Kntnt Åsikt

Kntnt Åsikt är en ledarkrönika som du kan välja att läsa eller lyssna på som en podd. Här kommenterar vi aktuella och brännande ämnen.

Ännu mer spännande innehåll hittar du under Kntnt Magasin, Kntnt Frukost, Kntnt Radio och Kntnt Peptalk.

23 podcast att lyssna på i sommar

Av Thomas Barregren

7 måsten, 6 lyssningsvärda, 5 udda fåglar och 5 du aldrig har hört talas om. Sammanlagt 23. Det är antalet poddar som Thomas tipsar om i sista avsnittet av Kntnt Åsikt innan semestern.

Läs mer

Marknadschefens största misstag

Av Thomas Barregren

Jag har förmånen att träffa många marknads- och kommunikationschefer och dito direktörer och andra med ansvar för sitt företags marknadskommunikation. Du är säkert en av dem, eller aspirerar på att bli en.

Tack vare alla möten så kan jag se likheter och skillnader mellan dig och dina kollegor åt. Trots skilda förutsättningar har ni mer som förenar er än som skiljer er. Och det gäller också misstag. Och i dagens krönika, nummer 39 i ordningen, ska jag prata om ett sådant misstag. Kanske det största många av dina kollegor gör, och som jag hoppas du kan undvika.

Jag läser som vanligt min egen krönika i Kntnt Åsikt. Lyssna gärna. Jag tror den gör sig bäst i det formatet. Men du kan förstår också läsa manuset nedan. God lyssning (läsning)!

Läs mer

Försenad! Vem bryr sig?

Av Thomas Barregren

Hur viktigt är det att publicera innehåll regelbundet och förutsägbart? Det är frågan för avsnitt 38 av Kntnt Åsikt. Lyssna eller läs!

Läs mer

Förtjänad marknadsföring

Av Thomas Barregren

Har du sett Volvos nya reklamfilm med Zlatan? En nästan tre och halv minut lång film. Ja, den börjar som en storfilm med ”Volvo Cars presents […] Prologue […] featuring Zlatan Ibrahimovic”. Det är ett fantastisk stycke content, signerat Forsman & Bodenfors, och med musik av den världsberömde kompositören Hans Zimmer. Namnet, Prologue, antyder att…

Läs mer

Joe Pulizzi om skillnaden mellan content och content marketing

Av Thomas Barregren

I veckan som gick intervjuade Pia och jag Joe Pulizzi. Det var ett riktigt bra samtal, som gick bortanför de vanliga artiga frågorna och självklara svaren.

Efter drygt tjugo minuter av givandes samtal så såg jag den. Lampan på inspelningsapparaten. Den som lyser rött när man spelar in. Nu gjorde den inte det…

Läs mer

Därför ska du dela andras innehåll i dina sociala medier

Av Thomas Barregren

För att lyckas med content marketing ska du sprida mycket mer av andras innehåll än av ditt eget. Minst dubbelt så mycket. Lyssna på avsnitt 35 av Kntnt Åsikt (eller läs manuset) så får du veta varför.

Läs mer

Har du en distributions- och konverteringsplan?

Av Thomas Barregren

Distributionskanaler och kedjor av content produkter bildar tillsammans ett system för att attrahera och konvertera din målgrupp. Men du behöver en plan för att bygga systemet. Om det handlar avsnitt 34 av Kntnt Åsikt.

Läs mer

Fyller du bara kanaler – eller försöker du åstadkomma något?

Av Thomas Barregren

Varför gör du content marketing? För att fylla en kanal? Eller för att åstadkomma något? Svaret beror på hur content marketing-mogen du och ditt företag är. I avsnitt 33 av Kntnt Åsikt presenterar Thomas en enkel mognadsmodell för content marketing – från att fylla kanaler till content product. Läs eller lyssna nu!

Läs mer

Tack adblockers!

Av Thomas Barregren

”Tack adblockers! Nu måste vi äntligen göra något åt det verkliga problemet”, inleder Carl Wåreus sin gästkrönika i avsnitt 32 av Kntnt Åsikt.

Det har skrivits mycket om Adblockers på senaste tiden.

Hundratals miljoner i intäkter försvinner från publicister. Över 30 procent har Adblockers installerat. Ja, kanske 40 procent enligt vissa mätningar. IAB går till motattack. Vi måste utbilda mediekonsumenterna. Stora reklamintäkter som står på spel för medieägare. En lätt panik verkar spridit sig.

Men det är inte adblockers som är problemet. Det är för mycket, för oriktad och för dålig reklam. Och det är tidningshusen och andra medieägarna som har nyckeln till lösningen. En lösning som är lika enkel som genial.

Dagens krönika är skriven och läst av Carl Wåreus – vd för Forsman & Co, ett av Sveriges absolut modernaste produktionshus för rörlig bild.

Läs mer

Customer experience, service design & content marketing

Av Thomas Barregren

Är content marketing egentligen en generell och skalbar metodik för att åstadkomma service design och systematiskt erbjuda bra customer experience? Det tror Thomas efter att ha läst två böcker. Vad tror du?

Läs mer

Så tjänar byråerna pengar på förvirringen kring content marketing

Av Thomas Barregren

Content marketing-utbildning är big business. Några byråer tjänar stora pengar på den förvirring de själva har skapat. Men behärskar de ämnet? Det är ämnet för avsnitt 30 av Kntnt Åsikt. Lyssna nu!

Läs mer

Dags att bli Chief Customer Officer (CCO)

Av Thomas Barregren

Flera branschpersoner vittnar om marknadschefsrollens minskande betydelse. Utveckling är oroande. Det är hög tid för marknadschefer att rycka upp sig och återta plats i ledningsrummet, kanske som Chief Customer Officer (COO). Vad det innebär, och hur du börjar resan dit, får du veta om du lyssnar på Thomas i avsnitt 29 av Kntnt Åsikt.

Läs mer

Marknadschef, hur modig är du?

Av Thomas Barregren

Marknadschefen måste återta sin plats närmast vd och återupprätta marknadsföring som disciplin. Men har marknadscheferna modet för att ta striden? Om det handlar avsnitt 28 av Kntnt Åsikt.

Läs mer

Marknadschefer i alla företag, förenen eder!

Av Thomas Barregren

Utvecklingen går baklänges. Från fokus på marknaden till fokus på försäljning. Marknadschefer vingklipps och reduceras till ansvariga för interna produktionsbyråer som ska förse säljarna med presentationer och broschyrer. Det är dags att sätta stopp för den här utvecklingen. Dags att återerövra en plats i ledningsgruppen. Dags att sätta kunderna, marknaden, i centrum – inte försäljningen.

Avsnitt 27 av podden Kntnt Åsikt är ett upprop till marknaadschefer i alla företag att förenen eder.

Läs mer

Så överlever du ”content shock”

Av Thomas Barregren

Mängden innehåll som sköljer över oss ökar lavinartat, men inte vår förmåga att tillgodogöra oss innehållet. Därför blir det svårare och svårare att få effekt med content marketing. Till slut hamnar vi i ”content shock”.

Om du fortsätter att pumpa ut innehåll som svarar på frågor, ger tips och råd och liknande, ja då kommer du inte överleva content shock. Det krävs något mer. Vad berättar jag i avsnitt 26 av Kntnt Åsikt.

Läs mer

Har native advertising en framtid?

Av Thomas Barregren

En svensk studie visar att bilden av native advertising är mer nyanserad än vad man kan tro. Innanför den mur som hos varje mediehus med självaktning skiljer det redaktionella från det kommersiella, tycks man tror att vi som är på utanför muren enfaldigt sjunger lovsång till native advertising. Men riktigt så ser det inte ut. Generellt finns en försiktig positiv inställning. Försiktig eftersom både mediehus och annonsörer måste gå en mycket smal väg med native advertising. Kommer vi att klara det?

I dagens krönika berättar Thomas Barregren mer om studien och den smala vägen. Lyssna på podden eller läs manuset här!

Läs mer

Pin It on Pinterest

42895b4103ced3fabe760a0e79947ec45555555555555555
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!