Kan byråerna hjälpa dig med it?

Har du upplevt att din byrå inte behärskar it tillräckligt för att kunna hjälpa dig? It är numera en viktig del av marknadsföringen, inte minst när det gäller självklara saker som sociala medier, sökoptimering (SEO) och konverteringsoptimering. Men det finns så mycket mer man kan göra. Till exempel att koppla ihop CRM-systemet med marketing automation-systemet i syfte att starta nya kampanjer. Det förutsätter dock kunskap, inte bara om marknadskommunikation och digitala verktyg, utan även om it på ett djupare plan – vilket är något som de traditionella byråerna sällan behärskar. Detta har skapat en grogrund för en ny typ av byråer som startas av entreprenörer med bakgrund från it eller sälj, eller av konsultbolagen. Om detta skrev Thomas en debattartikel i Resumé som vi idag har som utgångspunkt i vårt samtal. Lyssna nu!

Pia Tegborg
29 juni 2018

Har du upp­levt att din byrå inte behärs­kar it till­räck­ligt för att kun­na hjäl­pa dig? It är nume­ra en vik­tig del av mark­nads­fö­ring­en, inte minst när det gäl­ler själv­kla­ra saker som soci­a­la medi­er, sökop­ti­me­ring (SEO) och kon­ver­te­rings­op­ti­me­ring. Men det finns så myc­ket mer man kan göra. Till exem­pel att kopp­la ihop CRM-syste­met med mar­ke­ting auto­ma­tion-syste­met i syf­te att star­ta nya kam­pan­jer. Det för­ut­sät­ter dock kun­skap, inte bara om mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion och digi­ta­la verk­tyg, utan även om it på ett dju­pa­re plan – vil­ket är något som de tra­di­tio­nel­la byrå­er­na säl­lan behärs­kar. Detta har ska­pat en gro­grund för en ny typ av byrå­er som star­tas av ent­re­pre­nö­rer med bak­grund från it eller sälj, eller av kon­sult­bo­la­gen. Om det­ta skrev Thomas en debattar­ti­kel i Resumé som vi idag har som utgångs­punkt i vårt sam­tal. Lyssna nu!

Låt oss veta hur du har det

Efter att du har lyss­nat på dagens pro­gram skul­le det vara roligt att höra av dig. Berätta för oss om du har erfa­ren­het av att inte få den hjälp med it du behö­ver från din byrå. Och hur du löser det­ta. Du når mig på pia@​kntnt.​se och Thomas på thomas@​kntnt.​se.

Länkar till mer läsning och lyssning

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: You Spiked the Punch with Apathy © The Bourgeois (CC BY-NC-SA 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Facebooks ”gilla”-knapp granskad av EU-domstolen

Tänk till innan du instal­le­rar Facebooks ”gilla”-knapp och and­ra plu­gins på din webb­plats. Ansvaret vid behand­ling av per­son­upp­gif­ter­na kan näm­li­gen bli din huvud­värk. Detta slår ett för­hands­av­gö­ran­de i EU-dom­sto­len fast. Läs mer i dagens arti­kel skri­ven av advo­kat Erik Ullberg och biträ­dan­de jurist Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Därför är redaktörens roll så viktig

Digitala platt­for­mar har öpp­nat upp fan­tas­tis­ka möj­lig­he­ter för före­tag att dela med sig av vär­deska­pan­de inne­håll till kun­der och and­ra intres­sen­ter. Men intryc­ket kan bli spre­tigt i den digi­ta­la mil­jön. Därför är redak­tö­rens roll cen­tral i all inne­hålls­mark­nads­fö­ring. Läs dagens arti­kel skri­ven av Lars Wirtén och Jörgen Olsson.

Läs artikel »

Utveckla din story med rätt design

Har du en inre bild av hur din arti­kel skul­le se ut när den kom­mer i tryck? Med design kan du utveck­la din sto­ry och ska­pa ett nytt per­spek­tiv. Bilder, färg och form kan bli verk­tyg även i din kre­a­ti­va verk­tygs­lå­da.

