Skip to content

Köparens resa är grunden i din marknadsföring

Din kunds köpresa hjälper dig skapa rätt innehålla och generera försäljning. Därför måste du förstå den. Thomas Barregren och Pia Tegborg pratar med Pontus Staunstrup om varför detta är så centralt för din marknadsföring. Lyssna på dagens avsnitt av Kntnt Radio nu!

Pia Tegborg
26 juli 2018

Din kunds köpre­sa hjäl­per dig ska­pa rätt inne­hål­la och gene­re­ra för­sälj­ning. Därför mås­te du för­stå den. Thomas Barregren och Pia Tegborg pra­tar med Pontus Staunstrup om var­för det­ta är så centralt för din mark­nads­fö­ring. Lyssna på dagens avsnitt av Kntnt Radio nu!

Om innehållet och varför du ska lyssna


Köpresa, kun­d­re­sa, besluts­re­sa, eller kanske sälj­re­sa? Kärt barn har många namn. Oavsett vil­ket begrepp du före­drar hand­lar det om den pro­cess din kund går ige­nom från det att den är ove­tan­de om ditt erbju­dan­de, via ett behov som upp­står, till själ­va köpet, och vida­re in i en för­hopp­nings­vis för­dju­pad rela­tion med dig.

Förståelsen för köpre­san är vik­tig för alla som job­bar med mark­nads­fö­ring – och cen­tral för dig som job­bar med con­tent mar­ke­ting. Detta eftersom den ger dig mas­sor med vär­de­full infor­ma­tion som hjäl­per dig ta fram rätt inne­håll för resans oli­ka steg.

På Kntnt pra­tar vi ofta om den insikts­driv­na kun­d­re­san. Insiktsdriven mark­nads­fö­ring, eller insight mar­ke­ting, är enkelt uttryckt ett sys­te­ma­tiskt arbets­sätt där vi använ­der con­tent mar­ke­ting för att attra­he­ra pre­sum­ti­va köpa­re, för­tjä­na deras för­tro­en­de och hjäl­pa dem till insikt som leder till för­sälj­ning av dina varor och tjäns­ter

I Kntnt tv 6 för­kla­rar Thomas hur det den insikts­driv­na kun­d­re­san fun­ge­rar. Du hit­tar län­ken i pro­gram­mets show­no­tes.

Kundens resa är helt klart ett områ­de som dagens inter­vju­per­son, con­tent mar­ke­ting-pro­fi­len Pontus Staunstrup, brin­ner starkt för. Det märks i vårt sam­tal som blev snudd på 1 tim­me och 20 minu­ter långt när det spe­la­des in i mars 2015. Det kom stund­tals ock­så att hand­la om and­ra spän­nan­de saker.

Till dagens pro­gram har jag valt att foku­se­ra på den del av inter­vjun som hand­lar om just köpre­san. Så nu slängs du abrupt in i sam­ta­let efter en dryg halv­tim­me. Häng med!:-)

Detta är en repris av Kntnt Radio avsnitt 26 från den 24 mars 2015.

Länkar

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY-NC 3.0)
Musik: Anthem for the Huddled Masses © The Bourgeois (CC BY-NC-SA 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Medvetna kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Kntnt Magasin skri­ven av advo­kat Erik Ullberg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advo­kat­by­rå.

Läs artikel »

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begreppet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wirtén dig på tra­ven!

Läs artikel »

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gustav Sandberg och biträ­dan­de jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Kntnt Magasin. Detta är en and­ra. Trevlig läs­ning!

Läs artikel »

Vad är artificiell intelligens?

Funderar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Detta är något som vår krö­ni­kör Martin Modigh Karlsson ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens arti­kel.

Läs artikel »

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effektivisera arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ullberg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Googles ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Detta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alexandra Jung hur du gör!

Läs artikel »

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019.

Läs artikel »

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Kntnt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Samtalet lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Thomas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hän­de?

Läs artikel »
Phasellus ut leo. et, consequat. ut velit,

Missa inte nästa artikel!

Få gratis nyhetsbrev varannan vecka

i din inkorg – med senaste artiklarna

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest