Köparens resa är grunden i din marknadsföring

Din kunds köpresa hjälper dig skapa rätt innehålla och generera försäljning. Därför måste du förstå den. Thomas Barregren och Pia Tegborg pratar med Pontus Staunstrup om varför detta är så centralt för din marknadsföring. Lyssna på dagens avsnitt av Kntnt Radio nu!

Pia Tegborg
26 juli 2018

Din kunds köpre­sa hjäl­per dig ska­pa rätt inne­hål­la och gene­re­ra för­sälj­ning. Därför mås­te du för­stå den. Thomas Barregren och Pia Tegborg pra­tar med Pontus Staunstrup om var­för det­ta är så centralt för din mark­nads­fö­ring. Lyssna på dagens avsnitt av Kntnt Radio nu!

Om innehållet och varför du ska lyssna


Köpresa, kun­d­re­sa, besluts­re­sa, eller kanske sälj­re­sa? Kärt barn har många namn. Oavsett vil­ket begrepp du före­drar hand­lar det om den pro­cess din kund går ige­nom från det att den är ove­tan­de om ditt erbju­dan­de, via ett behov som upp­står, till själ­va köpet, och vida­re in i en för­hopp­nings­vis för­dju­pad rela­tion med dig.

Förståelsen för köpre­san är vik­tig för alla som job­bar med mark­nads­fö­ring – och cen­tral för dig som job­bar med con­tent mar­ke­ting. Detta eftersom den ger dig mas­sor med vär­de­full infor­ma­tion som hjäl­per dig ta fram rätt inne­håll för resans oli­ka steg.

På Kntnt pra­tar vi ofta om den insikts­driv­na kun­d­re­san. Insiktsdriven mark­nads­fö­ring, eller insight mar­ke­ting, är enkelt uttryckt ett sys­te­ma­tiskt arbets­sätt där vi använ­der con­tent mar­ke­ting för att attra­he­ra pre­sum­ti­va köpa­re, för­tjä­na deras för­tro­en­de och hjäl­pa dem till insikt som leder till för­sälj­ning av dina varor och tjäns­ter

I Kntnt tv 6 för­kla­rar Thomas hur det den insikts­driv­na kun­d­re­san fun­ge­rar. Du hit­tar län­ken i pro­gram­mets show­no­tes.

Kundens resa är helt klart ett områ­de som dagens inter­vju­per­son, con­tent mar­ke­ting-pro­fi­len Pontus Staunstrup, brin­ner starkt för. Det märks i vårt sam­tal som blev snudd på 1 tim­me och 20 minu­ter långt när det spe­la­des in i mars 2015. Det kom stund­tals ock­så att hand­la om and­ra spän­nan­de saker.

Till dagens pro­gram har jag valt att foku­se­ra på den del av inter­vjun som hand­lar om just köpre­san. Så nu slängs du abrupt in i sam­ta­let efter en dryg halv­tim­me. Häng med!:-)

Detta är en repris av Kntnt Radio avsnitt 26 från den 24 mars 2015.

Länkar

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY-NC 3.0)
Musik: Anthem for the Huddled Masses © The Bourgeois (CC BY-NC-SA 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Ursäkta röran. Vi har byggt om.

För ovan­lig­he­tens skull pra­tar vi om oss själ­va. Vi vill berät­ta att vi från och med nu är en con­tent­by­rå som gör con­tent. Men vi gör det på ett annorlun­da sätt än and­ra con­tent­by­rå­er. Vi har ock­så en ny digi­tal platt­form som ska slå Hubspot på fing­rar­na. Och vi har gjort lego av vårt stra­te­gi-erbju­dan­de. Dessutom har vi en mas­sa nya med­ar­be­ta­re, och söker ännu fler. I den­na krö­ni­ka berät­tar Thomas Barregren om allt det­ta och lite till.

Läs artikel »

Därför ska du ha egen plattform

Det är fres­tan­de att använ­da LinkedIn, Facebook eller någon annan platt­form som din mål­grupp redan använ­der. Med deras annons­lös­ning­ar (”spons­ra­de inlägg”) kan du snabbt nå ut till din mål­grupp. Dessutom är de lät­ta att använ­da. Men det finns pro­blem. Du läg­ger din fram­gång som mark­nads­fö­ra­re och säl­ja­re i hän­der­na på bolag som han en annan agen­da än ditt bäs­ta. Du kon­trol­le­rar inte vem som ser vad och när. Du har inte till­gång till de vär­de­ful­la digi­ta­la fot­spår som din mål­grupp läm­nar efter sig. Därför behö­ver du en egen platt­form.

Läs artikel »

Därför jobbar vi annorlunda

Vi job­bar på ett annorlun­da sätt. Våra kon­sul­ter arbe­tar i ditt team (eller är ditt team) och har sam­ti­digt full upp­back­ning vad gäl­ler kom­pe­tens och resur­ser från våra kon­sul­ter som job­bar “back office”. Men var­för job­bar vi på det sät­tet?

Läs artikel »

Är du redo för robottexterna?

Content och mar­ke­ting – båda delar­na behövs. Men vad hän­der när robo­tar tar över text­pro­duk­tio­nen med fokus på det sist­nämn­da? Med de rät­ta nyc­kelor­den och rubri­ker­na som slår. Finns det fort­fa­ran­de en plats för den enga­ge­ran­de och per­son­li­ga berät­tel­sen? Om det­ta hand­lar Lars Wirténs krö­ni­ka.

Läs artikel »

Varning för gratis wifi när du jobbar på distans

Du vet nog redan att det kan fin­nas säker­hets­hål när du job­bar på distans i öpp­na nät­verk. Men stop­par det dig att mej­la kun­den kam­panj­re­sul­ta­tet eller knap­pa in kre­dit­kor­tets siff­ror via café­ets gra­tisupp­kopp­ling? Det bor­de det! Risken finns näm­li­gen att du ger obe­hö­ri­ga till­gång till din infor­ma­tion. Martin Modigh Karlsson beskri­ver faror­na och ger dig sva­ren på var­för gra­tis (nät­verk) inte all­tid är gott – och där­för bör använ­das med stor för­sik­tig­het – samt tip­sar om tre saker du kan göra för att höja säker­he­ten. 

Läs artikel »

Rätten att bli glömd i digitala miljöer

Ett år har pas­se­rat sedan GDPR träd­de i kraft. Fortfarande brot­tas många före­tag med de prak­tis­ka och de juri­dis­ka tillämp­nings­frå­gor­na. Ett pro­blem av det först­nämn­da sla­get är hur före­tag som behand­lar per­son­upp­gif­ter rade­rar des­sa i sina IT-system? Enligt data­skydds­för­ord­ning­en ska man byg­ga upp sina system så att kra­ven i lag­stift­ning­en upp­fylls – men vad inne­bär det? Och går det över­hu­vud­ta­get att rade­ra upp­gif­ter­na på ett sätt som inne­bär att de ald­rig kan åter­ska­pas?

Läs om indi­vi­dens ”rätt att bli glömd” och före­ta­gets skyl­dig­het att rade­ra per­son­upp­gif­ter i dagens krö­ni­ka skri­ven av Jeanette Jönsson, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Elva tips som får din intervju att lyfta

Att få till en bra inter­vju hand­lar om väl­digt myc­ket mer än att bara stäl­la frå­gor och anteck­na. Låt Lars Wirtén gui­da dig längs vägen – steg för steg till ett garan­te­rat lyc­kat resul­tat! 

Läs artikel »

Kommunicera effektivare i samband med mässor

Mässorna är stor­slag­na, moder­na hub­bar för kom­mu­ni­ka­tion både digi­talt och IRL. Biljetter scan­nas och rivs, sto­ra bild­skär­mar pum­par ut sitt bud­skap. Samtal förs mel­lan poten­ti­el­la affärs­kon­tak­ter. Men tar du till­va­ra på alla kom­mu­ni­ka­tions­möj­lig­he­ter? Martin Karlsson Modigh gui­dar dig genom för­be­re­del­ser­na, vad du bör tän­ka på under mäs­san och vad du kan göra efteråt.

Läs artikel »

Nytt EU-direktiv ställer tuffare krav på marknadsföring online

EU sat­sar sto­ra resur­ser på att för­bätt­ra de juri­dis­ka spel­reg­ler­na i EUs digi­ta­la mil­jö. Inte minst vad gäl­ler den kon­su­ment­skyd­dan­de lag­stift­ning­en. Större krav på e-mark­nads­plat­ser och en utö­kad ång­er­rätt är bara någ­ra exem­pel på det­ta och sank­tio­ner­na vid över­trä­del­se kan svi­da ordent­ligt. Som mark­nads­fö­ra­re mås­te du veta vad som gäl­ler. Läs dagens arti­kel för­fat­tad av Erik Ullberg och Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

En publicist söker sin prenumerant

Har ditt före­tag en blogg? Finns ni på Facebook? Har ni ett nyhets­flö­de på hem­si­dan? Grattis, då är ni i själ­va ver­ket även pub­li­cis­ter. Och då kan det vara bra att ha koll på vad det inne­bär. Läs mer om det­ta i dagens arti­kel  sig­ne­rad Lars Wirtén.

Läs artikel »
ante. venenatis, mi, eget libero ipsum ultricies

Missa inte nästa artikel!

Missa inte nästa artikel! Fyll i din mejladress och få ett mejl med de senaste artiklarna.

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest