Köparens resa är grunden i din marknadsföring Kntnt Radio 186 med Pontus Staunstrup

Din kunds köpresa hjälper dig skapa rätt innehålla och generera försäljning. Därför måste du förstå den. Thomas Barregren och Pia Tegborg pratar med Pontus Staunstrup om varför detta är så centralt för din marknadsföring. Lyssna på dagens avsnitt av Kntnt Radio nu!

Om innehållet och varför du ska lyssna


Köpresa, kundresa, beslutsresa, eller kanske säljresa? Kärt barn har många namn. Oavsett vilket begrepp du föredrar handlar det om den process din kund går igenom från det att den är ovetande om ditt erbjudande, via ett behov som uppstår, till själva köpet, och vidare in i en förhoppningsvis fördjupad relation med dig.

Förståelsen för köpresan är viktig för alla som jobbar med marknadsföring – och central för dig som jobbar med content marketing. Detta eftersom den ger dig massor med värdefull information som hjälper dig ta fram rätt innehåll för resans olika steg.

På Kntnt pratar vi ofta om den insiktsdrivna kundresan. Insiktsdriven marknadsföring, eller insight marketing, är enkelt uttryckt ett systematiskt arbetssätt där vi använder content marketing för att attrahera presumtiva köpare, förtjäna deras förtroende och hjälpa dem till insikt som leder till försäljning av dina varor och tjänster

I Kntnt tv 6 förklarar Thomas hur det den insiktsdrivna kundresan fungerar. Du hittar länken i programmets shownotes.

Kundens resa är helt klart ett område som dagens intervjuperson, content marketing-profilen Pontus Staunstrup, brinner starkt för. Det märks i vårt samtal som blev snudd på 1 timme och 20 minuter långt när det spelades in i mars 2015. Det kom stundtals också att handla om andra spännande saker.

Till dagens program har jag valt att fokusera på den del av intervjun som handlar om just köpresan. Så nu slängs du abrupt in i samtalet efter en dryg halvtimme. Häng med!:-)

Detta är en repris av Kntnt Radio avsnitt 26 från den 24 mars 2015.

Länkar

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY-NC 3.0)
Musik: Anthem for the Huddled Masses © The Bourgeois (CC BY-NC-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Lorem consequat. id diam felis libero accumsan Phasellus sed at

Pin It on Pinterest