Kntnt får nya delägare

Jippie! Jag har fått kollegor och partners. Redan i mitt första blogginlägg skrev jag att ”under året kommer 'jag' att att bli 'vi'”. Nu är det klart. Vill du veta vilka? Läs vidare…

Thomas Barregren
14 augusti 2013

Jip­pie! Jag har fått kol­le­gor och part­ners. Redan i mitt förs­ta blog­gin­lägg skrev jag att ”under året kom­mer ‘jag’ att att bli ‘vi’”. Nu är det klart. Vill du veta vil­ka? Läs vidare…

Fabian Sörqvist

Fabian Sörqvist
Fabi­an Sörqvist ali­as Fab­sor. Foto: www​.carl​fo​to​.com

Förs­ta gång­en jag träf­fa­de Fabi­an var han fort­fa­ran­de stu­dent. Det var en reg­nig dag i novem­ber 2009. Jag och min tidi­ga­re kol­le­ga Jakob Pers­son hade just avslu­tat ett före­drag om en sajt vi hade byggt för SF Bio på pub­li­ce­rings­verk­ty­get Drupal.

Fabi­an kom fram till oss efter före­dra­get. Han hade någ­ra tek­nis­ka frå­gor. Fabi­an mås­te ha gjort intryck, för sen följ­de jag hans före­ha­van­de i utveck­lar­ge­men­ska­pen runt Drupal.

Någ­ra måna­der sena­re, i janu­a­ri 2010, träf­fa­de jag honom åter­i­gen. Han satt fram­för mig, berät­ta­de om sig, sitt sto­ra tek­nis­ka intres­se och sva­ra­de på mina frå­gor. Det var en anställ­nings­in­ter­vju för ett jobb på Node­O­ne. Han fick job­bet – och det har jag ald­rig ångrat.

Fabi­an kom snart att visa både sina kol­le­gor och våra kun­der sin dju­pa tek­nis­ka för­stå­el­se. Men fram­för allt kom han att impo­ne­ra med sin sto­ra för­må­ga att se hel­he­ten, och pri­o­ri­te­ra det som är bäst för kun­den. Han var ing­en van­lig geek – det för­stod jag.

Under åren på Node­O­ne del­tog Fabi­an i fle­ra sto­ra pro­jekt. Bland and­ra IKEA Livet­hem­ma, Lunds uni­ver­si­tets nya webb­plats och Mode­ra­ta Sam­lings­par­ti­ets nya sajt.

Fabi­an var ock­så arki­tekt och utveck­lings­an­sva­rig för NodeStream – en utveck­lings- och drift­platt­form som för­enklar byg­get av kom­plexa webb­plat­ser på Dru­pal. Han var ock­så djupt invol­ve­rad i att vida­re­ut­veck­la Node­O­nes erbju­dan­de av drift och sup­port av affär­skri­tis­ka webbplatser.

Den­na kun­skap och erfa­ren­het tar Fabi­an med sig in som delä­ga­re och kol­le­ga i Knt­nt. Han kom­mer leda Kon­zi­lo, som är ett öppen­käll­kods­pro­jekt för att utveck­la ett “con­tent col­la­bo­ra­tion system” med sam­ma namn. Det är på Kon­zi­lo – pro­gram­va­ran allt­så – som vi kom­mer base­ra våra drift- och sup­port­tjäns­ter för Dru­pal och Word­Press. Men om det får jag åter­kom­ma i ett annat blogginlägg.

Pia Tegborg

Pia Tegborg
Pia Teg­borg. Foto: www​.carl​fo​to​.com.

“Du behö­ver en busi­ness con­trol­ler”, sa Kata­ri­na Ekman – värl­dens bäs­ta redo­vis­nings­kon­sult. Hon mena­de för­stås inte att jag behöv­de en con­trol­ler, utan Node­O­ne – före­ta­get som jag var vd för.

En affärs­be­kant tip­sa­de mig om en eko­no­mi- och orga­ni­sa­tions­kon­sult som hade trött­nat på att köra solo. Så jag ring­de hen­ne och föreslog en anställningsintervju.

När hon kom till inter­vjun kän­de jag ome­del­bart att per­son­ke­min inte stäm­de. Jag över­väg­de, där på trös­keln till kon­to­ret, att blå­sa av anställ­nings­in­ter­vjun. Men jag fega­de ur. Och jäk­la tur var det!

Pia Teg­borg fick job­bet, och snart hade vi bli­vit ett radar­par. I prak­ti­ken kom Pia och jag att dela på vd-rol­len fram till dess jag slu­ta­de i janu­a­ri. Fast jag tog åt mig äran för­stås. Pias for­mel­la roll blev CFO/​COO.

Pia plug­ga­de i bör­jan av 90-talet på Han­dels­hög­sko­lan i Göte­borg och Turis­m­lin­jen vid Kal­mar hög­sko­la. I mit­ten av 90-talet kom­plet­te­ra­de hon sin civi­le­ko­nomex­a­men med en MBA.

Efter någ­ra år som mark­nads­chef och pro­dukt­chef inom språkre­sebran­schen blev Pia rekry­te­rad till Sve­ri­ges Reklam­för­bund (nume­ra Sve­ri­ges Kom­mu­ni­ka­tions­by­rå­er), där hon stan­na­de i tolv år. Efter någ­ra år som pro­jekt­le­da­re blev hon år 2000 utnämnd till eko­no­mi­chef. Hon blev ock­så admi­nist­ra­tiv chef med ansvar fö̈r den dag­li­ga drif­ten av kontoret.

I sep­tem­ber 1997 fick hon det pre­stige­fyll­da upp­dra­get att leda arbe­tet med täv­ling­en Guld­äg­get. Upp­gif­ten inne­bar total­an­svar för eko­no­mi, per­so­nal, mark­nads­fö­ring, spon­so­rer och en jury bestå­en­de av fler än 70 kre­a­tö­rer. Året där­på tog hon Guld­äggs­ga­lan till Glo­ben med mer än 2 000 sit­tan­de gäs­ter. Under de tre år som Pia drev täv­ling­en utveck­la­des den stort.

Pia drev drev ock­så den inter­na­tio­nel­la design­täv­ling­en Core­De­sign Award med pre­si­dent Clin­tons design­råd­gi­va­re Patrick Whit­ney, arki­tek­ten Gert Win­gårdh, ent­re­pre­nö­ren och reklampro­fi­len Ste­fan Ytter­born med fle­ra i juryn.

Så små­ning­om tog kär­le­ken hen­ne till­ba­ka till Göte­borg. Där bil­da­de hon familj och arbe­ta­de som eko­no­mi- och orga­ni­sa­tions­kon­sult i eget bolag – tills jag ringde.

Pia är en skick­lig verk­sam­hets­ut­veck­la­re. Hon kan hål­la många bol­lar i luf­ten och få saker gjor­da. Att ge upp är ett främ­man­de begrepp för hen­ne. Och hon är stres­stå­lig som få. Lägg där­till ett vär­de­fullt nät­verk inom kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen, och ni för­står var­för jag inte över­väg­de att blå­sa av något när hon en and­ra gång stod på trös­keln till kotoret.

Som delä­ga­re och kol­le­ga i Knt­nt kom­mer Pia och jag än en gång dela på arbets­upp­gif­ter­na. Det inne­bär allt från smått till stort som vd-rol­len i en liten star­tup för med sig. Men fram­för allt kom­mer hon (lik­som jag) att hjäl­pa före­tags­led­ning­ar att utveck­la inne­hålls­stra­te­gi och pro­ces­ser för con­tent marketing.

Dela artikeln om du gillade den!

Liknande artiklar

Just nu har vi inga fler artiklar om ämnet.

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »