Kntnt radio 11: Publiceringsverktyg (CMS)

Semestern är slut. Skolorna har börjat. Likaså jobben. Och Kntnt Radio är tillbaka med nya avsnitt varannan vecka. I höstens premiäravsnitt pratar vid om publiceringsverktyg, också kallat CMS efter engelskans ”content management system”. Vi pratar också om experiment, bland annat med höstens frukostföreläsningar. Och vad vi har gjort och läst i sommar. Lyssna nu!

Innehållet minut för minut

Programmet är 42 minuter långt. Det här är innehållet:

  • 00:16 Inledning
  • 04:25 Böcker vi har läst i sommar
  • 11:25 Om publiceringsverktyg (CMS)
    • Vad ett publiceringsverktyg är
    • För och emot publiceringsverktyg med öppen källkod
    • Vanliga publiceringsverktyg
    • Välja mellan Drupal och Wordpress
    • Om Sharepoint, och ehandelsssystem som alternativ
    • Nästa trend inom CMS
  • 38:03 Vi experimenterar lite med höstens frukostföreläsningar
  • 41:05 Avslutning

Lyssna

Enklast prenumererar du och lyssnar på Kntnt Radio i en app i din telefon eller surfplatta. Har du iOS (iPhone eller iPad) så kan du använda Apples egen Podcaster. Har du Android så kan du använda Pocket Caster. I båda fallen söker du bara efter Kntnt Radio och prenumererar på stationen.

Du hittar också Kntnt Radio på iTunes och Stitcher. Du kan också prenumerera på RSS-flödet.

Sist men inte minst kan du ladda ned programmet eller lyssna här:

Din tur

Thomas och jag vill väldigt gärna veta vad du tycker är bra och vad som kan göras bättre. Dela med dig av dina synpunkter i kommentarsfältet nedan.

Bild © kentoh/Shutterstock
Musik © Ivan Chew (CC BY 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

2 Kommentarer

  1. Ann-Sofie Hermansson den 22 augusti 2014 kl 09.38

    Tack för bra innehåll radio 11. Bra att reda ut olika verktyg för innehåll och e-handel. Svårt att veta vad som är lagom nivå och kombination för en företagare i startgroparna. Magento som ni nämner verkar var anpassat för företag som har en pågående e-handel. Vore intressant att veta vad som är rimlig nivå för företag som är i startfasen med e-handel och content.



  2. Fabian Sörqvist den 25 augusti 2014 kl 18.55

    Hej Ann-Sofie!

    Vad trevligt att du gillade podden!

    E-handel och content kan definitivt gå hand i hand – i många fall är ju innehållet relaterat till eller kanske till och med är produkterna.

    Är man ute efter att snabbt komma igång med både content marketing och E-handel så kanske det lönar sig att se dem som helt olika projekt – man kan komma igång snabbt om man sätter upp båda parallelt och väljer enkla lösningar för båda projekten, t.ex. genom att välja en enklare wordpress-lösning för innehållet och kanske en hostad lösning som t.ex. jetshop eller texttalk på webshopsidan om man vill börja i liten skala. Det är relativt enkelt att från båda verktygen länka till både produkter och innehåll, även om det kanske inte blir lika integrerat som en större lösning. Skulle man sedan växa ur de lösningarna så är det billigt att börja om helt från början eller bygga ut.

    Med det sagt så finns det helt klart fördelar med att bygga en lite mer skräddarsydd lösning redan från början, framförallt får man möjligheten att helt anpassa användarupplevelsen och det blir också lättare att blanda innehåll med produkter från webshopen och så vidare. Dessutom är det också lättare att bygga enklare verktyg för redaktörerna som ska arbeta med lösningen, så att de lättare t.ex. kan relatera innehåll till produkter och liknande. En sådan lösning kräver såklart en större budget från början och det är en längre startsträcka innan man kan komma igång, men om man har en strategi som baserar sig på att man vill arbeta både med innehåll och e-handel så kan det vara värt besväret att få det rätt från början, det kan man tjäna på i längden. Det finns lösningar både för Wordpress (Woo-commerce) och Drupal (Drupal Commerce) som möjliggör detta. På Episerver-sidan finns också Episerver commerce som integrerar bra tillsammans med existerande episerverlösningar.



pulvinar Donec odio massa Phasellus neque. consequat. Lorem diam elementum libero.
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest