Kntnt radio 23: Så börjar du med content marketing

Thomas berättar hur du ska komma igång med content marketing. Pia berättar mer om Airbnb. Desutom pratar vi om musik i poddradio, diskuterar några artiklar och mer därtill. Lyssna nu!

Innehållet

Avsnitt 23 av Kntnt Radio är drygt 38 minuter och tar bland annat upp följande ämnen:

  1. Om musik i poddradio
  2. Vi avslöjar vår besöksstatistik för januari
  3. Så börjar du med content marketing
  4. Är native advertising bra eller dåligt?
  5. Airbnb
  6. 5 saker som fångar läsare och håller dem kvar till slutet
  7. Hur vår syn på reklam revolutioneras av skenade hästar och sölande hundar
  8. Några tips på andra poddar

Lyssna

Kntnt Radio finns på Acast, iTunes och Stitcher.

Enklat prenumererar du och lyssnar på Kntnt Radio i en app i din telefon eller surfplatta. Du kan gratis ladda ned Acast för iPhone eller Android. Du kan också använda Stitcher för iPhone och iPad eller Android. På iPhone eller iPad kan du också använda Apples egen Podcaster som är gratis. Till Android kan du köpa Pocket Caster. I samtliga fall söker du bara efter Kntnt Radio och prenumererar på stationen.

Du kan också prenumerera på RSS-flödet. Sist men inte minst kan du ladda ned programmet eller lyssna här:

Läs

Pia: Hej, och välkomna! Idag är det onsdagen den 11 februari, och här sitter jag och Thomas som vanligt. Hej Thomas!

Thomas: Hej, hej!

Pia: Hörru du, vad var det för musik vi hörde i slutet av förra podden?

Thomas: Sade hon som hörde det ja.

Pia: Ja.

Thomas: Det var All Alone, av Ivan Chew.

Jag har länge haft en önskan om att kunna lite musik på slutet. För på något sätt så känns det som att när podden tar slut, så blir det så abrupt alltid. Oavsett vilket poddprogram man lyssnar på, förutom dom som alltid har musiksnutt på sluttampen.

Då undersökte vi möjligheten att kunna använda musik helt enkelt. Och STIM säger att det är helt okej, men podden får inte vara längre än 45 minuter. Även om man bara spelar 2–3 minuter så får den inte vara längre än 45 – annars blir det svindyrt. Och frågar man varför så kan dom inte ge något vettigt svar på det, utan det bara är så. Det känns ju redan där nästan omöjligt.

Men ännu värre är att det räcker ju inte med att betala STIM-pengar, man måste också ha en licens från IFPI som företräder musikbolagen. Och det finns ju massa möjliga varianter. Men podcast det går inte. Det kan vi inte göra, utan du får skriva ett särskilt avtal med varje skivbolag. Hallå eller…!?

Pia: Men det går ju inte.

Thomas: Så lyssnar man runt lite grann. Vad gör dom som har musik? Dom skiter i reglerna helt enkelt. Men vår lösning blir att använda Creative Commons-musik; alltså musik som är licensierat under Creative Commons-licenserna. Och då började vi helt enkelt med All Alone av Ivan Chew, för det är nämligen just från den låten som vår signatur kommer.

Pia: Aha.

Thomas: Så det tyckte jag var en passade början. Så då blir det någonting annat idag. Vi får se vad det blir.

Pia: Men det är helt otroligt egentligen!

Thomas: Det är fullständigt antikt.

Pia: Men du, den som var i kontakt med STIM och IFPI var ju Fredrik Bergström, själv kompositör och ansluten till STIM. Vi har ju alla varit kollegor här i många år – först på NodeOne och sedan på Kntnt – men i veckan så gjorde ju han sin sista arbetsdag här hos oss.

Thomas: Snyft.

Pia: Ja, efter sex år så var det då dags för nya utmaningar, tyckte Fredrik. Han gick ju till våra goda vänner på Rabash. Vi är förstås ledsna att bli av med honom – en väldigt uppskattad kollega och vän. Men samtidigt glad för honom och för Rabash.

Thomas: Ja, jo men dom har ju fått tag på en kanonkille där och Rabash är ett väldigt trevligt ställe att jobba på så de blir nog glada alla där.

Pia: Ja, säkert.

Thomas: Men vi är lite ledsna.

Pia: Jo.

Thomas: Och det är faktiskt Fredrik som har lärt mig också det här med ljudredigeringen. Och ni som har följt podden, från avsnitt 1 och nu fram till avsnitt… Vad är det – 22 idag? Eller vad är det?

Pia: 23 faktiskt.

Thomas: 23 till och med, precis, har förhoppningsvis hört hur ljudkvaliteten har blivit – hoppas jag i alla fall att ni tycker – bättre med tiden, i takt med att jag har lärt mig mer om equalizer och massa sådan där spännande saker. Det är ju Fredrik som har lärt ut detta till mig helt enkelt.

Pia: Eller så kanske vi har lärt oss att tala tydligare.

Thomas: Ja, det med. Men framför allt… Det är såna där småsaker som till exempel i equalizern så sätter man upp en särskilt kurva för varje mikrofon och personkombination. Så vi har en kurva som är lite mer… Drar ner mellanregistret ganska mycket, och drar upp diskanten. Du har lite mer kvar i mellanregistret och drar också upp diskanten. Så att ja… För att få lite mer radioröst helt enkelt. Eller klar och tydliga röster om man så vill.

Pia: Men apropå det, så finns vi nu på Acast, som då är en svensk podcasttjänst. Och deras affärsidé, som jag förstår det… Det ska inte bara vara prat, utan det ska även gå att lägga till både länkar och bilder för, som dom säger, en ”matigare” upplevelse av en podcast.

Thomas: Ja, det är för dom som är med i deras stall, så att säga, av poddare. Där har vi ju blivit inbjudna att diskutera det med dom, och det ska vi göra naturligtvis. Men tills vidare så är vi i alla fall med i deras urval av andra poddar, som man kan använda. Så nu kan du, om du inte har en podd-app på din Android-telefon (på iPhone följer det med) gratis ladda ner Acast istället och lyssna på oss där, om du mot förmodan sitter på webben och lyssnar.

Pia: Mm. Bra va! Ja, i januari hade vi väldigt många nedladdningar av podden, på tal om detta. Det var ju drygt 1400 stycken.

Thomas: Ja, det är ju verkligen nytt rekord.

Pia: Ja, jättekul.

Thomas: Men januari på webben däremot var inte lika bra. Där hade vi ungefär 3 000 unika besökare, och det är ju en bit från rekordet i oktober på 5 000 unika besökare. Men så var det också ganska lugnt i början av januari. Men det tog ju fart sedan mot slutet av månaden, helt enkelt.

Pia: Mmm. Mmm. Men nyhetsbrevet går ju som tåget däremot. Sist jag kollade så hade vi faktiskt 1030 prenumeranter. Och då med den öppningsfrekvensen vi har runt 50% så har vi faktiskt anledning att vara mycket nöjda.

Thomas: Ja, verkligen. Och även eventet går ju bra nu med 185 på det senaste. Sammantaget så tycker jag att det här är en form av bevis att content marketing fungerar och även för ett litet företag och nystartat som vårt eget, helt enkelt.

Pia: Så hur lyder då receptet på den här hemliga såsen?

Thomas: Öhh… Ska vi avslöja det…? 🙂 Vår strategi… Alltså: I grund och botten så handlar det om att ha en genomtänkt strategi; och det gäller att inte ta ett så stort grepp.

Även om man är på ett större företag, där det kanske finns reella resurser och så vidare, så tror jag fortfarande inte på att ta ett för stort grepp. För problemet är att det är en ganska betydande omställning ändå att börja med content marketing. Och det är inte alla som är redo att ta det steget. För det handlar om en kulturell förändring i grund och botten.

Så därför tycker jag det är bättre, om man jobbar som marknadschef eller kommunikationschef eller liknande, att börja med någonting som man själv kontroller – eller kan kontrollera – som att skapa en blogg, till exempel, parallellt med den existerande webbplatsen, där man pratar om någonting som är relevant för den här målgruppen man vill nå.

Men sedan ska man inte bara göra det i isolering. För att bara skapa en blogg och sedan lägga ut ett innehåll två gånger per vecka – visst, du kanske fullgör det – men du kommer inte få någon konvertering. Och får du ingen konvertering, så är det ingen som kommer förstå i företaget varför det här är bra. Utan det är viktigt att liksom tänka hela kedjan där.

Och det som sätt som vi jobbar för att få hela kedjan, det är att vi kuraterar innehåll i sociala medier, som innebär att tre gånger per dag så lägger vi ut tips på artiklar som vi tror är intressanta, relevanta och värdefulla för vår målgrupp, som ju är marknadsförare, kommunikatörer. Två gånger i veckan så byter vi ut ett av dom här tipsen mot tips av egen artikel på tisdag och på torsdag. Det innebär helt enkelt att vi har en proportion på 2:13; två egna och 13 andras innehåll.

Det gör ju att även våra tips på våra egna artiklar blir lästa. Vi har ju ganska hög engagemangsnivå på dom har socialmedieaktiviteterna, och då blir även våra artiklar lästa. Och när man har läst den typiskt tre gånger – om man tittar på siffrorna – så tar folk steget vidare då. För då känner dom att det här är ett ställe där jag får bra och intressant och värdefullt innehåll, och nu vill jag inte missa någonting, så då signar jag upp mig på deras nyhetsbrev – eller vi säger att man prenumererar på våran blogg.

Det får man på fredag kl. 9, ett mejl med alla dom artiklar vi har publicerat på våran blogg, plus alla dom artiklar vi har kuraterat. Och det går per automatik så det är ingenting vi behöver lägga något arbete på.

På det sättet har vi tagit dom från ha varit ute i sociala medier, tagit in dom på bloggen och från bloggen till nyhetsbrevet; och då har vi en e-postadress. Och så bygger vi då dom här 1 030 e-postadresserna vi har i dagsläget. Och då kan vi via den kanalen skicka ut tips om att nu kommer nästa frukost event, och så kommer det 185 pers. Och det är lite utbyte på dom, så det blir lite rotation på människorna, och då får vi mycket mer kontaktinformation. Vi får ett namn, vi får ett telefonnummer, vi får ett företag, vi får en position. Då kan man ju se där att nu har ju Kalle kommit tre gånger på raken, och då tror vi att Kalle har en bra relation till oss. Och då kan vi ringa och fråga: ”Har du tid med lunch eller fika eller något liknande?”, och då brukar det gå bra. Så man får fram en kvalificerad lead helt enkelt på det här sättet.

Så genom att börja i en liten skala med någonting man själv kontrollerar, men ser till att få ihop hela den här kedjan, så kan man då börja generera till exempel leads till sälj. Och då kommer sälj tycka det här faktiskt är bra och värdefullt och nyttigt. Och då är det lättare att sedan att ha det här som ett case att visa på, för att ta ett större steg, större grepp. Så det är väl det hemliga receptet.

Pia: Mm, precis. Så då kan man ju säga att dom som kommer på våra event är ”heta leads” förhoppningsvis. Så det hoppas vi då att även nästa gång den 20 februari, när då Christian Rudolf kommer för att lära oss det som är värt att veta om SEO, att det händer därmed. I denna stund finns det bara ett tiotal platser kvar, så skynda, skynda!

Thomas: Och du säger tiotal, hur många platser totalt räknar vi med då?

Pia: Vi räknar ju med….

Thomas: 180?

Pia: Ja.

Thomas: Så vi har alltså 170 redan klara och 10 platser tillgängliga.

Pia: Det kommer ju alltid några avhopp så, men jag räknar med 10 platser till är i alla fall lugnt. Men det går fort…

Thomas: Sedan har vi vår väntelista.

Pia: Sedan har vi ju en väntelista, ja.

Thomas: Så dom här avhoppen som alltid kommer, naturligtvis – folk blir ju sjuka eller kommer på att dom har ett annat möte eller… och alltid är det någon som kommer på ”Just det, det här är inte i Stockholm” – så det brukar bli några platser till lediga, och då plockar vi från väntelistan enligt ”först till kvarn…”.

Pia: Så är det ju, så det är inte lönlöst att sätta sig på den. Men faktum är att förra gången så kunde jag faktiskt inte erbjuda alla på väntelistan en plats, så att… Skynda, skynda som sagt var. Och mer om detta hittar du som vanligt på www.kntnt.se/frukost.

Ja, och efter Christian Rudolf så är det Pontus Staunstrup från Postnord som besöker oss. Och han ska då prata om ”Köpresan – Nyckeln till Content marketing”.

Men härom dagen så publicerades det två artiklar Native Advertising. I den ena som heter ”Är native advertising bra eller dåligt”, så beskriver Pontus två läger. Det ena som är positivt till native advertising, och dit han själv hör hemma, och det andra som tycker att native advertising är ett oärligt sätt att försöka få besökare, och där hänvisar han till vår artikel ”Native advertising – ulv i fårakläder” Men det är inte någon rättvis beskrivning av vår syn, eller hur Thomas?

Thomas: Nej, det tycker jag inte. Ulv i fårakläder, ja det är native advertising när man gör det på det sättet som beskrivs i den artikeln, som Aftonbladet exempelvis som jag använder där: lägger upp någonting som ser ut som redaktionellt innehåll, det ser ut som det är Aftonbladet som är avsändaren, men i själva verket så är det reklam helt enkelt. Och då är det ulv i fårakläder.

Sedan kan man göra det på rätt också, och det har jag lyft fram i andra blogginlägg vi har skrivit, och ett av dom exemplen vi har lyft fram är ju SEB, som har en egen företagsblogg, som heter Green Room, där dom skriver intressanta artiklar om ekonomi och sånt, framför allt från småföretagarperspektiv. Sedan för att driva trafik dit, så gör dom då nativeannonser, som dom har på Omni, och dom är inte bara till utseende likt innehållet runt omkring, utan dom är även i kvalitet och vad dom handlar om likt det redaktionella innehållet.

Och det är där som många går fel, för det är inte många exempel som är goda exempel. Alltså, man pratar i egen sak om produkter i den här nativeannonsen. Och då är det inte native. Då är det bara förklädd reklam. Och det är inte så smart. Däremot gör man riktigt intressant innehåll, som passar målgruppen för den här kanalen man finns på, och målet är egentligen kanske att driva dom här över till din egen plattform, då är native advertising gôrsmart. Och det är det Pontus också säger i sin artikel.

Pia: Ja, precis. Och som du var inne på, så är ju SEB:s goda exempel på hur man bör göra och deras Green Room. Och där har vi Kerstin Weidstam, som är ansvarig för SEB Retails content marketing i Sverige, och som kommer att besöka oss den 24 april på ett frukostevent. Så då finns det möjlighet att få höra henne berätta om den här resan hon har gjort.

Thomas: Jo, alla som har följt oss och läst våra bloggar vet att vi hyllar ju SEB:s native-satsning, så det är jätteskoj att ha henne på plats här och höra… höll på att säga från hästens mun… det kanske inte låter så fint, men… direkt ifrån källan om hur man har tänkt och jobbat och så vidare.

Pia: Precis.

Thomas: Och apropå event, så har ju du lyckats få hit Alex Beauchamp (jag tror det uttalas så), som är Head of Global Content and Social Media at Airbnb – lång titel. Och har fått henne att flyga ända från San Francisco till Marknadschefsdagarna och mediadagarna i Göteborg den 5 och 6 mars nu i år. Hur lyckades du?`

Pia: Ja, det stämmer bra det. Det var förenat med lite pyssel, kan man säga. Jag har valsat runt där inom organisationen och pratat med väldigt många olika personer.

Thomas: Det är trekvarts år eller något sånt där du höll på med det, eller vad är det?

Pia: Mm nja… Något sånt kanske. Eller ett halvår. Jag vet inte riktigt, men det var lite pyssel. Men nu är det klart. Och det är naturligtvis väldigt roligt, och en ära, att hon kommer hit. Airbnb är ju ett av världens mest omtalade företag just nu. Det utseddes ju då 2014 till Company of the Year av Inc.

Thomas: Magasinet Inc.

Pia: Precis. Och har ju då en omsättning på 13 miljarder dollar. Så det är ju inte småpotatis. Det är ett jättestort företag. Nu kommer jag inte ihåg när det startades, men det var i San Francisco där i…

Thomas: Det är bara fyra år sedan eller något sånt där.

Pia: Ja, det är inte så många år sedan… av ett gäng studenter som…

Thomas: …som alltid.

Pia: Ja, som alltid. Som såg en möjlighet att hyra ut luftmadrasser i sin student…

Thomas: Ja, namnet är en anspelning på att man får luftmadrass med frukost. Men det är inte det dom hyr ut, utan det är folk som vill hyra ut sina rum och hus och sånt där. Jag har själv använt det…

Pia: Ja, jag vet.

Thomas: …vid ett par tillfällen, och det funkar gôrbra.

Pia: Affärsidén är ju att få en så kallad social marknadsplats. Så det är en p2p-marknadsplats…

Thomas: Person-to-person.

Pia: …person to person precis. Som då förmedlar den här tjänsten direkt mellan medlemmarna i den här webbplatsens gemenskap. Och det är hotellnätter som förmedlas. Så privatpersoner kan hyra ut boende via Airbnb till andra privatpersoner, som då föredrar att bo på det här viset i stället för att bo på ett kanske tråkigt hotell.

Thomas: Och det är ganska säkert också, därför att just det här sociala nätverket… Det här är ju som en sorts Facebook för hotelluthyrning eller rumsuthyrning, kan man säga, så det finns ju en social kontroll. Allra första gången så är det lite svårt kanske att få någon att ta emot dig, för då är du inte riktigt ”vettad” av andra då. Men då har ju Airbnb att man får lämna ifrån sig… att man fotograferar av sitt körkort, och dom då går in och borgar för att det här är en känd person och vi har identiteten och så vidare. Och sedan när man väl har fått sitt första rum som man har hyrt, helt enkelt, som gäst, så skriver ju du som gäst en kommentar om hyresvärden, och hyresvärden skriver en kommentar om dig som gäst, och den följer med dig på din profil, så att nästa hyresvärd eller gäst kan läsa och bedöma ”det här känns ju tryggt och bra och det här gillar jag”, och så bygger man på sitt eget så kallade sociala kapital på Airbnb.

Pia: Det är smart.

Thomas: Det är ett exempel på den här sharing ekonomin…

Pia: Delad ekonomi, ja. Precis. Anledningen till att vi ville att hon skulle komma hit och prata på eventet det är ju att dom är så oerhört duktiga på content marketing. Du skrev ju här en blogg om det här Thomas, där du tar upp massor med bra exempel. Du tar bland annat upp deras senaste satsning som då är Pineapple Magazine. Ett magasin som kostar 12 dollar.

Thomas: Vilket är skojigt.

Pia: Ja, dom [läsarna] betalar för det.

Thomas: Ja, man får betala för det, precis. Då har man kommit långt i sin content marketing att folkar betalar pengar för att få din reklam. Vi har ju fler sådana exempel från till exempel Kraft Food och…

Pia: Ja, det är häftigt. I det här Pineapple Magazine, varje nummer ska handla om tre destinationer, och i första numret så var det då London San Francisco och Seoul, som är med i tidningen. Nu kanske vi kan sätta Göteborg på kartan… Nu när hon kommer hit. Det vore kul.

Thomas: Vi kan hoppas.

Pia: Men dom har ju också gjort fler mycket uppmärksammade reklamfilmer. Bland andra Wall and Chain, som bygger på en sann berättelse om hur Cathrine tog med sin far till tillbaka till Berlin. Han hade inte varit där sedan han för mer än 25 år sedan, då han patrullerade vid Berlinmuren, på den västtyska sidan. Och då ordande dom boende med hjälp av Airbnb. Och då visades ju att deras värd, Kai, han patrullerade också muren, fast på den östtyska sidan. Och nu så träffas dom här männen och lär känna varandra och blir vänner för livet.

Thomas: En riktig solskenshistoria där.

Pia: Ja, det är ju jättefint.

Thomas: Cathrine och hennes pappa dom bor ju i Danmark sedan 25 år tillbaka. Så hon är ju danska. Men så skulle hon ta med sig sin pappa tillbaka för han skulle få uppleva Berlin nu 25 år senare och så blev det så här.

Pia: Det är jättefint.

Thomas: Det är ett exempel på hur dom lyfter fram ett autentiskt case, och istället för att bara berätta det tråkigt, så gör dom en liten tecknad film med en speaker som återberättar Cathrines historia och så vidare. Och så kompletterar dom detta också med en ”behind the scenes”-reportage, som man kan se efteråt. Då kan man se intervjuer direkt med pappan och den andre killen, och med dottern, och man kan se hur dom tänkte när dom gjorde filmen och alla sådana här saker. Det tycker jag också hör till content marketing – lite grand så här ”behind the scenes”, hur går det till. Vi kanske borde rigga upp en kamera här någon gång och spela in oss själv när vi…

Pia: Nej! Ja, dom är jätteduktiga. Och naturligtvis har dom en blogg också. Där kan du till exempel läsa om Jon Bäcklund och Stina Ekström från Stockholm. Dom har ju inrett en gammal buss som dom hyr ut sängplatser i. En liten och annorlunda och kul idé.

Thomas: Det är ju den typen av objekt som man helst vill komma och bo i.

Pia: Precis.

Thomas: Sedan får man hålla till godo med – som när vi var uppe i Norge i somras, till exempel – en villa i ett jättetrevligt villaområde utanför Tønsberg. Jag ska inte klaga, men det hade varit häftigare att bo i en buss så klart.

Pia: Ja, så besöker du då MEG [Mediadagarna i Göteborg] och Marnadschefsdagarna här i Göteborg – och det är då på Svenska Mässan – så kan du alltså den 5 mars kl 15.40 höra just Alex Beauchamp, Head of Global content and social media. Och då får du höra henne liva. Så det säger jag bara: missa inte! Och mer information om detta hittar du på marknadschefsdagen.se. Då hoppas jag förstås att du även passar på att kika förbi oss i vår monter – också live så klart.

Thomas: Vi är live i montern där ja.

Pia: Precis. Så vi befinner oss där på Marknadschefsdagarna.

Thomas: Det ska bli jätteskojigt att få träffa våra lyssnare. Vi har ju kontakt, vi får ju brev, mejl ibland, vi får på sociala medier kommentarer, beröm och sådana saker, men att träffas fysiskt – på riktigt – är så klart ännu roligare. Så det vore trevligt.

Pia: Jo, du fick ju en hel del beröm där med Airbnb-bloggen, där du belyser just vad dom gör. Det blev ju både uppmärksamhet och uppskattning från höger och vänster. Det fick du ju också för det senaste blogginlägget som vi lade ut här i veckan.

Thomas: I tisdags ja, precis.

Pia: Det var Pernilla Lilja som tackade för värdefulla tips och ger två tummar upp. Och Annie Svensson skriver på Facebook: ”Inte bara intressant och bra utan rent av lysande.” Och Bulls Content skriver på Twitter: ”Idag hyllar vi @TBarregren för hans intressanta artikel om hur man lyckas hålla en läsare kvar” och fortsätter: ”Du är en riktig inspiratör i branschen tycker vi och då är en hyllning på sin plats.”

Du visste inte att jag skulle ta upp det här. Du sitter och blir alldeles röd i ansiktet. Men du, vad handlade den här bloggen om?

Thomas: Den heter ju ”Fem saker som fångar läsaren och håller dem kvar till slutet”, så det är egentligen vad budskapet är. Dom fem sakerna är:

Först och främst en bra rubrik, som ska dra in dig i texten. Den gör liksom… jag menar 80% av jobbet.

Och sedan när du väl kommer in så räcker det inte bara att rabbla upp fakta, för det funkar inte. Utan det finns ju forskning både inom antropologi och inom neuroeconomics som visar det att vi har liksom en fallenhet, en lust, till en speciell typ av berättelse. Och i de här berättelserna så finns då en hjälte och det finns en konflikt. Du ska alltså jobba med storytelling i din text, och du ska införa en hjälte och du ska införa en konflikt. Och den här konflikten ska följa ett bestämt mönster. Först är det en upptrappning, som når så småningom ett klimax, och sedan från klimax kan det gå väldigt fort, eller det kan gå lite långsammare, ner då till dénouement (som det heter – ursäkta min franska) när allting löses upp. Och i den här belöningen så får man det som Aristoteles kallar för katarsis, man får den här belöningen, man blir renad, man får ett budskap helt enkelt.

Ett sätt att skapa den här successiva upptrappningen det är att jobba med inre cliffhangers, som är den femte komponenten som jag tar upp i den här texten. Så det finns lite allt möjligt i den här texten. Jag tar också upp diskussionen om skillnaden i budskap och syfte.

Pia: Ja just det. Ja, läs den om du inte har gjort det.

Thomas: Jag har ju läst den. Jag har ju skrivit den. 🙂

Pia: Apropå neuroeconomics, det är ju något som Per Robert Öhlin berör i sin artikel i senaste numret av Dagens Media. Den heter ”Hur vår syn på reklam revolutioneras av skenande hästar och sölande hundar”. Spännande tänk.

Thomas: Det är kanske inte den rubriken jag skulle ha valt på webben, men den funkar jättebra i print så klart.

Pia: De skenande hästarna syftar ju på de personer som representerar en mjuk världsbild inom marknadsföringen. Och dit hör då till exempel Bill Bernbach, på sin tid, och vår egen krönikör och vän Lars Falk. Medan då de sölande hundarna syftar på de personer som representerar en hård världsbild inom marknadsföringen. Till exempel George Gallup, samtida med Bernbach, och många av dagens marknadsförare.

Den hårda världsbilden är att allt kan mätas och förklaras, precis allt, vetenskapligt. Medan den mjuka världsbilden handlar om att vi kan forma framtiden. Bill Bernbach lär ju ha sagt att ”we are so busy listening to statistics we forget we can create them”.

Och då menar Per Robert Öhlin att vi behöver faktiskt båda sidorna, och stödjer sig på Nobelpristagaren Daniel Kahnemans forskning om System 1 och 2, om det snabba och långsamma tänket, alltså autopiloten som fattar 90% av besluten på känsla och piloten som rationaliserar. Det är väldigt bra och intressant skrivet.

Thomas: Ja, gôrintressant artikel.

Pia: Ja, verkligen.

Thomas: Vi borde nästan försöka se om vi kan få med honom i podden någon gång.

Pia: Ja, det är en bra idé.

Thomas: Så nu har du fått nytt uppdrag här efter Alex Beauchamp (eller vad hon heter).

Pia: Ja, då gör vi så. Men nu är det väl dags för oss att göra lite reklam, som förhoppningsvis talar både till den mjuka och hårda sidan. För nu vill vi slå ett slag för vår ”Kom igång med content marketing”.

Thomas: Vilken elegant radioövergång du gjorde där. Snyggt!

Pia: Japp. Det är då en utbildning vi håller – ”Kom igång med content marketing”. Det är två heldagar, där du verkligen lär dig grunderna i ett handfast content marketing-arbete. Och vi jobbar ju med ett case under dom här två dagarna.

Thomas: Ja precis. Vi har ett riktigt företag som är vänliga att låna ut sitt marknadsföringsmaterial. Och så läser man in sig på detta inför kursen. Och så dom här två dagarna så tar vi fram, helt enkelt, en content marketing strategi. Så vi går igenom och tillämpar dom metoder, alltså rent praktiskt, hur man gör med post-it-lappar och så vidare, för att liksom hitta fram till svaren på dom här delarna som ingår i strategin. Så det är en komprimerad workshop med ett riktigt företag.

Pia: Så när man har gått den här kursen så kan man gå hem och göra motsvarande på sitt eget företag.

Thomas: Ja, det är tanken.

Pia: Och det finns några få platser kvar. Det går här den 10–11 mars här på Lindholmens Conference Center. Så du som är intresserad kan ju kontakta mig på pia@kntnt.com eller gå in och läsa mer på www.kntnt.se/utbildningar. Och den har en liten prislapp på 5 900 kronor för dom här två heldagarna.

Thomas: Det sista var den hårda delen, och resten var den mjuka delen.

Pia: Just det. Nu vet jag ju inte hur jag ska göra en radioövergång här…

Thomas: En till?

Pia: Ja! Men jag tror att vi avslutar som vi började med poddar. Jag har funderat på vad som har hänt med Kommunikationsklubben. Den senaste podden var den 12 december.

Thomas: Ja, vad har hänt? En öppen fråga bara. Det är en bra podd att lyssna på, så det är ju synd att dom inte har kommit igång igen.

Pia: Ja.

Thomas: Men kan inte du fråga din kompis där Digge?

Pia: Jag ska kolla med Digge. Ja, för jag saknar den faktiskt.

[Tystnad]

Thomas: Ja, ja just det… Ja just det… Jaha ja… Nu sitter hon här och… Ahmm… Avslöjad. Jag har gjort en anteckning här om att jag ska ta upp det här:

Jag tror det faktiskt finns en poäng i att vara regelbunden. Att inte göra långa uppehåll och sådana saker. Och det är faktiskt viktigare – det här är inget jag kan bevisa, det är bara en känsla – att det är viktigare för en podd än för en blogg.

För bloggen följer man inte alltid på det sättet. Det är klart att om du prenumererar på ett nyhetsbrev, som vi har, där vi sammanfattar bloggen, då gör det ju det. Men podden blir ju en mycket mer intim upplevelse, och den går man verkligen och väntar.

Jag går verkligen och väntar på att på måndag så kommer PNR:s podcast, och på söndag (numera har dom flyttat fram den lite grand) så kommer ju Mattsson Helin och sådana här saker. Man ser ju verkligen fram mot detta.

Så klart man kan ha ett juluppehåll och ett sommaruppehåll – hoppas jag ju i alla fall, för vi gör det – och det är en sak. Men om man lite så där bara, du vet, omotiverat uppehåll och ingenting händer, som då med Kommunikationsklubben, till slut så tar man ju bort den från listan och så missar man kanske vad som händer då.

Det här tycks ju då Olle Aronsson och Stefan Lundell ha fattat. Dom är ju då tidigare journalister på Dagens Industri och ledde då programmet Digitalpodden. Dom lämnade DI lite hastigt för att starta ett eget bolag, och då tog några nya förmågor över Digitalpodden. Och jag lyssnade typ 10 minuter sedan stängde jag av, för det var inte dom. Det var säkert inget fel på innehållet, men det var inte dom. Förstår du hur jag menar?

Jag inser det, att om man kan dra några slutsatser från hur jag agerar, men min slutsats blir ändå att det är ju faktiskt personliga varumärken man bygger – på gott och på ont – när man poddad. Det är dig och mig folk lyssnar på. Det är inte på Kntnt dom lyssnar på. Nu råkar ju vi vara ett med Kntnt – men ändå. Så det ska man nog ha tänkt på, så att säga.

I det här fallet så startade dom igång ganska omgående en ny podd som heter Startupveckan [nytt namn Breakit podcast, red. adm.] med exakt samma innehåll. Så det är gamla Digitalpodden, fast under eget varumärke. Vad hände? Jag avprenumererade på Dagens Industris och jag har börjat prenumerera på Startupveckan istället. Så det är verkligen dom här starka banden. Så det tycker jag man ska fundera på.

Om jag får fortsätta. En annan intressant poddnyhet apropå, det är ju Atladottir och Bjurwald, som är två kvinnliga chefredaktörer. Den ena då från Politism och den andra från Mediavärlden.

Och man måste söka på Politism när man letar efter dom på iTunes. Och dom som då inte är vänster kanske drar dig för detta, men då kan jag ju lugna med att Bjurwald är högerperson, så det blir balans. Och det är inte det det handlar om egentligen, utan det handlar om att här är två kvinnliga chefredaktörer som ville väga upp och ta upp konkurrensen med Mattsson och Helin, alltså Aftonbladets och Expressens chefredaktörer, och så vidare.

Jag lyssnade på premiäravsnittet – nu såg jag att det kom ett avsnitt till, som jag inte ha hunnit höra på ännu – men premiäravsnittet var… Alltså jag blev… Ja, lycklig eller vad man ska säga. Alltså, det var fräscht, det var tempo, det var bra argumentation, det var ”top notch”. Jag kommer naturligtvis fortfarande lyssna på Mattsson Helin som också är väldigt intressant. Men jag kan verkligen rekommendera Atladottir och Bjurwald.

Pia: Mm. Och det är då en av dina 35 podcast som du följer?

Thomas: Ja. Jag har räknat efter, jag har 35 stycken ja. Men det ligger några stycken sådana här som just Kommunikationsklubben, som ligger längst ner nu då, och till slut så kommer jag att rensa bort dom om inte… Du får snacka med Digge tycker jag.

Pia: Är det någon annan du vill rekommendera?

Thomas: Vi har ju nämnt förut Passion för kommunikation från Cision. Och vi har så klart CMI:s, Content Marketing Institute’s, PNR – det är en självklarhet om man håller på med content marketing. Internetworldpodden är ju spännande att lyssna på. Det finns många där. Men om jag ska lyfta fram någon ytterligare, en nyhet då, så är det väl kanske Nine Yards lilla poddserie på nio avsnitt, som heter ”9”. Det är förstås kopplat till deras namn och så vidare. Och Nine Yards är ett… Ja vad är dom egentligen Pia? Event byrå?

Pia: Jag skulle säga att dom är ett eventföretag. Men dom är säkert betydligt bredare än så.

Thomas: Ja. Som jag förstår det så har man utvecklats från event till varumärke egentligen. Och där är då Jörgen Svedberg, som jag har träffat några gånger, bland andra just på Content Marketing World konferensen i USA, som har då skrivit en bok som heter 9, där han pratar om varumärket på ett väldigt, väldigt bra sätt. Och det har saknats en sådan bok. Och jag kan varmt rekommendera den.

Och så har dom gjort en poddserie på nio avsnitt. Ett avsnitt för varje kapitel. Dom berättar inte vad som står i kapitlet, utan dom har en diskussion med gäster runt innehåll som finns i kapitlet eller i boken. Det är mycket lyssningsvärt. Det kan jag rekommendera. Det är synd bara att dom tänker bara göra nio avsnitt. Jag hade gärna hört många fler.

Nu ska jag äta lunch med Jörgen på fredag. Och jag tänkte att jag skulle försöka övertala honom att komma med i våran podd också. Så får vi se om vi lyckas med det.

Pia: Det blir bra det. Det finns väl många fler, men det får vi spara till en annan gång.

Thomas: Poddar menar du? Eller poddgäster?

Pia: Både och faktiskt.

Thomas: Både och. Vi har ju spelat in några stycken som ligger i byrålådan här, på väg också.

Pia: Ja, så är det. Men det får bli till en annan gång som sagt. Nu får vi ta runda av för idag tror jag. Så vi tackar dig som har lyssnat på oss och önskar en fortsatt bra vecka – sportlovsvecka om du är härifrån denna trakten.

Thomas: Ja, å andra sidan, nästa vecka kanske många hör då också, och då är det Stockholm va?

Pia: Nej, det är väl söderut. Tror jag. Och så är det 9 som är Stockholm.

Thomas: Du, man kan inte säga så här inser jag. Jo, vi nämner en massa andra referenser, men jag noterar till exempel nu ett avsnitt nummer 3, den har skjutit i höjden rejält under januari. Vad hände då egentligen?

Det som är så intressant med podden att folk går verkligen tillbaka och lyssnar på gamla avsnitt. Jag har fått flera meddelanden från olika personer på Twitter, Facebook och mejl och liknande där dom kommenterar och säger ”Jag har lyssnat på den och jättebra”, och så där, ”och jag erkänner jag lyssnar på dom lite huller om buller och lyssnar ikapp…” och så vidare. Så man kanske inte ska säga sportlovsvecka.

Pia: Nej… Man kanske ska vara neutral.

Thomas: Om man lyssnar i midsommar, så pratar dom om sportlov. Det är inte så skojigt.

Pia: Nej. Du får ha en fortsatt bra vecka säger vi då.

Thomas: Precis, det är mycket bättre.

Pia: Ja, det är det. Tack för idag. Hej då!

Thomas: Hej då!

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0) och Persephone (ft. Snowflake) by Hans Atom (CC BY 2.5).

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

ipsum neque. amet, ultricies Aliquam luctus Sed risus quis
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest