Kan man lyckas med content marketing utan att gå 100% in för det? Kntnt Radio 70 med Pontus vs Thomas

Joe Pulizzi sa i sitt inledningsanförande vid Content Marketing World 2016:

If you’re not all in with your content marketing program, you should stop.

Hoppsan! Låt bli content marketing om du inte går hundra procent in för det. Det är ett tufft budskap. Håller sveriges främsta content marketing experter med? Lyssna på det andra avsnittet av Pontus vs Thomas så får du höra.

Du hör det i veckans avsnitt av Kntnt Radio, som också innehåller en kort uppdatering om hur det går med planerings- och rapporteringsverktyget Konzilo. Vi har med oss i studion Fabian Sörqvist, som är ansvarig utvecklare, (Visst låter det coolt med ”i studion”. I själva verket är det ett vanligt konferensrum. Men säg inte det till någon. 😉 )

Som du förstår vill du inte missa veckans avsnitt av Kntnt Radio. Så lyssna nu!

Konsten att prata om sina egna produkter utan att det alls låter placerat

Som du kanske förstår av rubriken är jag på det självironiska humöret idag. Med bara några veckor kvar till lanseringen av vårt planerings- och rapporteringsverktyg Konzilo vill vi förstås smyga in det på ett snyggt sätt i programmet. Men hur? Det grubblade vi på när vi planerade för veckans program.

Men hjälp kom från ovan. Närmare bestämt Umeå. För i fredags dök en livesändning från Punkt PR upp på Facebook. Det var deras digitala strateg Jakob Mjöbring som intervjuade byråns senaste stjärnrekrytering Johanna Stenmark.

Vår Johanna, vill jag säga, för i slutet av sina studier på JMG så förgyllde hon Kntnt Magasin med sina krönikor. (Läs dem gärna!) Johanna nämner detta under samtalet. Efter lite inledande förvirring (Jakob blandar ihop Kntnt och Contentbyrån, som är en annan förträfflig byrå i Umeå), så börjar de prata både länge och gott om oss. Vi blev jätteglada – trots piken om verktyget som skulle vara klart redan för ett år sedan.

Och där var det… Det perfekta svepskälet att dra in Fabian i studion (nu sa jag det igen) och prata om Konzilo. Missa inte det. Och glöm inte att skriva upp dig på epostlistan för dig som vill ladda ned Konzilo gratis samma dag som det släpps.

Umeå verkar förresten vara en riktig spännande content marketing-stad, med både Jakob Mjöbring på Punkt PR och Jakob Rydberg på Contentbyrån. Thomas hoppas de ska fixa ett bra event och bjuda in honom som talare. 🙂

Krävs det ett 100-procentigt engagemang?

Du måste satsa hela ditt engagemang för att lyckas med din content marketing, för annars kan du lika gärna köpa annonser, dundrar Joe Pulizzi i sitt inledningsanförande på konferensen Content Marketing World 2016. Eller tja… Dundrade gjorde han kanske inte. Han är ju är en glad och positiv människa. Men budskapet gick inte att ta fel på.

Content marketing comes down to commitment. There’s no halfway. You’re either in or you’re out.

Men har han rätt? Finns inget mellanläge? Är man ute om man inte satsar helhjärtat?

Joe stödjer sig på Content Marketing Institute’s och Marketings Profs’ årliga undersökning om tillståndet för contet marketing. Den första delrapporten har kommit. Den som handlar om b2b-företag i Nordamerika. Där framgår att mer än 9 av 10 tillfrågade företag gör content marketing. Men bara lite mer än 20% anser sig vara mycket framgångsrika eller extremt framgångsrika i det arbetet. Och samma andel säger sig också vara extremt engagerad i arbetet. Bryter man ned siffrorna och jämför med genomsnittet och de sämst presterande så tycks det finnas fog i Joes påstående.

cmi-2017-b2_research-page-4
Sida ur B2B Content Marketing 2017 – Benchmarks, Budgets & Trends – North America från Content Marketing Institute och Marketing Profs. (Klicka på bilden för större version.)

Här tycks finnas en korrelation mellan att gå in för att göra content marketing och bli framgångsrik. Men räcker det för att säga som Joe Pulizzi? Det är ämnet för den andra ronden i Pontus vs Thomas.

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Dreams © Manhat10 (CC BY 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

accumsan lectus ipsum suscipit ante. non adipiscing
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest