Foto: Roman Sakhno via Shutterstock.

Kntnt – ett projekt, ett företag och en blogg

Nio år har gått sedan jag grundande företaget som blev NodeOne – Supergasell 2011 och Årets Gasellföretag i Västra Götalands Län 2011 och 2012. I januari lämnade jag bolaget och sålde mina aktier. Det känns förstås lite vemodigt att lämna företaget som har upptagit så mycket av min vakna tid. Samtidigt känns det otroligt förmånligt att kunna ge sig i kast med ett nytt spännande projekt: Kntnt.

Kntnt är innehåll

Kntnt är namnet på ett projekt, ett företag och denna blogg. Namnet skall uttalas [ˈkɒntent], som det engelska ordet för innehåll (content). Det är naturligtvis inte oavsiktligt. Planering, produktion och publicering av redaktionellt innehåll och uppföljning i sociala medier står i centrum för alla tre.

Kntnt är ett redaktionellt system för Content Marketing

Kntnt är ett projekt. Målet med projektet är att utveckla ett intutivt och lättanvänt redaktionellt system, som marknadschefer, kommunikationschefer och andra marknadsförare och informatörer enkelt kan använda för content marketing.

Systemet, som tillsvidare går under beteckningen Kntnt Management System (KMS), består av integrerade verktyg som underlättar

  • framtagning av innehållsstrategi
  • planering av arbete
  • publicering på webben
  • promotion i sociala medier
  • uppföljning av kommentarer och omnämnanden
  • analys av besöksstatistik och beteenden

KMS kan samexistera med EPiServer, Drupal, Wordpress och andra CMS. Det är tänkt som ett komplement snarare än en konkurrent.

Programvaran byggs med öppen källkod. Självklart kommer det därför vara gratis att ladda ned och fritt att användas.

Kntnt är rådgivare och specialister

Kntnt är ett företag. Syftet med företaget är att utveckla lösningar som gör det enklare att dela med sig och ta del av information.

Aktiebolaget grundades i januari. Än så länge är det bara jag, men under året kommer ”jag” att att bli ”vi”.

Vi skall arbeta med projektet, skriva på denna blogg, men framför allt tillhandahålla följande tjänster:

  • drift och support av Kntnts redaktionella system
  • kurser och skräddarsydda utbildningar i att administrera och använda systemet
  • hjälp till marknadschefen, kommunaktionschefen och övriga i företagsledningen att utveckla en innehållsstrategi och redaktionell process
  • konsulttjänster

Jag tror inte att “ensam är stark”. Därför kommer Kntnt att söka samarbete med andra företag inom branschen för att tillsammans med dem tillföra våra gemensamma kunder största möjliga nytta. (Hör av dig om du känner dig manad.)

Själv tillför jag 17 års erfarenhet av att utveckla IT-lösningar som underlättar för medarbetare ute i verksamheten att att fånga, spara, hitta, hämta och skicka information.

Kntnt är kunskap, erfarenhet, råd och tips

Kntnt är en blogg. Här kommer jag dela med mig av kunskap, erfarenhet, råd och tips rörande marknadskommunikation och content marketing. Jag kommer också berätta lite mer om både projektet och företaget – när vi har kommit en bit på väg.

I nästa inlägg skall jag förklara min syn på vad content marketing är för något och varför det inte är fluga. Följ Kntnt bloggen så missar du inget.

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

elementum ipsum sit mi, commodo dictum in risus lectus ut ante. fringilla
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest