I valet och kvalet – tips för dig som inte ska till Almedalen

Ska du till Almedalen? Du kanske undrar om det är mödan värt och om det är rätt för just ditt varumärke? Det beror såklart på. På vilka frågor ni vill driva och vilket engagemang ni vill uppvisa inte minst. Mycket kan även göras på distans. I dag bjuder vår gästkrönikör Johanna Stenmark på tips för dig som vill delta i samhällsdebatten– utan att åka till Gotland. 

Johanna Stenmark
6 juni 2018

Jag har tidi­ga­re skri­vit om att före­tag som – på ett väl­grun­dat, genom­tänkt sätt – del­tar i sam­hälls­de­bat­ten och tar ställ­ning har myc­ket att vin­na. Så här knap­pa måna­den innan Almedalen, poli­ti­ker­vec­kan på Gotland, bör­jar det bubb­la i dis­kus­sio­ner­na.

Trots att det bara är någ­ra få måna­der kvar till valet finns det fort­fa­ran­de tid för dig, ditt före­tag eller orga­ni­sa­tion, att göra er röst hörd. Det är ald­rig för sent att enga­ge­ra sig. Om det är rätt för just er att enga­ge­ra er vill säga.

I den­na arti­kel dis­ku­te­rar jag om och i så fall var­för ett varu­mär­ke ska enga­ge­ra sig i sam­hälls­de­bat­ten. Framför allt vill jag ge någ­ra tips inför stun­dan­de Almedalen och seder­me­ra val. Och nej, du behö­ver inte åka till Gotland för att del­ta.

Med inflytande kommer ansvar

Om ni ska enga­ge­ra er är det så klart vik­tigt att det är rätt för er och ert varu­mär­ke. Varför är frå­gan ni vill enga­ge­ra er i rele­vant för er? Vad har ni att vin­na respek­ti­ve för­lo­ra? Är det äkta, är det lång­sik­tigt?

Adam Kleinberg, med­grun­da­re och vd på före­ta­get Traction, skrev en intres­sant arti­kel om hans före­tags beslut att ta ställ­ning. Traction erbju­der sina anställ­da betald ledig­het för akti­vism. Det kan hand­la om att del­ta i en pro­test, att stöt­ta ett poli­tiskt par­ti eller volon­tär­ar­be­te. Tractions led­ning ansåg att en för­mån som gjor­de det möj­ligt för deras med­ar­be­ta­re att föl­ja sina egna över­ty­gel­ser för en god sak var nöd­vän­digt.

Samtidigt argu­men­te­rar Kleinberg kring hur det är en kal­ky­le­rad risk för stör­re före­tag att enga­ge­ra sig, en risk inte alla är bered­da att ta. Eller har för­må­nen att ta. Stora före­tag har inte bara ett ansvar gente­mot sina kun­der utan även mot sina anställ­da.

Är soci­alt eller poli­tiskt enga­ge­mang ett enkelt beslut? Absolut inte. Finns det myc­ket att vin­na? Oja. Men ock­så myc­ket att för­lo­ra.

Grunda väl

Precis som Adam Kleinberg skri­ver bör enga­ge­mang­et vara lång­sik­tigt – inte ett till­fäl­ligt tom­te­bloss. Tractions sätt att visa sitt enga­ge­mang pas­sar för dem. Det sagt är det kanske inte rätt väg för alla. Här bör ditt varu­mär­ke och dess vär­de­grund är kom­pas­sen.

Du mås­te ock­så kom­ma ihåg att har du en gång tagit ställ­ning är det svårt att bac­ka. Du kan inte å ena sidan säga dig stå upp för mänsk­li­ga rät­tig­he­ter och å and­ra sidan bedri­va en verk­sam­het som utnytt­jar män­ni­skor. Dagens och fram­ti­dens kon­su­men­ter kom­mer inte låta sig luras.

Inte lätt att vara stor, än svårare att vara mindre

Ett klas­siskt exem­pel på ett varu­mär­ke som käm­par med sin image i såda­na här frå­gor är H&M – som åter­kom­man­de ham­nar i blåsvä­der för sina oli­ka pro­jekt inom Corporate Social Responsibility (CSR). 2013 gav, bland and­ra, Hanna Fridén H&M en känga genom att kal­la dem för hyck­la­re och kri­ti­se­ra­de både deras mil­jö­ar­be­te och män­ni­sko­syn kopp­lat till model­ler­na de använt i sina kam­pan­jer.

Det är vik­tigt att du har ditt på det tor­ra och att du lever upp till den ide­o­lo­gi eller moral du står upp för. Visst kan man argu­men­te­ra för att det ver­kar gå gans­ka bra för varu­mär­ken som H&M ändå. Trots alla miss­tag. Men hur många har råd att stå emot all den kri­ti­ken? Hur många före­tag har musk­ler att över­le­va när kri­ser av den mag­ni­tu­den står för dör­ren?

Tips inför Gotland

Almedalen är en möj­lig­het där bland annat aka­de­mi, närings­liv och poli­tik kom­mer osed­van­ligt nära varand­ra, under osed­van­li­ga för­hål­lan­den. Vare sig du är intres­se­rad av att ta ställ­ning, bil­da opi­ni­on eller bara är nyfi­ken på vad som tycks och tänks är Almedalen ett till­fäl­le som många vill dra nyt­ta av.

För dig som ska till Gotland finns mas­sor av tips på hur du får ut det mesta av vec­kan. Günther Mårder, vd för före­ta­gar­or­ga­ni­sa­tio­nen Företagarna, har två år i rad (2015 och 2016) korats till Årets digi­ta­la kom­mu­ni­ka­tör i Almedalen av Springtime och Notified. Till tid­ning­en Resumé dela­de han för­ra året med sig av någ­ra av sina bäs­ta tips inför vec­kan. 2017 tog Petter Stordalen över titeln.

Även Sveriges Kommunikatörer har pub­li­ce­rat tips och råd om hur du gör det mesta av poli­ti­ker­vec­kan. Bland and­ra.

Bevaka, lyssna och läs

Behöver du vara på plats för att dra nyt­ta av allt som hän­der under poli­ti­ker­vec­kan? Absolut inte. Dessa sju dagar har oftast både långa för- och efter­spel. Här är någ­ra tips för dig som vill del­ta i sam­hälls­de­bat­ten, och sam­ta­len innan valet, utan att del­ta i Almedalen.

1. Sätt mål

Tråkig start kanske men ack så vik­tigt. Klarlägg för alla inblan­da­de vad det är ni vill åstad­kom­ma med ert enga­ge­mang fram till valet – eller ännu hell­re på ännu läng­re sikt – och var­för. Sätt tyd­li­ga och mät­ba­ra mål som du kan föl­ja upp löpan­de.

Lägg för­vänt­ning­ar­na på en rim­lig nivå. Många orga­ni­sa­tio­ner pla­ne­rar fle­ra år i för­väg och har på så vis byggt upp en stark kom­mu­ni­ka­tiv grund kring sin agen­da. Är det rim­ligt att tro att du ska åstad­kom­ma stor­dåd, från distans och med dagar av pla­ne­ring sna­ra­re än år? Nä, men det bety­der inte att ditt enga­ge­mang är ovik­tigt.

Det du påbör­jar i år kan vara grun­den för många år fram­åt. Utforska och lär av hur and­ra gör.

2. Socialisera i sociala medier

Det mest uppen­ba­ra är att dra nyt­ta av soci­a­la medi­er. Vad sägs och skrivs om just den frå­gan som du är intres­se­rad av? Identifiera hash­tags att föl­ja. Några grund­läg­gan­de att beva­ka är #Almedalen, #Almedalen2018, #val2018 och #svpol. Kolla ock­så in Almedalsguiden, som app och på Twitter.

Identifiera ock­så vik­ti­ga nyc­kel­per­so­ner eller orga­ni­sa­tio­ner. Günther Mårder, eller @gunthermarder på Twitter, är en sådan per­son om det är före­ta­gar­frå­gor du är intres­se­rad av. Organisationen AllBright (@AllBrightSwe) är ett annat tungt namn vad gäl­ler såväl före­tags- som jäm­ställd­hets­frå­gor.

Följ vad som skrivs och gör egna inlägg i dis­kus­sio­nen. Ta fram en stra­te­gi för hur ni ska age­ra – när och var­för – inför vec­kan och se till att ni har bered­skap för mot­frå­gor.

Många av de stör­re arrange­mang­en, som par­ti­ledar­ta­len, direkt­sänds och utgör ett ypper­ligt till­fäl­le att haka på det som är aktu­ellt. Naturligtvis hakar du bara på det som är stra­te­giskt rätt för just ditt varu­mär­ke men här finns ändå till­fäl­le att vara oppor­tun.

3. Nätverka!

Genom att del­ta i dis­kus­sio­ner utveck­lar du även ditt nät­verk. Omnämn per­so­ner du öns­kar ska del­ta i sam­ta­let och erbjud gär­na till­fäl­len för er att pra­tas vid på tu man hand. Ha en plan för vil­ka du vill kom­ma i kon­takt med och lägg en stra­te­gi för hur ni ska kom­ma i kon­takt, inför, under och efter vec­kan.

Igen, dra nyt­ta av soci­a­la medi­er, sök kon­takt på LinkedIn, omnämn i tweet eller skic­ka ett direkt­med­de­lan­de. De kon­tak­ter du kny­ter kan visa sig vär­de­ful­la när du minst anar det.

4. Samverka!

Dra ock­så nyt­ta av dina befint­li­ga nät­verk; kun­der, part­ners eller and­ra intres­sen­ter. Kan ni hit­ta syner­gi­er er i mel­lan och göra gemen­sam sak kan det ge era åsik­ter mer tro­vär­dig­het och tyngd – samt öka era chan­ser att nå ut i det mas­si­va brus som pågår. Har du dess­utom haft kort tid på dig att pla­ne­ra för poli­ti­ker­vec­kan kan det vara bra att slå föl­je med någon mer ruti­ne­rad.

5. Ta taktpinnen

Du behö­ver inte vän­ta på att någon annan ska dra igång sam­ta­let eller föra din talan. Starta till exem­pel en före­tags­blogg där ni dryf­tar de frå­gor som är vik­ti­ga för er som före­tag och som varu­mär­ke.

Här får du vara beredd på att syn­lig­he­ten inte kom­mer att kom­ma av sig själv. Har du inte en hän­gi­ven publik från bör­jan är ris­ken stor att effek­ten låter drö­ja. Å and­ra sidan har den­na inve­ste­ring san­no­likt posi­ti­va effek­ter på er tro­vär­dig­het och kan lång­sik­tigt bli en vär­de­full del av er kom­mu­ni­ka­tion och verk­sam­het.

Väg för- och nack­de­lar mot varand­ra och utvär­de­ra dina resur­ser. Även här behö­ver du ha bered­skap för mot­frå­gor och kri­tik. När du rider under egen flagg ökar ris­ker­na men så ock­så de poten­ti­el­la belö­ning­ar­na.

6. Följ upp

Analysera, utvär­de­ra, åter­kopp­la. Nådde vi de upp­sat­ta målen? Vad fun­ka­de bra respek­ti­ve mind­re bra?

Återkoppla till de du fått kon­takt med och se om ni kan hit­ta gemen­sam­ma näm­na­re fram­åt. Vem vet, kanske är det star­ten på ett lång­sik­tigt sam­ar­be­te.

Ge inte upp. Opinionsbildning tar tid. Och att stå upp för någon­ting, genu­int och på rik­tigt, mås­te få ta tid. För att det ska bli bra krävs mer än ett engångs-enga­ge­mang. Det krävs mer än Almedalen för att byg­ga lång­sik­ti­ga varu­mär­ken.

Bonustips: Kika in Viaplay-seri­en ”Den inre cir­keln”, fritt base­rat på Almedalsveteranen Per Schlingmanns bok ”I mak­tens öga”, för att kom­ma i stäm­ning!

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Ursäkta röran. Vi har byggt om.

För ovan­lig­he­tens skull pra­tar vi om oss själ­va. Vi vill berät­ta att vi från och med nu är en con­tent­by­rå som gör con­tent. Men vi gör det på ett annorlun­da sätt än and­ra con­tent­by­rå­er. Vi har ock­så en ny digi­tal platt­form som ska slå Hubspot på fing­rar­na. Och vi har gjort lego av vårt stra­te­gi-erbju­dan­de. Dessutom har vi en mas­sa nya med­ar­be­ta­re, och söker ännu fler. I den­na krö­ni­ka berät­tar Thomas Barregren om allt det­ta och lite till.

Läs artikel »

Därför ska du ha egen plattform

Det är fres­tan­de att använ­da LinkedIn, Facebook eller någon annan platt­form som din mål­grupp redan använ­der. Med deras annons­lös­ning­ar (”spons­ra­de inlägg”) kan du snabbt nå ut till din mål­grupp. Dessutom är de lät­ta att använ­da. Men det finns pro­blem. Du läg­ger din fram­gång som mark­nads­fö­ra­re och säl­ja­re i hän­der­na på bolag som han en annan agen­da än ditt bäs­ta. Du kon­trol­le­rar inte vem som ser vad och när. Du har inte till­gång till de vär­de­ful­la digi­ta­la fot­spår som din mål­grupp läm­nar efter sig. Därför behö­ver du en egen platt­form.

Läs artikel »

Därför jobbar vi annorlunda

Vi job­bar på ett annorlun­da sätt. Våra kon­sul­ter arbe­tar i ditt team (eller är ditt team) och har sam­ti­digt full upp­back­ning vad gäl­ler kom­pe­tens och resur­ser från våra kon­sul­ter som job­bar “back office”. Men var­för job­bar vi på det sät­tet?

Läs artikel »

Är du redo för robottexterna?

Content och mar­ke­ting – båda delar­na behövs. Men vad hän­der när robo­tar tar över text­pro­duk­tio­nen med fokus på det sist­nämn­da? Med de rät­ta nyc­kelor­den och rubri­ker­na som slår. Finns det fort­fa­ran­de en plats för den enga­ge­ran­de och per­son­li­ga berät­tel­sen? Om det­ta hand­lar Lars Wirténs krö­ni­ka.

Läs artikel »

Varning för gratis wifi när du jobbar på distans

Du vet nog redan att det kan fin­nas säker­hets­hål när du job­bar på distans i öpp­na nät­verk. Men stop­par det dig att mej­la kun­den kam­panj­re­sul­ta­tet eller knap­pa in kre­dit­kor­tets siff­ror via café­ets gra­tisupp­kopp­ling? Det bor­de det! Risken finns näm­li­gen att du ger obe­hö­ri­ga till­gång till din infor­ma­tion. Martin Modigh Karlsson beskri­ver faror­na och ger dig sva­ren på var­för gra­tis (nät­verk) inte all­tid är gott – och där­för bör använ­das med stor för­sik­tig­het – samt tip­sar om tre saker du kan göra för att höja säker­he­ten. 

Läs artikel »

Rätten att bli glömd i digitala miljöer

Ett år har pas­se­rat sedan GDPR träd­de i kraft. Fortfarande brot­tas många före­tag med de prak­tis­ka och de juri­dis­ka tillämp­nings­frå­gor­na. Ett pro­blem av det först­nämn­da sla­get är hur före­tag som behand­lar per­son­upp­gif­ter rade­rar des­sa i sina IT-system? Enligt data­skydds­för­ord­ning­en ska man byg­ga upp sina system så att kra­ven i lag­stift­ning­en upp­fylls – men vad inne­bär det? Och går det över­hu­vud­ta­get att rade­ra upp­gif­ter­na på ett sätt som inne­bär att de ald­rig kan åter­ska­pas?

Läs om indi­vi­dens ”rätt att bli glömd” och före­ta­gets skyl­dig­het att rade­ra per­son­upp­gif­ter i dagens krö­ni­ka skri­ven av Jeanette Jönsson, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Elva tips som får din intervju att lyfta

Att få till en bra inter­vju hand­lar om väl­digt myc­ket mer än att bara stäl­la frå­gor och anteck­na. Låt Lars Wirtén gui­da dig längs vägen – steg för steg till ett garan­te­rat lyc­kat resul­tat! 

Läs artikel »

Kommunicera effektivare i samband med mässor

Mässorna är stor­slag­na, moder­na hub­bar för kom­mu­ni­ka­tion både digi­talt och IRL. Biljetter scan­nas och rivs, sto­ra bild­skär­mar pum­par ut sitt bud­skap. Samtal förs mel­lan poten­ti­el­la affärs­kon­tak­ter. Men tar du till­va­ra på alla kom­mu­ni­ka­tions­möj­lig­he­ter? Martin Karlsson Modigh gui­dar dig genom för­be­re­del­ser­na, vad du bör tän­ka på under mäs­san och vad du kan göra efteråt.

Läs artikel »

Nytt EU-direktiv ställer tuffare krav på marknadsföring online

EU sat­sar sto­ra resur­ser på att för­bätt­ra de juri­dis­ka spel­reg­ler­na i EUs digi­ta­la mil­jö. Inte minst vad gäl­ler den kon­su­ment­skyd­dan­de lag­stift­ning­en. Större krav på e-mark­nads­plat­ser och en utö­kad ång­er­rätt är bara någ­ra exem­pel på det­ta och sank­tio­ner­na vid över­trä­del­se kan svi­da ordent­ligt. Som mark­nads­fö­ra­re mås­te du veta vad som gäl­ler. Läs dagens arti­kel för­fat­tad av Erik Ullberg och Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

En publicist söker sin prenumerant

Har ditt före­tag en blogg? Finns ni på Facebook? Har ni ett nyhets­flö­de på hem­si­dan? Grattis, då är ni i själ­va ver­ket även pub­li­cis­ter. Och då kan det vara bra att ha koll på vad det inne­bär. Läs mer om det­ta i dagens arti­kel  sig­ne­rad Lars Wirtén.

Läs artikel »
Curabitur diam mi, dictum odio felis id libero. Nullam risus Praesent dolor.

Missa inte nästa artikel!

Missa inte nästa artikel! Fyll i din mejladress och få ett mejl med de senaste artiklarna.

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest