Kntnt radio 8: Granngården på Content Meetup

För sex år sedan sålde Lantmännen sin butikskedja till riskkapitalbolaget EQT. Det blev startskottet för en content marketing satsning som idag har givit dem nästan en miljon kunder i kundklubben. Hör marknadschefen Lena Hillstedt och hennes vapendragare Peter Söderberg, contentbyrån Chiffers vd, berätta i ord och siffror om sin resa.

Innehållet minut för minut

Programmet är drygt 37 minuter långt. Det här är innehållet:

  • 00:17 Inledning
  • 00:33 DEL 1: Bakgrund
    • 00:33 Inledning till del 1
    • 00:40 Presentation av Granngården
    • 01:17 Talaren Lena Hillstedt, Granngården, presenterar sig själv
    • 01:44 Talaren Peter Söderberg, Chiffer, presenterar sig själv
    • 02:19 Granngårdens historia
    • 03:33 Radioreklam från Granngården
    • 04:14 Riskkapitalbolaget EQT köpte Granngården
    • 05:42 Utmaningar
    • 07:58 Behov
    • 09:00 Livsstilen hos Granngårdens kunder
    • 10:19 Började med en kundklubb och behov av att kommunicera
    • 11:35 Bestämde att fokusera på kunskap istället för reklam
    • 11:58 Mycket dialog och relationer med kunderna
    • 12:24 Identifierade målgrupper
    • 13:40 Satte relevans i första rummet
    • 14:17 Återanvänder innehåll
    • 14:44 Analyserar
  • 15:27 DEL 2: Kanaler
    • 15:27 Inledning till del 2
    • 18:30 Magasinet med 56–80 sidor
    • 20:55 Tidningen med 12 sidor axplock
    • 21:43 Digital version av magasinet
    • 22:16 Bloggen
      • 22:16 Några siffror
      • 23:55 Sökmotoroptimering
      • 24:24 Gästbloggare
      • 24:47 Kunskap istället för reklam skapar trovärdighet
      • 27:09 Egen plattform
      • 27:43 Mer siffror
    • 30:33 Nyhetsbrev
    • 31:59 Facebook och andra sociala medier
    • 33:31 Video (se videon)
    • 35:09 Vilka kanaler kommer kunderna ifrån?
  • 36:11 Avslutning

Lyssna

Enklast prenumererar du och lyssnar på Kntnt Radio i en app i din telefon eller surfplatta. Har du iOS (iPhone eller iPad) så kan du använda Apples egen Podcaster. Har du Android så kan du använda Pocket Caster. I båda fallen söker du bara efter Kntnt Radio och prenumererar på stationen.

Du hittar också Kntnt Radio på iTunes och Stitcher. Du kan också prenumerera på RSS-flödet.

Sist men inte minst kan du ladda ned programmet eller lyssna här:

Musik © Ivan Chew (CC BY 3.0).

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

Donec ut Lorem porta. fringilla Aenean
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest