Jyske Bank TV Kntnt frukost 29 med Lasse Høgfeldt

Ärligt talat. Hur många banker känner du till som sätter så stort tilltro till sitt varumärke att de ger sig på att producera tv på daglig basis? Inte så många, eller hur? Själv kommer jag bara på en enda; danska Jyske Bank. På huvudkontoret i Silkesborg har tv-produktionen blivit så central i verksamheten att banken numera titulerar sig ”Ett tv-bolag med en egen bank”. Inte illa. Bakom transformationen står Lasse Høgfeldt som är chef för kommunikationsavdelningen och tillika chefredaktör på banken. Vid säsongens sista Kntnt frukost berättar han om resan de gjort och hur de lyckas hålla ångan uppe i den ständigt pågående innehållsproduktionen.

Cision om rapporten svenskarna och sociala medier 2016

Som brukligt inleds frukosten med en dragning signerad vår samarbetspartner Cision. I dag är det Jimmy Risberg, affärsutvecklare på Cision, som delar med sig av väl valda axplock ur Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och sociala medier 2016.” Jimmy berättar att den dagliga användningen av sociala nätverk mer än fördubblats mellan åren 2010 och 2016. Och att vi i snitt ägnar drygt en timme om dagen åt våra nätverk. Genomgående är kvinnor mer aktiva än män – med undantag för det sistnämnda i ålderskategorin över 76 år.

Facebook är det sociala nätverk som flest av oss använder (71 %) och siffran ökar i alla åldrar förutom bland 12-15 åringar. På andra plats hittar vi Instagram med 44 %. Snapchat gillas skarpt i de yngre generationerna, men har knappt några fans över 56 år. Det enda sociala nätverk som minskar i användning är Twitter som tappat från 22 till 18 procent de senaste året. Detta och mycket annat hittar du i Jimmys presentation nedan.

Jyske Bank: en tv-station med en egen bank

Sedan ett decennium tillbaka driver Jyske Bank en egen tv-station som dagligen producerar innehåll för 900 000 kunder, 200 000 investerare och närmare 4 500 anställda. Produktionen för webben är omfattande liksom närvaron i  sociala medier. Det är inte ovanligt att deras videor har tusentals – ibland tiotusentals –  visningar på Facebook. Och när de traditionella medierna behöver en ekonomisk expert, är det inte sällan de kontaktar Jyske Bank. Tv-stationen har dessutom vunnit flera internationella utmärkelser, däribland Europas bästa webb-tv på Digital Communications Awards och Best Brand newsroom på Digiday Content Marketing Awards.

Från bank till medieföretag

Lasse Høgfeldt har en lång och framgångsrik karriär inom Jyske Bank, inledningsvis som copywriter och sedan som redaktör för bankens tryckta tidning. Han uppmärksammade tidigt medielandskapet förändring och förstod att det skulle bli allt svårare för banken att nå sin publik genom traditionell reklam. Kostnaden för produktion, tryck och distribution av företagets tidning hade dessutom skjutit i höjden och den då nya kanalen YouTube började bli allt mer populär. Det var dags att tänka om.

When you can´t rely on the media you have to become a media

Att fortsätta förlita sig på att få ut sitt budskap via traditionella medier var inte längre ett alternativ. Istället blev fokus att bygga ett eget medieföretag. Bankens vd stödde initiativet och sköt till de medel som behövdes. Jyske Banks newsroom tog form och i dag finns här tolv anställda i rollerna journalist, fotograf eller publicist.

Goda råd på vägen

Vill du göra samma resa som Jyske Bank kan Lasses små råd på vägen komma väl till pass.

Talk to heart

Det går varken att förändra en organisation eller förflytta kunder genom att endast prata fakta. Du måste beröra – tala till hjärtat.

Tänk som en publicist

Gör som tidningar och media och sätt berättelsen i fokus. Publicister kan konsten att berätta relevanta historier – som inte utgår från tidningens eller varumärkets perspektiv utan från kundens eller läsarens.

Ett förändrat medielandskapet

Förlita dig inte längre på de traditionella medierna. De saknar idag såväl inflytande som kraft i distributionen för ditt varumärke.

Video är vinnaren

Inse att det är här vi är dag. Se på de sociala nätverken där inte minst Facebook till stor del består av videofilmer.

Se till att få klartecken från din vd

Att producera bra film kräver resurser. Och tid. Säkerställ ett stort Ja från din vd redan från början. Det funkar inte att hela tiden mätas utan detta är ett långsiktigt arbete.

Bygg produktionen internt

Annars blir det med stor sannolikhet för dyrt.

Vill du lyssna på Lasse Høgfeldt?

Eftersom Lasse delade känslig information har vi inte tillåtelse att visa filmen från frukosten. Däremot rekommenderar jag varmt att du lyssnar på det samtal jag och Thomas hade med honom. Du hör det i avsnitt 78 av Kntnt Radio som släpps på torsdag. Missa inte det!

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

lectus ut risus vel, consectetur felis pulvinar Sed nunc porta. elit. id
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest