Kommunicera till det undermedvetna med neuromarketing. Content briefen – ett underskattat hantverk. Kntnt nyhetsbrev vecka 12, 2017

Hallå eller!

Den konstiga hälsningsfrasen kan man ibland höra i Göteborg. Inte så ofta nu som för tio år sedan. Men alltjämt då och då – företrädesvis bland oss ungdomar runt femtio.

”Hallå eller” är inte bara ett hej. Det är också en inbjudan till samtal. Som om man sa: ”Hej! Vad roligt att se dig. Låt oss stanna upp och prata en stund.” Fast uttryckt i två ord. Ekonomiskt och bra.

Det är viktigt att uttala ordet med den rätta schvungen. Det går inte att säga ”hallå!”, som när en expedit ropar på en kund som glömt sin växel, eller ”hallå?” som om man svarar i telefon (och inte vet att det är ofint att svara ”hallå”). Och gör för guds skull inget uppehåll mellan ”hallå” och ”eller”; det skulle låta besynnerligt tvehågset, nästan osäkert.

Nej, ”hallå eller” ska uttalas i ett enda svep, med ett göteborgskt långt a, ett ännu längre å, och ett ”eller” som får Sten-Åke Cederhök att lyfta på hatten i sin himmel: ”Haalååå-äller”.

Apropå Sten-Åke Cederhök: Albert & Herbert måste jämte Killinggänget vara det roligaste som har visats på svensk tv. Jämför själv! Du hittar flera avsnitt av Albert & Herbert och Killinggängets Nile City 105.6 i SVT:s öppna arkiv.

Veckan som har gått har varit händelserik.

Pia och jag har varit i Stockholm, spelat in intervjuer med Jerry Silfwer (kommer i Kntnt Radio längre fram i vår) och Erik Modig (se nedan), träffat vår vän och legendar Lars Falk (som vi intervjuade för par år sedan), besökt några kunder och branschkollegor. Vi hann också med en blixtvisit på Webbdagarna dit jag var inbjuden att tala. Alltid lika roligt att vara i Stockholm, där vi är minst några dagar varje månad.

Det är tidiga morgnar när vi åker till Stockholm. Jag gick upp 3.55. Gäsp! Och tidigt blev det i torsdags också, för då bjöd vi på frukost med innehåll för den 32:a gången. För självaste innehållet stod våra goda vänner Alexander Mason, kommersiell chef på Cision och känd från Passion för Kommunikation, och Erik Modig, forskare på Handelshögskolan i Stockholm. Mer om det nästa vecka, för nu är det dags för denna veckas innehåll.

Först ut var vår gästskribent från Punkt PR: Johanna Stenmark. Under veckans bästa rubrik (Content briefen – ett underskattat hantverk) tipsar hon dig om tre viktiga frågor du ska ha med i din content brief. Läs den nu!

När du har läst och smält Johannas tre tips så föreslår jag att du tar dig en långpromenad i vårsolen och lyssnar på avsnitt 91 av Kntnt Radio.

Vi intervjuar Erik Modig som är forskare på Handelshögskolan i Stockholm. Han berättar bland annat om sin nya bok som kommer ut i månadsskiftet maj/juni. Det är en uppföljare till hans förra bok – Kontroll – som vi pratade med honom om för två år sedan.

Medan den förra boken är för en intresserad allmänhet så riktar sig den kommande direkt till dig som arbetar med marknadskommunikation. Den handlar om hur du kan kommunicera effektivare genom att tala till målgruppernas undermedvetna, och bygger på aktuell forskning inom neuromarketing.

Du behöver inte vänta till maj/juni för att lära dig att bli en bättre kommunikatör. Det räcker med att du lyssnar på vår intervju. För bland mycket annat ger Erik också konkreta råd på hur du kan effektivisera din marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Missa inte det!

Du hör hela intervju i avsnitt 91 av Kntnt Radio:

Trevlig helg önskar
Thomas med kollegor

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

adipiscing consectetur nec vel, elit. ut massa porta. diam id
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest