Kerstin Weidstam: SEB om native advertising och content marketing (Kntnt frukost 17)

För dig som följer Kntnts blogg är det ingen hemlighet att jag har mina dubier om native advertising, eller branded content som en del har börjat att kalla det.

Jag har inget emot självaste idén. Istället för annonser som avbryter läsarens flöde och tränger sig på med ett budskap, använd sponsrat innehåll som smälter in i sammanhanget och ger mottagaren ett mervärde. Det är ett jättebra sätt att komma åt värdmediets publik och bygga en relation med dem.

Native advertising fel utfört

Tyvärr ser det sällan ut så. De flesta pratar glatt om sig själva och sina egna produkter. Precis som vanligt. Den enda skillnaden är att annonsen är förvillande lik en redaktionell text. Effekten blir att läsarna känner sig lurade. Det skadar både annonsören och värdmediet.

Här är ett exempel på hur det inte ska se ut.

cherry-casino-native-advertising-omni

Cherry Casino har inte fattat native advertising. Men det har SEB.

Native advertising rätt utfört

SEB har en företagsblogg med det fyndiga namnet Greenroom. Tre gånger per vecka publiceras nya blogginlägg skrivna av bankens experter. Det är content marketing.

Och som alltid med content marketing ska innehållet promotas. Och det gör SEB genom native advertising i Omni, på Svenska Dagbladets webbplats och på Allabolags webbplats. Annonserna anpassas helt efter värdmediet och dess publik. Ett jobb som Spoon sköter åt dem. Och resultatet är makalöst bra.

seb-native-advertising-omni

SEB har fattat native advertising. 🙂

Frukost med innehåll

Den 24 april bjöd vi på frukost med innehåll för 17:e och sista gången denna vår. Fast egentligen bjöd vi vare sig på frukost eller innehåll. Hogia sponsrade frukosten. Och Kerstin Weidstam från SEB stod för innehållet, som handlade om bankens satsning på content marketing och native advertising.

Kerstin Weidstam är ansvarig för content marketing inom SEB:s division som hanterar privatmarknad och små och medelstora företag i Sverige. Vi hade bjudit in henne för att berätta mer om SEB:s satsning på content marketing och native advertising.

Niklas Myhr från Chapman University i USA, Christian Rudolf från Topdog och Pontus Staunstrup från PostNord hade lagt ribban högt. Men det var inget för Kerstin Weidstam, som jag med största respekt för pojkarna måste säga gjorde vårens bästa presentation.

Se och hör Kerstin Weidstams presentation

Vi har som vanligt spelat in presentationen. Du kan se filmen på Vimeo eller YouTube. Och vill du se bilderna så finns de på SlideShare.

Du kan också se filmen här:

Missa inte intervjun

Pia och jag passade på att intervjua Kerstin Weidstam. Den kommer i poddavsnittet som vi släpper den 21 maj. Missa inte det! Prenumerera på allt vårt innehåll för att vara på den säkra sidan.

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

elementum consequat. justo Lorem tempus diam vel, et, dictum
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest