Har du koll på din målgrupp? Kntnt frukost 34 med Nina Hallström

Det är först när du lärt känna din målgrupp som du kan skapa ett relevant, intressant och engagerande innehåll. Kruxet är att våra målgrupper ständigt utvecklas, i allt från beteende till kanalval och vad man tycker är viktigt. Så hur hänger man med?

Till våren sista Kntnt frukost bjöd vi in Skistars content manager, Nina Hallström, för att hon ska dela sina erfarenheter.

Ökad information ökar kraven

Vi har tillgång till mer information om våra kunder än någonsin förr. Det borde underlätta kommunikationen med dem. Men det är tvärtom, konstaterar Nina Hallström. För med ökad information ökar också kundernas förväntningar på träffsäker och relevant kommunikation. Lever du inte upp till det blir du bara jobbig.

Bättre kommunikation med kunddata

Ett CRM-system och sociala medier är för många företag de främsta källorna till kundinsikt. Från dem kan du hämta data som ger dig en tydlig bild av kundens livsstil, familjesituation och konsumtionsvanor. Använd denna data till att styra din kommunikation. Skistar använder sin data till att erbjuda rätt skidort till rätt kund, att välja rätt kanal och att välja timing, berättar Nina Hallström.

Gör översyn av ditt kanalval

Om du saknar ett genomtänkt syfte med en kanal så svämmar det lätt över. Men även om det finns ett syfte kan tiden ha sprungit förbi det. Se därför över dina kanalval med jämna mellanrum. Rensa bort de som inte fungerar. Det är en jobbig process, men nödvändig för bättre fokus och större effekt av nedlagt arbete, tipsar Nina Hallström.

Börja med dig själv

Hur upplevs ditt företag i sociala medier? Enklaste sättet att ta reda på det är att fråga dig själv. Handen på hjärtat, hur skulle du uppleva ditt eget företag om du mötte det i sociala medier? Stämmer intrycket med det ni vill förmedla? Har ni ett språk som kunden är bekväm med? Pratar ni med en konsekvent röst? Chansen är stor att det finns utrymme för förbättringar. Nina Hallström rekommendera en tydligt formulerad tonalitet och lika tydligt formulerade riktlinjer för de som administrerar kontona.

Konkurrenten är inte den du tror

Skistars ”produkter” är skidanläggningarna i Sälen, Åre, Vemdalen, Hammarbytoppen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge och St. Johann i Österrike. Så det är lätt att lura sig att andra skidanläggningar är deras konkurrenter. Men det är de inte, enligt Nina Hallström, utan IKEA: Nytt kök eller skidresa – hmm…? För många är valet inte solklart.

Undvik fallgroparna

Till sist några snabba tips på hur du undviker fallgropar, enligt Nina Hallström:

  1. Dålig självkännedom (i tron att jag är som kunden använder jag fikonspråk och utgår från att kunden vet mer än den gör)
  2. Du börjar i fel ände (vi fokuserar på det coola grejerna innan vi har det som kunden vill veta på plats först).
  3. Kunden har utvecklats (ser vår kund verkligen likadan ut som den gjorde för 20 år sedan?)
  4. Varumärket har utvecklats (exempelvis Volvo som gått från ett medelklassmärke till premiummärke)

Se Ninas presentation

Vi spelade in Ninas föreläsning, som en tjänst till dig som inte kunde komma, och för dig som vill se och höra presentation igen. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud.

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Lämna en kommentar





Pin It on Pinterest

1c332009fba55d68c908db5931c6d075~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!