Insiktsdriven kundresa Kntnt tv 6

3 % av dina potentiella köpare har börjat en köpresa. 7 % är inte främmande för tanken. Övriga 90 % är inte intresserade. En tredjedel tänker inte ens tanken. En tredjedel tror att det inte är intressant. En tredjedel tycker det inte är intressant.

För de flesta företag är det naturligt att fokusera på dem som ändå är intresserad av att köpa. Varför ödsla tid på de som inte är intresserad. Det är i synnerhet sant bland B2B-företag, som ofta fokuserar på att skapa leads (lead generation) istället för att driva efterfrågan (demand generation).

Det är ett misstag.

Genom att driva efterfrågan på rätt sätt och hjälpa köpare genom köpresan kan B2C-företag dubblera sannolikheten att sälja, och B2B-företag kan generera 9× (nio gånger!) fler affärer. Men hur går det till? Det berättar jag i detta och kommande avsnitt av Kntnt tvvårt vlogg-experiment – som du hittar på Kntnts YouTube-kanal (glöm inte att prenumerera!).

Först ut är en översiktlig förklaring av det som är självaste kartan för processen: insiktsdriven kundresa.

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

ut justo ultricies leo tristique libero eget ante. libero.

Pin It on Pinterest