Läs artikel »

Om jag var i Almedalen …

Att Almedalen blir allt vik­ti­ga­re för kom­mu­nik­tions­bran­schen är de fles­ta över­ens om. Men i en djung­el av pro­gram­punk­ter kan det vara svårt att sål­la agnar­na från vetet. Här kom­mer hjälp på vägen! Martin Modigh Karlsson har gjort grov­job­bet och lis­tar sina bäs­ta tips i dagens krö­ni­ka. För dig som ska dit och för dig som tar del av pro­gram­met i efter­hand.

Läs artikel »

Detta gäller vid marknadsföring av din arbetsgivare på sociala medier

Publicerar du inlägg om din arbets­gi­vares verk­sam­het i soci­a­la medi­er? Då kan du behö­va vara för­sik­tig så att du inte fälls för vil­se­le­dan­de mark­nads­fö­ring. Ta reda på vad som gäl­ler genom att läsa den­na arti­kel skri­ven av Tobias Bratt, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Ursäkta röran. Vi har byggt om.

För ovan­lig­he­tens skull pra­tar vi om oss själ­va. Vi vill berät­ta att vi från och med nu är en con­tent­by­rå som gör con­tent. Men vi gör det på ett annorlun­da sätt än and­ra con­tent­by­rå­er. Vi har ock­så en ny digi­tal platt­form som ska slå Hubspot på fing­rar­na. Och vi har gjort lego av vårt stra­te­gi-erbju­dan­de. Dessutom har vi en mas­sa nya med­ar­be­ta­re, och söker ännu fler. I den­na krö­ni­ka berät­tar Thomas Barregren om allt det­ta och lite till.

Läs artikel »

Därför ska du ha egen plattform

Det är fres­tan­de att använ­da LinkedIn, Facebook eller någon annan platt­form som din mål­grupp redan använ­der. Med deras annons­lös­ning­ar (”spons­ra­de inlägg”) kan du snabbt nå ut till din mål­grupp. Dessutom är de lät­ta att använ­da. Men det finns pro­blem. Du läg­ger din fram­gång som mark­nads­fö­ra­re och säl­ja­re i hän­der­na på bolag som han en annan agen­da än ditt bäs­ta. Du kon­trol­le­rar inte vem som ser vad och när. Du har inte till­gång till de vär­de­ful­la digi­ta­la fot­spår som din mål­grupp läm­nar efter sig. Därför behö­ver du en egen platt­form.

Läs artikel »

Därför jobbar vi annorlunda

Vi job­bar på ett annorlun­da sätt. Våra kon­sul­ter arbe­tar i ditt team (eller är ditt team) och har sam­ti­digt full upp­back­ning vad gäl­ler kom­pe­tens och resur­ser från våra kon­sul­ter som job­bar “back office”. Men var­för job­bar vi på det sät­tet?

Läs artikel »

Är du redo för robottexterna?

Content och mar­ke­ting – båda delar­na behövs. Men vad hän­der när robo­tar tar över text­pro­duk­tio­nen med fokus på det sist­nämn­da? Med de rät­ta nyc­kelor­den och rubri­ker­na som slår. Finns det fort­fa­ran­de en plats för den enga­ge­ran­de och per­son­li­ga berät­tel­sen? Om det­ta hand­lar Lars Wirténs krö­ni­ka.

Läs artikel »

Varning för gratis wifi när du jobbar på distans

Du vet nog redan att det kan fin­nas säker­hets­hål när du job­bar på distans i öpp­na nät­verk. Men stop­par det dig att mej­la kun­den kam­panj­re­sul­ta­tet eller knap­pa in kre­dit­kor­tets siff­ror via café­ets gra­tisupp­kopp­ling? Det bor­de det! Risken finns näm­li­gen att du ger obe­hö­ri­ga till­gång till din infor­ma­tion. Martin Modigh Karlsson beskri­ver faror­na och ger dig sva­ren på var­för gra­tis (nät­verk) inte all­tid är gott – och där­för bör använ­das med stor för­sik­tig­het – samt tip­sar om tre saker du kan göra för att höja säker­he­ten. 

Läs artikel »
elit. non quis, Phasellus commodo ut mattis vel, felis leo tristique

Missa inte nästa artikel!

Få gratis nyhetsbrev varannan vecka

i din inkorg – med senaste artiklarna

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest