Kom igång med Google My Business

I dagens artikel berättar Alexandra Jung på Iprospect hur du på ett enkelt och effektivt sätt ökar ditt företags synlighet på webben med hjälp av gratistjänsten Google My Business

Snabb överblick direkt i sökresultatet

Oavsett vilken bransch ditt företag tillhör så utgör Google Sök och Google Maps ofta det vanligaste sätten för såväl nya som redan befintliga kunder att komma i kontakt med ditt företag. Och  därför är det oerhört viktigt att säkerställa att rätt information finns hos Google.

Den som söker information kanske vill veta när matbutiken stänger på fredag kväll eller ta del av recensioner på hotellet den planerar att boka till kommande weekend. För besökaren är det då viktigt att informationen inte bara är korrekt utan även lättillgänglig.

Google my Business, tidigare Google Places, gör detta möjligt genom att hjälpa företag att enkelt och smidigt informera sina kunder om bland annat öppettider, telefonnummer och vägbeskrivningar. Tjänsten är ett perfekt komplement till den befintliga webbplatsen och ger besökaren en snabb överblick direkt i sökresultatet.

devices

Sätt enkelt upp ditt företag

Att sätta upp ett företag tar endast några minuter och är dessutom helt gratis. Börja med att besöka Google My Business, klicka på ”Börja nu” och följ sedan instruktionerna där du kan söka eller lägga till ditt företag. Det enda du behöver för att komma igång är ett Google/Gmail-konto.

När du fyllt i uppgifterna om ditt företag såsom adress och telefonnummer är det dags att verifiera företaget. Det är viktigt eftersom de ändringar du gör blir synliga i Googles sökresultat först efter verifiering.

Det enklaste sättet att verifiera företaget på är via brev där du får ett vykort skickat till adressen du angett, med en kod som du sedan använder vid verifiering. Detta är för att bekräfta att företaget faktiskt finns på adressen som du har angett. Att få brevet kan ta mellan 1-2 veckor, så under tiden du väntar kan du passa på att fylla i så mycket information som möjligt om verksamheten.

När detta är gjort får du tillgång till samtliga funktioner och kan se till att ert företag visas precis på det sätt ni vill.

Rätt information om din verksamhet

Eftersom tanken med Google My Business är att skapa tydlighet för potentiella kunder, så behöver du se till att uppgifterna som ni delar med er av stämmer överens med redan befintligt innehåll på er webbplats.

För bästa resultat av Google My Business skall du tänka på att alltid fylla i så mycket information som möjligt om er verksamhet. Nedan listar jag några punkter som kan hjälpa dig i detta arbete.

Kategorier

Kategorierna vi väljer för vårt företag har betydelse då de hjälper oss att synas på Googles ”Local pack”, det vill säga de lokala sökningar som visas tillsammans med en karta i sökresultatet.

Vid val av kategorier ska du välja de som är mest relevanta och som bäst beskriver er verksamhet. Snegla gärna på vilka kategorier era konkurrenter har valt.

Tips! Se om det finns fler kategorier som passar er verksamhet. Här finns en lista från Google med de vanligaste kategorierna i Google My Business.

Öppettider

Om ni har öppettider som skiljer sig från de vanliga går det att ange särskilda öppettider för dessa dagar, så att besökarna alltid vet att angivna öppettider stämmer. Det passar utmärkt att lägga till vid exempelvis helgdagar eller semestrar.

Bilder

De bilder ni laddar up i Google My Business ger er verksamhet mycket bra synlighet i sökresultatet. Därför är det bra att lägga lite extra tid på att välja de bilder som bäst representerar ert företag.

Eftersom det finns så många olika typer av bilder som går att ladda upp ger det rum för kreativitet – använd gärna bilder på in- och utsida av byggnaden, produktbilder eller varför inte göra det mer personligt med bilder på er personal? Anpassa bilderna utifrån vad som passar ert företag allra bäst!

Tips! Se till att bilderna ni använder är högupplösta och av god kvalité.

Håll ditt företag uppdaterat direkt i mobilen

För dig som ofta är på språng är det möjligt att uppdatera öppettider, dela bilder eller svara på recensioner direkt i mobilen, oavsett var du befinner dig med Google My Business-appen som finns för både Android och för iOS.

Alexandra Jung

Författare: Alexandra Jung

Alexandra Jung arbetar som SEO-konsult på iProspect. Hon hjälper företag att förbättra sin digitala närvaro genom bättre synlighet i det organiska söket. Tidigare har hon studerat onlinemarknadsföring på Medieinstitutet och programutveckling .NET på Nackademin i Stockholm. Alexandra har ett brinnande intresse för teknik och det digitala.

Läs mer av Alexandra Jung

elementum Praesent diam leo. libero. Donec eget tempus nec odio dictum sem,
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest