt. Svaret får du i dagens full­ma­ta­de sam­tal med mät-expert Mats Rönne. Lyssna nu!

Om innehållet och varför du ska lyssna


Har din mark­nads­fö­ring någon effekt? Bidrar den till de mål som satts upp?

All mark­nads­fö­ring har till syf­te att bidra och utveck­la affä­ren, att ska­pa affärsnyt­ta, på något sätt. Det kan till exem­pel inne­bä­ra att med­ver­ka till ökad för­sälj­ning, fler mark­nads­an­de­lar, ökad varu­mär­kes­kän­ne­dom, nöj­da­re kun­der eller hög­re lön­sam­het.

När en kort­sik­tig sats­ning som en Facebook-kam­panj eller en lång­sik­tig som con­tent mar­ke­ting bidrar till att affärsmå­len upp­fylls, så har de effekt. Men hur tusan mäter man då det­ta?

Just den frå­gar enga­ge­rar många med mig. Och inte blir det lät­ta­re när fle­ra fak­to­rer sam­ver­kat för upp­nådd effekt. Då går det inte att peka på vil­ken del av mark­nads­fö­ring­en som spe­la­de den avgö­ran­de rol­len.

Ofta använ­der vi mått som akti­vi­tet, fre­kvens, räck­vidd och enga­ge­mang när vi pra­tar effekt. De är klart intres­san­ta eftersom de säger hur väl vi lyc­kas nå ut med vårt inne­håll. Men de säger fak­tiskt väl­digt lite om affärsnyt­tan. Och vad som kom­mer att stå på sista raden i resul­tatrap­por­ten – vil­ket är det som i förs­ta hand intres­se­rar vd och led­nings­grupp.

Ett annat bekym­mer är att vi är för kort­sik­ti­ga i vårt tänk. Eller inte tän­ker alls, vil­ket får till följd att vi pro­du­ce­rar con­tent för con­tent skull och pub­li­ce­rar inlägg i soci­a­la medi­er för soci­a­la medi­ers skull. När vi istäl­let bor­de foku­se­ra på den bete­en­de­för­änd­ring som krävs hos vår mål­grupp för att vi skall nå målet med vår mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion. Och få den effekt vi efter­strä­var.

Med allt det­ta i åtan­ke rekom­men­de­rar jag dig att lyss­na på vårt intres­san­ta och tan­ke­väc­kan­de sam­tal med mät-expert Mats Rönne.

Detta är en repris av Kntnt Radio avsnitt 69 från den 6 okto­ber 2016.

Länkar

Här hit­tar du län­kar till mer inne­håll om mät­ning och effekt

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Constellate © Fleurie (CC BY-NC-SA 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Ursäkta röran. Vi har byggt om.

För ovan­lig­he­tens skull pra­tar vi om oss själ­va. Vi vill berät­ta att vi från och med nu är en con­tent­by­rå som gör con­tent. Men vi gör det på ett annorlun­da sätt än and­ra con­tent­by­rå­er. Vi har ock­så en ny digi­tal platt­form som ska slå Hubspot på fing­rar­na. Och vi har gjort lego av vårt stra­te­gi-erbju­dan­de. Dessutom har vi en mas­sa nya med­ar­be­ta­re, och söker ännu fler. I den­na krö­ni­ka berät­tar Thomas Barregren om allt det­ta och lite till.

Läs artikel »

Därför ska du ha egen plattform

Det är fres­tan­de att använ­da LinkedIn, Facebook eller någon annan platt­form som din mål­grupp redan använ­der. Med deras annons­lös­ning­ar (”spons­ra­de inlägg”) kan du snabbt nå ut till din mål­grupp. Dessutom är de lät­ta att använ­da. Men det finns pro­blem. Du läg­ger din fram­gång som mark­nads­fö­ra­re och säl­ja­re i hän­der­na på bolag som han en annan agen­da än ditt bäs­ta. Du kon­trol­le­rar inte vem som ser vad och när. Du har inte till­gång till de vär­de­ful­la digi­ta­la fot­spår som din mål­grupp läm­nar efter sig. Därför behö­ver du en egen platt­form.

Läs artikel »

Därför jobbar vi annorlunda

Vi job­bar på ett annorlun­da sätt. Våra kon­sul­ter arbe­tar i ditt team (eller är ditt team) och har sam­ti­digt full upp­back­ning vad gäl­ler kom­pe­tens och resur­ser från våra kon­sul­ter som job­bar “back office”. Men var­för job­bar vi på det sät­tet?

Läs artikel »

Är du redo för robottexterna?

Content och mar­ke­ting – båda delar­na behövs. Men vad hän­der när robo­tar tar över text­pro­duk­tio­nen med fokus på det sist­nämn­da? Med de rät­ta nyc­kelor­den och rubri­ker­na som slår. Finns det fort­fa­ran­de en plats för den enga­ge­ran­de och per­son­li­ga berät­tel­sen? Om det­ta hand­lar Lars Wirténs krö­ni­ka.

Läs artikel »

Varning för gratis wifi när du jobbar på distans

Du vet nog redan att det kan fin­nas säker­hets­hål när du job­bar på distans i öpp­na nät­verk. Men stop­par det dig att mej­la kun­den kam­panj­re­sul­ta­tet eller knap­pa in kre­dit­kor­tets siff­ror via café­ets gra­tisupp­kopp­ling? Det bor­de det! Risken finns näm­li­gen att du ger obe­hö­ri­ga till­gång till din infor­ma­tion. Martin Modigh Karlsson beskri­ver faror­na och ger dig sva­ren på var­för gra­tis (nät­verk) inte all­tid är gott – och där­för bör använ­das med stor för­sik­tig­het – samt tip­sar om tre saker du kan göra för att höja säker­he­ten. 

Läs artikel »

Rätten att bli glömd i digitala miljöer

Ett år har pas­se­rat sedan GDPR träd­de i kraft. Fortfarande brot­tas många före­tag med de prak­tis­ka och de juri­dis­ka tillämp­nings­frå­gor­na. Ett pro­blem av det först­nämn­da sla­get är hur före­tag som behand­lar per­son­upp­gif­ter rade­rar des­sa i sina IT-system? Enligt data­skydds­för­ord­ning­en ska man byg­ga upp sina system så att kra­ven i lag­stift­ning­en upp­fylls – men vad inne­bär det? Och går det över­hu­vud­ta­get att rade­ra upp­gif­ter­na på ett sätt som inne­bär att de ald­rig kan åter­ska­pas?

Läs om indi­vi­dens ”rätt att bli glömd” och före­ta­gets skyl­dig­het att rade­ra per­son­upp­gif­ter i dagens krö­ni­ka skri­ven av Jeanette Jönsson, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Elva tips som får din intervju att lyfta

Att få till en bra inter­vju hand­lar om väl­digt myc­ket mer än att bara stäl­la frå­gor och anteck­na. Låt Lars Wirtén gui­da dig längs vägen – steg för steg till ett garan­te­rat lyc­kat resul­tat! 

Läs artikel »

Kommunicera effektivare i samband med mässor

Mässorna är stor­slag­na, moder­na hub­bar för kom­mu­ni­ka­tion både digi­talt och IRL. Biljetter scan­nas och rivs, sto­ra bild­skär­mar pum­par ut sitt bud­skap. Samtal förs mel­lan poten­ti­el­la affärs­kon­tak­ter. Men tar du till­va­ra på alla kom­mu­ni­ka­tions­möj­lig­he­ter? Martin Karlsson Modigh gui­dar dig genom för­be­re­del­ser­na, vad du bör tän­ka på under mäs­san och vad du kan göra efteråt.

Läs artikel »

Nytt EU-direktiv ställer tuffare krav på marknadsföring online

EU sat­sar sto­ra resur­ser på att för­bätt­ra de juri­dis­ka spel­reg­ler­na i EUs digi­ta­la mil­jö. Inte minst vad gäl­ler den kon­su­ment­skyd­dan­de lag­stift­ning­en. Större krav på e-mark­nads­plat­ser och en utö­kad ång­er­rätt är bara någ­ra exem­pel på det­ta och sank­tio­ner­na vid över­trä­del­se kan svi­da ordent­ligt. Som mark­nads­fö­ra­re mås­te du veta vad som gäl­ler. Läs dagens arti­kel för­fat­tad av Erik Ullberg och Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

En publicist söker sin prenumerant

Har ditt före­tag en blogg? Finns ni på Facebook? Har ni ett nyhets­flö­de på hem­si­dan? Grattis, då är ni i själ­va ver­ket även pub­li­cis­ter. Och då kan det vara bra att ha koll på vad det inne­bär. Läs mer om det­ta i dagens arti­kel  sig­ne­rad Lars Wirtén.

Läs artikel »
ipsum et, libero felis ut libero venenatis, tristique quis,

Missa inte nästa artikel!

Missa inte nästa artikel! Fyll i din mejladress och få ett mejl med de senaste artiklarna.

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest