I valet och kvalet – tips för dig som inte ska till Almedalen

Ska du till Almedalen? Du kanske undrar om det är mödan värt och om det är rätt för just ditt varumärke? Det beror såklart på. På vilka frågor ni vill driva och vilket engagemang ni vill uppvisa inte minst. Mycket kan även göras på distans. I dag bjuder vår gästkrönikör Johanna Stenmark på tips för dig som vill delta i samhällsdebatten– utan att åka till Gotland. 

Ditt varumärke i samhällsdebatten

Jag har tidigare skrivit om att företag som – på ett välgrundat, genomtänkt sätt – deltar i samhällsdebatten och tar ställning har mycket att vinna. Så här knappa månaden innan Almedalen, politikerveckan på Gotland, börjar det bubbla i diskussionerna.

Trots att det bara är några få månader kvar till valet finns det fortfarande tid för dig, ditt företag eller organisation, att göra er röst hörd. Det är aldrig för sent att engagera sig. Om det är rätt för just er att engagera er vill säga.

I denna artikel diskuterar jag om och i så fall varför ett varumärke ska engagera sig i samhällsdebatten. Framför allt vill jag ge några tips inför stundande Almedalen och sedermera val. Och nej, du behöver inte åka till Gotland för att delta.

Med inflytande kommer ansvar

Om ni ska engagera er är det så klart viktigt att det är rätt för er och ert varumärke. Varför är frågan ni vill engagera er i relevant för er? Vad har ni att vinna respektive förlora? Är det äkta, är det långsiktigt?

Adam Kleinberg, medgrundare och vd på företaget Traction, skrev en intressant artikel om hans företags beslut att ta ställning. Traction erbjuder sina anställda betald ledighet för aktivism. Det kan handla om att delta i en protest, att stötta ett politiskt parti eller volontärarbete. Tractions ledning ansåg att en förmån som gjorde det möjligt för deras medarbetare att följa sina egna övertygelser för en god sak var nödvändigt.

Samtidigt argumenterar Kleinberg kring hur det är en kalkylerad risk för större företag att engagera sig, en risk inte alla är beredda att ta. Eller har förmånen att ta. Stora företag har inte bara ett ansvar gentemot sina kunder utan även mot sina anställda.

Är socialt eller politiskt engagemang ett enkelt beslut? Absolut inte. Finns det mycket att vinna? Oja. Men också mycket att förlora.

Grunda väl

Precis som Adam Kleinberg skriver bör engagemanget vara långsiktigt – inte ett tillfälligt tomtebloss. Tractions sätt att visa sitt engagemang passar för dem. Det sagt är det kanske inte rätt väg för alla. Här bör ditt varumärke och dess värdegrund är kompassen.

Du måste också komma ihåg att har du en gång tagit ställning är det svårt att backa. Du kan inte å ena sidan säga dig stå upp för mänskliga rättigheter och å andra sidan bedriva en verksamhet som utnyttjar människor. Dagens och framtidens konsumenter kommer inte låta sig luras.

Inte lätt att vara stor, än svårare att vara mindre

Ett klassiskt exempel på ett varumärke som kämpar med sin image i sådana här frågor är H&M – som återkommande hamnar i blåsväder för sina olika projekt inom Corporate Social Responsibility (CSR). 2013 gav, bland andra, Hanna Fridén H&M en känga genom att kalla dem för hycklare och kritiserade både deras miljöarbete och människosyn kopplat till modellerna de använt i sina kampanjer.

Det är viktigt att du har ditt på det torra och att du lever upp till den ideologi eller moral du står upp för. Visst kan man argumentera för att det verkar gå ganska bra för varumärken som H&M ändå. Trots alla misstag. Men hur många har råd att stå emot all den kritiken? Hur många företag har muskler att överleva när kriser av den magnituden står för dörren?

Tips inför Gotland

Almedalen är en möjlighet där bland annat akademi, näringsliv och politik kommer osedvanligt nära varandra, under osedvanliga förhållanden. Vare sig du är intresserad av att ta ställning, bilda opinion eller bara är nyfiken på vad som tycks och tänks är Almedalen ett tillfälle som många vill dra nytta av.

För dig som ska till Gotland finns massor av tips på hur du får ut det mesta av veckan. Günther Mårder, vd för företagarorganisationen Företagarna, har två år i rad (2015 och 2016) korats till Årets digitala kommunikatör i Almedalen av Springtime och Notified. Till tidningen Resumé delade han förra året med sig av några av sina bästa tips inför veckan. 2017 tog Petter Stordalen över titeln.

Även Sveriges Kommunikatörer har publicerat tips och råd om hur du gör det mesta av politikerveckan. Bland andra.

Bevaka, lyssna och läs

Behöver du vara på plats för att dra nytta av allt som händer under politikerveckan? Absolut inte. Dessa sju dagar har oftast både långa för- och efterspel. Här är några tips för dig som vill delta i samhällsdebatten, och samtalen innan valet, utan att delta i Almedalen.

1. Sätt mål

Tråkig start kanske men ack så viktigt. Klarlägg för alla inblandade vad det är ni vill åstadkomma med ert engagemang fram till valet – eller ännu hellre på ännu längre sikt – och varför. Sätt tydliga och mätbara mål som du kan följa upp löpande.

Lägg förväntningarna på en rimlig nivå. Många organisationer planerar flera år i förväg och har på så vis byggt upp en stark kommunikativ grund kring sin agenda. Är det rimligt att tro att du ska åstadkomma stordåd, från distans och med dagar av planering snarare än år? Nä, men det betyder inte att ditt engagemang är oviktigt.

Det du påbörjar i år kan vara grunden för många år framåt. Utforska och lär av hur andra gör.

2. Socialisera i sociala medier

Det mest uppenbara är att dra nytta av sociala medier. Vad sägs och skrivs om just den frågan som du är intresserad av? Identifiera hashtags att följa. Några grundläggande att bevaka är #Almedalen, #Almedalen2018, #val2018 och #svpol. Kolla också in Almedalsguiden, som app och på Twitter.

Identifiera också viktiga nyckelpersoner eller organisationer. Günther Mårder, eller @gunthermarder på Twitter, är en sådan person om det är företagarfrågor du är intresserad av. Organisationen AllBright (@AllBrightSwe) är ett annat tungt namn vad gäller såväl företags- som jämställdhetsfrågor.

Följ vad som skrivs och gör egna inlägg i diskussionen. Ta fram en strategi för hur ni ska agera – när och varför – inför veckan och se till att ni har beredskap för motfrågor.

Många av de större arrangemangen, som partiledartalen, direktsänds och utgör ett ypperligt tillfälle att haka på det som är aktuellt. Naturligtvis hakar du bara på det som är strategiskt rätt för just ditt varumärke men här finns ändå tillfälle att vara opportun.

3. Nätverka!

Genom att delta i diskussioner utvecklar du även ditt nätverk. Omnämn personer du önskar ska delta i samtalet och erbjud gärna tillfällen för er att pratas vid på tu man hand. Ha en plan för vilka du vill komma i kontakt med och lägg en strategi för hur ni ska komma i kontakt, inför, under och efter veckan.

Igen, dra nytta av sociala medier, sök kontakt på LinkedIn, omnämn i tweet eller skicka ett direktmeddelande. De kontakter du knyter kan visa sig värdefulla när du minst anar det.

4. Samverka!

Dra också nytta av dina befintliga nätverk; kunder, partners eller andra intressenter. Kan ni hitta synergier er i mellan och göra gemensam sak kan det ge era åsikter mer trovärdighet och tyngd – samt öka era chanser att nå ut i det massiva brus som pågår. Har du dessutom haft kort tid på dig att planera för politikerveckan kan det vara bra att slå följe med någon mer rutinerad.

5. Ta taktpinnen

Du behöver inte vänta på att någon annan ska dra igång samtalet eller föra din talan. Starta till exempel en företagsblogg där ni dryftar de frågor som är viktiga för er som företag och som varumärke.

Här får du vara beredd på att synligheten inte kommer att komma av sig själv. Har du inte en hängiven publik från början är risken stor att effekten låter dröja. Å andra sidan har denna investering sannolikt positiva effekter på er trovärdighet och kan långsiktigt bli en värdefull del av er kommunikation och verksamhet.

Väg för- och nackdelar mot varandra och utvärdera dina resurser. Även här behöver du ha beredskap för motfrågor och kritik. När du rider under egen flagg ökar riskerna men så också de potentiella belöningarna.

6. Följ upp

Analysera, utvärdera, återkoppla. Nådde vi de uppsatta målen? Vad funkade bra respektive mindre bra?

Återkoppla till de du fått kontakt med och se om ni kan hitta gemensamma nämnare framåt. Vem vet, kanske är det starten på ett långsiktigt samarbete.

Ge inte upp. Opinionsbildning tar tid. Och att stå upp för någonting, genuint och på riktigt, måste få ta tid. För att det ska bli bra krävs mer än ett engångs-engagemang. Det krävs mer än Almedalen för att bygga långsiktiga varumärken.

Bonustips: Kika in Viaplay-serien ”Den inre cirkeln”, fritt baserat på Almedalsveteranen Per Schlingmanns bok ”I maktens öga”, för att komma i stämning!

Johanna Stenmark

Författare: Johanna Stenmark

Johanna Stenmark jobbar som PR-konsult på Umeåbaserade byrån Punkt PR. Hon har en bakgrund på Göteborgs universitet där hon studerade Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG). Redan 2014, som färsk kommunikatör, gästade hon som skribent här på Kntnt. Nu tillbaka med nya texter, fokuserade på innehåll, sociala medier och PR.

Läs mer av Johanna Stenmark

suscipit amet, ut Aenean vulputate, eleifend venenatis,

Pin It on Pinterest