Kntnt Magasin

Kntnt Magasin är vår blogg. Här hittar du artiklar om content marketing och näraliggande områden.

Case: Så dubblerade han försäljning till nya kunder med content marketing Kntnt Radio 203 med Kristian Franzén

Av Pia Tegborg

Den Örebro-baserade it-konsultbyrån Kontract har gjort content marketing sedan av slutet av 2010. Då var de bara ett drygt tiotal medarbetare. Idag är de närmare 60. Tillväxt har skett organiskt och med god lönsamhet. Vad är framgångsreceptet? Content marketing, enligt Kristian Franzén som är grundare och vd för bolaget. Redan efter ett år med content marketing kom hälften av alla nya kunder från content marketing. Och så har det varit sedan dess. I avsnitt 203 av Kntnt Radio delar han med sig av sina erfarenheter – båda positiva och negativa. Det här avsnittet vill du inte missa!

Läs mer

SEO-checklista för den skrivande webbredaktören

Av Alexandra Jung

30% klickar på den översta länken i sökresultatet. Endast 1% bryr som om stackaren längst ner på sidan. Det ger dig en god anledning att sökoptimera ditt innehåll! Och det behöver inte vara krångligt. Med relativt enkla åtgärder kan du som publicerar och uppdaterar innehåll på webben komma en bra bit på vägen. I dagens artikel har Alexandra Jung samlat användbara tips i en ”SEO-checklista” för dig som arbetar som webbredaktör. Läs, lär och kom igång!

Läs mer

Vad gäller för användning av bilder på internet?

Av Erik Ullberg

Stränga krav på samtycke för användning av någon annans bild på internet gäller. Men det kan finnas undantag. Advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand Advokatbyrå reder ut vad lagen säger. Läs deras artikel nu!

Läs mer

ROI är inte ett effektmått

Av Mats Rönne

Att använda ROI som nyckeltal för marknadsföringsinsatser är förrädiskt. Forskning visar att det till och med kan skada företagets affär! Men väljer vi istället att fokusera på de effekter kommunikationen skapar kan vi börja tala ROI på riktigt. Mats Rönne, expert på effektmätning och dagens gästkrönikör, belyser problematiken och ger råd på vägen i dagens tänkvärda artikel. Läs och lär nu! 

Läs mer

Kolla in er ”Om oss” – andra gör det Ett slag för en bortglömd sida på din webb

Av Martin Modigh Karlsson

Varje webbplats har en ”om oss-sida”. Syftet med den är att bygga relation och förtroende: att övertyga besökaren om att det går att lita på dig och ditt företag. Det är en viktigt uppgift. Ändå slarvas det så mycket med innehållet som dessutom ofta faller i glömska. Det vill vår gästskribent Martin Modig Karlsson ändra på. Läs hans artikel nu!

Läs mer

Vem tjänar egentligen på affiliatemarknadsföring?

Av Robin Pettersson

Idéen med affiliatemarknadsföring är ganska enkel och grundtanken är god. Det handlar om att ta hjälp för att nå ut med sin produkt eller tjänst online och sedan betala för överenskommen prestation. Så långt, så gott men metoden har också skapat debatt. Inte minst när det kommer till vem den gynnar. I dagens artikel ger vår gästskribent Robin Pettersson, som är expert på digital marknadsföring, sin syn på affiliatemarknadsföring. Läs och se om du håller med!

Läs mer

Spetsa din content marketing-distribution med telemarketing

Av Sebastian Liljegren

Content marketing är inte bara produktion av innehåll. Minst lika viktig är distributionen. Det är naturligtvis ingen idé att producera innehåll som inte når ut och därför krävs aktiviteter för att din målgrupp skall hitta det. Medan du via sociala medier eller ditt nyhetsbrev når ut brett, inbjuder telemarketing till en personlig och relationsbyggande konversation. Vår gästskribent Sebastian Liljegren skriver om varför du med fördel använder telemarketing som kanal för din content marketing. Läs hans artikel nu!

Läs mer

Luckor i lagen för äganderätt och kontroll av data

Av Erik Ullberg

Nya affärsmodeller har gjort data till en värdefull tillgång. Trots detta saknas lagstiftning som reglerar äganderätten. Även möjligheten att kontrollera din data begränsas kraftigt med trubbiga regler. Och ingen ny lagstiftning inom området är i sikte. I denna artikel ger advokat Erik Ullberg och jur kand Richard Fürst på Wistrand Advokatbyrå en bild över nuvarande läge och tänkbar väg framåt. Läs den nu!

Läs mer

Förklara så att en 11-åring förstår Testa The Flame Challenge

Av Martin Modigh Karlsson

För att verkligen nå fram med ett budskap måste mottagaren förstå, på riktigt. Ibland misslyckas vi med att nå fram för att vi inte sätter oss in i deras sätt att tänka, men det kan också bero på att vi själva inte riktigt förstår. Detta exemplifieras i dagens artikel författad av Martin Modigh Karlsson. Läs den nu!

Läs mer

På gott och ont med ny E-privacy förordning

Av Erik Ullberg

Som marknadsförare bör du hålla ett extra öga på den nya E-privacy förordningen. Inte minst om du erbjuder tjänster inom digital direktmarknadsföring, retargeting och telemarketing. Lagen som ska stärka skyddet för människors privatliv banar också väg för nya affärsmöjligheter. Läs dagens artikel skriven av vår gästkrönikör advokat Erik Ullberg på Wistrands Advokatbyrå. 

Läs mer

Så håller du geisten uppe: tips inför höstens utmaningar

Av Johanna Stenmark

Det finns inget mirakelmedel mot höststress. När året går mot sitt slut och du som marknadsförare jobbar för högtryck för att nå uppsatta mål är det lätt att krokna. Men ge inte upp för det finns mycket du kan göra! I dagens artikel tipsar vår gästskribent Johanna Stenmark på Punkt PR hur du håller ångan uppe och inspirationen på topp när du skapar innehåll i höst. Läs nu!

Läs mer

Så SEO-optimerar du dina PDF-filer för söket

Av Alexandra Jung

Hur optimerar du en PDF-fil för bästa synlighet i sökresultatet? Det får vi reda på i denna artikel skriven av vår gästskribent Alexandra Jung, SEO-specialist på Iprospect.

Läs mer

Det är skillnad på relevans och frekvens Vad valet (förhoppningsvis) kan lära oss om viralitet

Av Martin Modigh Karlsson

Det finns en mängd fällor att gå i när det gäller statistik – särskilt vad gäller siffror kring trafik och aktivitet på nätet. Vi missförstår lätt och gör våra egna tolkningar av vad siffrorna säger. Lägg därtill vår förmåga att tolka i linje med vår övertygelse. Dagens text, författad av vår gästskribent Martin Modigh Karlsson, handlar om svårigheten att hålla isär begreppen relevans, popularitet och frekvens vid analys av data. Läs den nu!

Läs mer

Trovärdighet trumfar bra innehåll på Google

Av Michael Wahlgren

Google uppdaterar sina sökalgoritmer hundratals gånger varje år. Nästan alla av dessa uppdateringar flyger oss obemärkt förbi. Men den första augusti i år släpptes en uppdatering av algoritmen som rörde om i SEO-kretsar. En del sajter har tappat så mycket som 80 % (!) av sin organiska trafik i samband med denna uppdatering. Samtidigt har sajter som kan kopplas till en person med högt anseende klättrat i sökresultaten. Läs dagens intressanta artikel skriven av SEO-expert Michael Wahlgren! 

Läs mer

Prinsessa på ärten

Av Lars Falk

På samma sätt som det bara finns ett riktigt bra sätt att ”sälja” reklam på så finns det bara ett riktigt bra sätt att köpa den skriver Lars Falk i dagens krönika i Kntnt Magasin, och riktar ett budskap till landets reklamköpare. Men först ett tänkvärt resonemang om den svåra konsten att ringa säljsamtal. Läs detta nu!

Läs mer

I flosklernas värld

Av Lars Falk

Underskatta i inte dina läsare. Skippa gamla ”visdomar” och undvik utslitna floskler när du kommunicerar. Och gör inte som alla andra och riskera att ditt varumärke tar skada. Våga ta fighten med din kund. Där har du innehållet i dagens krönika undertecknad Lars Falk, svensk reklams grand old man och mästare av det skrivna ordet. Trevlig läsning!

Läs mer
id velit, ut in risus Praesent ultricies felis
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest