Har du ett framtidsjobb?

I veckan mejlade jag alla som har visat intresse för Kntnt om höstens första frukostseminarium. Jag hann knappt lyfta fingret från avsändarknappen innan mejlprogrammet började plinga som besatt. Det var alla autosvar. Jag gick igenom dem alla. En del har fortfarande semester. Andra går utbildning. Någon är föräldraledig. Men i de allra flesta fall har epostadressen upphört.

Det fick mig att fundera på kommunikationsyrkets framtid. Är de avstängda epostadresserna ett tecken på minskad efterfrågan på kommunikatörer? Eller tvärtom; stor efterfrågan och många som passar på att byta jobb?

För att ta reda på svaret gjorde jag en liten djupdykning. Och detta är vad jag hittade…

Dystert på kort sikt

Sveriges akademikers centralorganisation (Saco) publicerade förra året en rapport där man tittade på framtidsutsikter för informatör, webbredaktör, pr-konsult, informationsstrateg, omvärldsbevakare, opinionsbildare, copywriter…; kort och gott kommunikatörer. I den läser jag:

  • att det råder stor konkurrens om jobben både bland nyexaminerade och erfarna
  • att intresset för att utbilda sig till kommunikatör inte kommer svalna
  • att många som arbetar inom yrket har en annan utbildning (t.ex. ekonom eller statsvetare)
  • att konkurrensen med stor säkerhet kommer bestå de närmaste åren1

Det rådet alltså stor konkurrens om jobben och situationen kommer inte ljusna under närmaste åren. Mörker.

Arbetsmarknaden för såväl nyexaminerade som erfarna
kommunikatörer har länge präglats av stor konkurrens om jobben. I nuläget syns
inga tecken på att detta ska vända. (Ur Sacos rapport Framtidsutsikter – Arbetsmarknaden för akademiker år 2019 av Pär Karlsson)

Ändå en ljus framtid

Jag är kanske en obotlig optimist; men jag är övertygad om att alla vi som arbetar med kommunikation går en ljus framtid tillmötes – trots Sacos rapport. Jag ska förklara.

Teknisk utveckling och en fri marknad i en globaliserad värld gör att det för allt fler varor och tjänster finns någon som kan producera dem bättre och billigare. Det kallas för commodization på engelska, och är något som oundvikligt kommer drabba alla branscher och typer av varor och tjänster.

Tänk till exempel på webbplatser. För femton år sedan betalade företag bort emot en miljon kronor för en sajt som man idag kan köpa för en femhundring. (Okej, det tillkommer lite till, men den slutgiltiga prislappen hamnar inte över hundratusen kronor.)

I en sådan situation – när pris och funktion är i det närmsta lika och konkurrensen är stenhård – är köparens upplevelse före, under och efter köpet det enda sätt som företag kan differentiera sig på. Och den största delen av upplevelsen formas av företagets kommunikation.

Företag kommer – om inte av fri vilja, så av nödvändighet – inse att med allt annat lika är det vad och hur de kommunicerar som avgör affären. Därför går kommunikatörer en ljus framtid till mötes.

Maktskifte i näringslivstoppen

Att kommunikatörer går en ljus framtid till mötes är också Kjell A Nordström och Per Schlingmann inne på i sin bok Urban Express. I en intervju i avsnitt av podden Kommunikationsklubben berättar Per Schlingmann att kommunikatörer är framtidens företagsledare. Han resonerar så här:

I mitten av 1800-talet fick Sverige aktiebolagslagen och näringsfrihet. Det gav upphov till helt nya företag, som ofta leddes av jurister, eftersom den kompetensen gav konkurrensfördelar.

Senare när alla hade tillgång till den juridiska kompetensen blev det ingenjörernas tur. Nu var tekniskt kunnande avgörande för konkurrenskraften. Det är vid den tiden bolag som LM Ericsson och SKF bildas.

När skillnaden i tekniskt kunnande minskade blev det ekonomernas tid. De tog ledningen i företagen och effektiviserade dem.

Snart är alla företag slimmade så hårt det går, och då är kommunikation det enda konkurrensmedel som återstår. Om mönstret från de senaste 150 åren upprepar sig, så är det snart dags för kommunikatörer att dra på sig ledartröjan.

Med kommunikatörer i förarsätet får företag en ledare som kan berätta en historia, kan konsten att kommunicera och som förmår att bygga en kultur i organisationen. Alltmedan de kompetenser som tidigare präglat ledarskapet (juridik, teknik och ekonomi) är specialistfunktioner.

Bilden är naturligtvis starkt generaliserande, men ändå väldigt intressant.

Håller du med?

Närmaste åren är det säkert som Saco-rapporten förutspår – en fortsatt stor konkurrens om jobben som kommunikatör – men jag tror vi snart kommer att se en vändning. Vad tror du?


  1. Prognosen sträcker sig till 2019.
Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Aliquam Aenean tempus Phasellus at adipiscing ut Sed efficitur.
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest