Kärnideologin gör honom till världens bäst presterande vd Kntnt radio 116 med Åsikt

Mellan september 2015 och juli 2016 sändes fyrtio avsnitt av podden Åsikt – en krönika av och med Thomas Barregren. Detta är en återutsändning av avsnitt 12 från den 23 november 2015.

Välkommen till avsnitt 12 av Åsikt.

Jag som har en åsikt heter Thomas Barregren, och spelar in detta söndagen den 22 november 2015.

Världens bästa affärsmagasin

Harvard-universitetet i USA ger ut ett månadsmagasin som heter Harvard Business Review. Där har Christensen, Drucker, Porter, Davenport, Hamel, Prahalad och många andra lärda och tänkare inom business management skrivit. Och där har många viktiga begrepp inom företagande beskrivits för första gången: balanced scorecard, core competence, strategic intent, reengineering, globalization, marketing myopia, och glass ceiling. Kort sagt, Harvard Business Review är världens bästa affärsmagasin.

I novembernumret presenterar de sin årliga rangordning av de bäst presterande vd:arna i världen. Kan du gissa vem som toppar listan?

Fundera på det medan jag berättar hur Harvard Business Review gör sin ranking.

Världens bästa vd

”The best-performing CEOs in the world” är alltså en lista som Harvard Business Review tar fram årligen. Jobbet utförs av ett undersökningsteam med fyra medarbetare.

De utgår från Standard & Poor’s Global 1200 – ett aktieindex som omfattar 70% av världens publika aktiebolag.

Undersökningsteamet gallrar sen bort företag med en vd som i april har suttit kortare tid än två år. De gallrar också bort företag med en vd som har arresterats eller dömts för brott. (Tyvärr finns det också sådana.)

Kvar blir 896 företag med 907 vd:ar. (Några av dem har två vd:ar. Något som inte är möjligt i Sverige.)

Sen samlar de in finansiell data för varje dag som vd:n hade haft sitt uppdrag – ända upp till tjugo år tillbaka i tiden. (Snacka om långsiktigt perspektiv.)

Med denna data rangordnade undersökningsteamet vd:arna från plats 1 (bäst) till plats 907 (sämst) avseende finansiell prestation.

De anlitade också ett av världens mest ansedda analysföretag för att få ett mått från 0 till 100 på hur väl vart och ett av företagen presterar inom miljöansvar, samhällsansvar och ledning. Med detta mått rangordnade undersökningsteamet vd:arna avseende dessa mjuka värden.

Sist gjorde undersökningsteamet en totalranking där den finansiella prestationen vägdes in med 80% och de mjuka värdena med 20%.

De hundra bästa vd:arna presenterades i novembernumret av Harvard Business Review.

Miljöansvar, samhällsansvar och styrning är viktigt

Har du klurat ut vem som toppar rankingen?

– Warren Buffet?

Ingen dålig gissning. En av världens rikaste, och av många ansedd som världens genom tiderna bästa investerare. Men nej. I den finansiella rankingen kom han på plats 23. Inte så strålande som man kunde tro. Och avseende miljöansvar, samhällsansvar och styrning så spelar han i gärdsgårdsserien – rankad 798 av 907. Det sänkte hans totala ranking såpass mycket att han hamnade utanför topp hundra. Hoppsan!

– Jeff Bezos – Amazons grundare?

Bra gissning. Finansiellt presterar han bäst av alla. Men när det gäller miljöansvar, samhällsansvar och styrning så är han ännu sämre än Warren Buffet. Bara 79 av de 907 vd:arna är sämre än honom i denna gren. Uselt!

På första plats har vi en doldis. Han – för det är naturligtvis en man… (Av de hundra vd:arna i toppen är det bara två kvinnor. Det säger naturligtvis inget om kvinnors förmåga att leda bolag. Men desto mer om samhället vi lever i.)

Han som i den viktade totalrankingen kom på förstaplats, kvalade in på en sjätteplats i den finansiella grenen och på en hedrande 15 plats när det gäller miljöansvar, samhällsansvar och styrning. Av topp hundra var ingen bättre i den mjuka grenen.

Reklam

Jag ska berätta vem det är efter reklamen.

En dansk är världens bästa presterande vd

Dags att avslöja vem som är världens bäst presterande börsbolags-vd enligt Harvard Business Review. Han är dansk och heter Lars Rebien Sørensen.

– Vem sa du?

Lars Rebien Sørensen. Han är vd för Novo Nordisk. Om du eller någon av dina närmaste anhöriga har diabetes så känner du säkert till företaget, som nästan har halva världsmarknaden för insulin. Annars har du kanske inte hört talas om det.

Var kommer content marketing in i bilden?

Så vad har allt detta med content marketing att göra? Inget. Och allt.

I förra veckans avsnitt av Åsikt pratade jag om hur viktigt det är för lyckad content marketing, att utgå från sitt företags ädla syfte och djupa kärnvärden. Du vet, varför ni finns till, och värden så fundamentala att ni håller fast vid dem även om det straffar sig.

Efteråt hörde några lyssnare av sig. (Ni ska ha ett stort tack. Jag uppskattar verkligen att höra från dig som lyssnar eller läser Åsikt.) En av dem efterfrågade exempel på just ädla syfte och djupa kärnvärden.

Som jag sa i förra veckan så tror jag att alla företag har båda. Till och med Christer Gardells riskkapitalbolag Cevian, som jag beskrev i det avsnittet. Så du behöver inte gå längre än till ditt eget företag för att hitta exempel.

Men på många ställen måste man gräva djupt genom lager på lager av ”corporate buillshit” och annat strunt för att hitta det egentliga syftet och de äkta kärnvärdena.

För av någon anledning tycks vd och andra tro att det är fel att drivas av annat än pengar. Men det är bara dumheter. Det finns mycket som pekar på att företag som låter sitt ädla syfte och djupa kärnvärden genomsyra sin verksamhet också presterar bättre än andra. Och Novo Nordisk är ett exempel på det.

Djupt rotade kärnvärden

I en intervju för Harvard Business Review berättar Lars Rebien Sørensen om företaget och sin egen ledarstil. Ingenstans säger han något om deras syfte eller kärnvärden, som tillsammans utgör deras kärnideologi, men man kan ana den i mycket han berättar. Jag ska ge några exempel.

Till en början tycker Lars Rebien Sørensen att det här med ”best performing CEO in the world” är ett amerikanskt perspektiv. Han säger att amerikaner dyrkar individen och fortsätter:

Jag skulle säga att jag leder ett team som kollektivt skapar ett av världens bäst presterande företag.

Trots sin storlek har Novo Nordisk inget privat jetplan. Lars Rebien Sørensen menar att det skulle signalera att hans tid är mer värdefull än övriga medarbetares. Det skulle skapa en onödig distans mellan honom och andra medarbetare.

Han säger att sammanhållning är viktigt, och vill att anställda ska känna sig delaktiga i företagets resa.

Jag tror detta speglar djupt rotade värderingar i bolaget. Värderingar som färgar bolagets kommunikation och attraherar anställda, investerare och kunder och får dem att stanna kvar.

Syfte större än att tjäna pengar

Det tror jag också bolagets syfte gör. Lars Rebien Sørensen berättar i intervjun att han säger till sina medarbetare:

Om vi till slut botar diabetes, och det förstör en stor del av vår verksamhet, så ska vi vara stolta, och du får ett jobb var som helst. Vi kommer att ha arbetat på den största tjänst något läkemedelsföretag kan göra samhället, och det skulle vara en enastående sak.

Och även om deras insulin inte botar så hjälper det 24 miljoner människor. Lars Rebien Sørensen säger att inget är mer motiverande för medarbetarna än att gå till jobbet och rädda människors liv.

Och det gör de även i länder där diabetes är dåligt behandlad. Dels genom lägre pris. Dels med pengar från World Diabetes Foundation – som är en stiftelse grundad av Novo Nordisk . En del av intäkterna från varje såld insulinampull går till stiftelsen.

Inte bara altruism

Men det är inte bara altruism. Så här säger Lars Rebien Sørensen:

Vår filosofi är att corporate social responsibility är inget annat än maximering av företagets värde över längre tid, för på sikt blir sociala och miljömässiga frågor finansiella frågor. Det är egentligen inget hokus-pokus i detta.

Han säger också:

Om vi inte behandlar anställda väl, om vi inte uppför oss som goda företagsmedborgare i våra lokalsamhällen, och om vi inte tillhandahåller billiga produkter i fattigare länder, så kommer regeringarna påtvinga oss regler som i slutändan blir mycket kostsamma.

Krasst? Jaa.

Falskt? Nää. Tvärtom! Det är ärligt. Tjäna pengar är en förutsättning för att göra gott. Och gör vi gott så tjänar vi mer pengar. Det enda som behövs är långsiktighet.

Långsiktighet

Och långsiktig verkar Lars Rebien Sørensen vara. Han har jobbat i företaget i 33 år, varav 15 som vd.

Långsiktighet verkar vara ett gemensamt drag för många vd:ar på Harvard Business Reviews lista över de hundra bäst presterande vd:arna i världen. I genomsnitt har de varit vd i 16 år för sitt företag. Och sju av de tio högst rankade hade varit vd för sitt bolag i mer än 20 år.

Hör av dig

Berätta vad du tycker om Åsikt. Vad gillar du? Vad kan göras bättre? Skicka ett mejl till thomas (med th) snabel-a kntnt.se.

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

massa venenatis sit eget ut libero ut id Curabitur pulvinar libero
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest