Katarina Graffman: Förändrade spelregler för dig som jobbar med kommunikation (Kntnt frukost 24)

Trampa inte på deras digitala integritet! Respektera att de hatar påtvingad reklam, samtidigt som de kan älska den äkta som de själva söker upp. Varför de skall läsa någonting när det går att titta på youtube är för dem ofta främmande och dyker det upp något nytt och spännande är de inte ett dugg lojala ditt varumärke.

Vi talar om generation Z – personer födda ungefär mellan 1995 och 2010.

Hur unga konsumerar media är temat på mars månads Kntnt frukost med antropolog Katarina Graffman. Kntnt frukost arrangeras i samarbete med Cision, nätverket marknadscheferna och Scandic Ruinen.

Ett exempel på ungas mediavanor

Ja, hur kan en ung persons mediekonsumtion se ut? Det svarar 11-åriga Linnea på när hon tillsammans med Alexander Mason, kommersiell chef Cision Skandinavien, inleder denna morgon.

Många av oss, med generation Z-barn därhemma, nickar instämmande när Linnea berättar om hur hennes mediavanor ser ut.

Inte otippat är det mobilen som gäller för Linnea. Den är utan jämförelse hennes viktigaste plattform. Där både börjar och slutar hon sitt dygn. Instagram och Snapchat är framförallt de appar som gäller. Tid läggs också på Youtube och spel.

Kontakten med kompisarna sker tveklöst digitalt, via sms eller chatt. Traditionella telefonsamtal är sällsynta och mest till för oss gamlingar. Precis som Facebook. Rörligt är stort. Programmen väljer hon såklart själv genom Netflix, Viaplay eller SVT Play.

Att Linneas beteende är representativt för hennes generation bekräftas av Katarina Graffman i morgonens andra föreläsning. Katarina är doktor i antropologi och en av Sveriges ledande experter i medie- och konsumentbeteenden.

Generation Z förändrar spelreglerna

För en majoritet av dagens unga, liksom för många föräldrar, är digitala medier helt integrerade i vardagslivet. Katarina Graffman går ännu längre och menar att mobilen numera är en del av de ungas existens.

I 15 år har Katarina ”hängt” med ungdomar i syfte att studera deras beteende. Insikterna är många.

Det som upplevs som realistiskt och äkta tycker man om. Det kan vara Volvo Cars reklamfilm Volvo XC70 feat. Zlatan – Made by Sweden eller McDonalds reklamfilm Vi tror på Sveriges ungdomar.

De unga litar mer på communitys än på medievarumärken. Man följer de ”kändisar” som lyckats skapa något. Eller drivs av en viss fråga. Ofta är det YouTubers. De blir generationens så kallade ”fyrtorn” som utgörs av kontakter i ens personliga nätverk som man har förtroende för och lyssnar på.

Ungdomar vill inte bli spårade och väljer därför chatappar där man kan prata ostört med den man väljer att prata med. På Instagram är det vanligt att skaffa ett ”finkonto” och ett ”fulkonto”. På finkontot visar man upp sig från sin bästa sida medan man på fulkontot kan vara sig själv inför sina kompisar.

Att nå ungdomarna i generation Z är en utmaning på många vis. Här följer några råd från Katarina:

  • känn dina fyrtorn väl och tänk på att slarvigt använda fyrtorn kan skada ditt varumärke
  • släpp åldersfixeringen vid sponsring av influencers då trovärdighet inte har med ålder, klass eller nationalitet att göra
  • måna om den digitala integriteten hos målgruppen, klampa inte på och spring inte efter
  • glöm inte att livets mening för generation Z är att ha roligt! Perspektivet är kort och man tänker inte så mycket på framtiden.

Fler tips för vad du bör tänka på när du kommunicerar med generation Z får du om du tar del av Katarinas presentation nedan.

Se filmen

Vi har som vanligt spelat in presentationen. Som en tjänst till dig som inte kunde komma. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud.

Lyssna på samtalet

Vi passade också på att göra en intervju med Katarina Graffman. Du hör den i avsnitt 54 av Kntnt Radio.

Boka nästa frukost

Varje dag bombarderas vi av drygt 200 kommersiella budskap samtidigt som allt fler installerar reklamblockerare på sina enheter. Hur gör du för att nå alla reklamvägrare? Content marketing genom spel är ett effektivt sätt. Men hur går det till?

Hör Joakim Ekelund från spelstudion Hello There berätta om gamification i content marketing vid nästa Kntnt frukost den 19 april. Ta chansen. Boka din plats här! Snart är det fullt.

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

ante. Curabitur id sit adipiscing risus
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest