Så förflyttar du varumärke med content marketing Kntnt frukost 27 med Johan Ran och Anders Thun

I veckan som gick arrangerade vi höstens första Kntnt frukost – den 27:e i ordningen sedan starten i september 2013.

Rejält jetlaggad, precis hemkommen från Content Marketing World i Cleveland, så tar det emot att stiga upp när mobilen börjar väsnas. Men att somna om är förstås inte ett alternativ. Idag är första gången på hotell Scandic Europa, där vi håller höstens frukostar. Utan inkörda rutiner behövs tidsmarginal. Intresset för dagens program är stort, och seminariet är fullsatt.

Allt fungerar bra. Till en början…

Om kärleksrelationen mellan journalister och kommunikatörer

Anna Helin, marknadschef hos vår samarbetspartner Cision, inleder med morgonens första föredrag. Med stor entusiasm presenterar hon den senaste i raden av Cisions årliga undersökning om relationen mellan journalister och kommunikatörer. Anna liknar relationen med en kärleksrelation; det går upp och ner, men båda parter har svårt att slita sig ifrån varandra.

Anna bjuder på en hel del takeaways:

  • Kommunikatörer och PR-konsulter arbetar i allt högre grad mot influencers.
  • Det vanligaste misstaget en kommunikatör gör i relationen med journalisten är att höra av sig med nyheter som inte ingår i dennes bevakningsområde.
  • Journalisterna vill ha pressmeddelanden i mailform. I botten hamnas telefonsamtal och sociala medier.
  • Absolut viktigast i ett pressmeddelande är korrekta kontaktuppgifter och att kontaktpersonen finns tillgänglig.
  • Lägg mindre tid på citaten för de är inte så viktiga som kommunikatören tycks tro.
  • Producera inte mer innehåll, producera bättre innehåll.
  • Vårt innehåll driver vi i första hand till hemsidan och därefter till Facebook och LinkedIn.

Ladda gärna ner Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning 2016 i sin helhet. Eller lyssna på avsnittet journalistens roll idag med Emanuel Karlsten i Cisions podd Passion för kommunikation.

Förflytta varumärke med content marketing

Går det? Javisst, menar  Johan Ran och Anders Thun på Orio, före detta Saab Parts, som nu intagit scenen. Johan är Head of Global Marketing & Communications, och Anders Digital Marketing Manager. Sedan några år tillbaka deltar de i en spännande varumärkesresa med alla utmaningar det innebär.

De är här för att berätta om denna resa men först får vi ta del av lite arv och historia.

Från reservdelar till globalt serviceföretag

I september 2011 ansöker Saab om rekonstruktion, och tre månader senare om konkurs.

Men alla delar av det anrika bilföretaget är inte på obestånd. Det fristående Saab Parts, som tillverkade reservdelar till Saab och distribuerade dem till verkstäder över hela världen, är fortfarande ett sunt och solitt företag.

En ny affärsplan arbetas fram. Saab skall gå från att vara leverantör av reservdelar för Saab, till ett globalt serviceföretag för bilverkstäder. Ett omfattande arbete innefattande att se över såväl namn, varumärke och logotype som positionering tar vid. Johan och Anders redogör för processens gång.

Hur content marketing bidrar till varumärkets förflyttning

Orio har valt att använda sig av content marketing för att bygga sitt varumärke och på så sätt nå önskad position. Det är ett kontinuerligt arbete som också stöttas upp av kampanjbaserade aktiviteter. Artiklar, white papers och case produceras och marketing automation och lead generation-verktyg har kopplats på.

Med hjälp av regelbunden kommunikation bygger Orio successivt upp en relation och ökar förtroendet för varumärket. Genom att skapa en dialog med kunderna får de feedback som kan användas för att förbättra tjänster och produkter, vilket i slutändan ger ännu nöjdare kunder.

Johan och Anders delar med sig av sina lärdomar

Tittar du på filmen hör du också Johan och Anders berätta om hur omvärldsbevakning, newsjacking och återanvändning av innehåll kan användas för kostnadseffektiv content marketing

Blocketbilen

När det är dags att visa case-filmen Blocketbilen i presentationen händer det som inte får hända. Tekniken strular och jag kan bara be om ursäkt till publiken. Nu ligger den dock inbäddad som den ska i filmen nedan. Youtube-filmen tog hem förstapriset i Swedish Content Awards 2016 inom kategorin fordon och var även en av finalisterna i den internationella tävlingen Content Marketing Awards 2016, i kategorin Integrated Use of Social Media in Content Marketing.

Se filmen

Vi har spelat in Orios presentation. Som en tjänst till dig som inte kunde komma. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube.

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

dapibus elit. leo. odio ante. consequat. leo Sed Praesent justo diam velit,
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest