Har din marknadskommunikation effekt? Kntnt Radio 188 med Mats Rönne

Effekt är att bidra till företagets affärsmål. Gör din marknadsföring det? Det känns förmodligen så men kan du dessutom leda det i bevis finns mycket mer att vinna. Frågan är bara hur du ska bära dig åt. Svaret får du i dagens fullmatade samtal med mät-expert Mats Rönne. Lyssna nu!

Om innehållet och varför du ska lyssna


Har din marknadsföring någon effekt? Bidrar den till de mål som satts upp?

All marknadsföring har till syfte att bidra och utveckla affären, att skapa affärsnytta, på något sätt. Det kan till exempel innebära att medverka till ökad försäljning, fler marknadsandelar, ökad varumärkeskännedom, nöjdare kunder eller högre lönsamhet.

När en kortsiktig satsning som en Facebook-kampanj eller en långsiktig som content marketing bidrar till att affärsmålen uppfylls, så har de effekt. Men hur tusan mäter man då detta?

Just den frågar engagerar många med mig. Och inte blir det lättare när flera faktorer samverkat för uppnådd effekt. Då går det inte att peka på vilken del av marknadsföringen som spelade den avgörande rollen.

Ofta använder vi mått som aktivitet, frekvens, räckvidd och engagemang när vi pratar effekt. De är klart intressanta eftersom de säger hur väl vi lyckas nå ut med vårt innehåll. Men de säger faktiskt väldigt lite om affärsnyttan. Och vad som kommer att stå på sista raden i resultatrapporten – vilket är det som i första hand intresserar vd och ledningsgrupp.

Ett annat bekymmer är att vi är för kortsiktiga i vårt tänk. Eller inte tänker alls, vilket får till följd att vi producerar content för content skull och publicerar inlägg i sociala medier för sociala mediers skull. När vi istället borde fokusera på den beteendeförändring som krävs hos vår målgrupp för att vi skall nå målet med vår marknadskommunikation. Och få den effekt vi eftersträvar.

Med allt detta i åtanke rekommenderar jag dig att lyssna på vårt intressanta och tankeväckande samtal med mät-expert Mats Rönne.

Detta är en repris av Kntnt Radio avsnitt 69 från den 6 oktober 2016.

Länkar

Här hittar du länkar till mer innehåll om mätning och effekt

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Constellate © Fleurie (CC BY-NC-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

lectus mattis efficitur. elementum elit. Sed ultricies commodo venenatis, consequat. libero

Pin It on Pinterest