Joakim Eklund: Gamification i content marketing (Kntnt frukost 25)

Varje dag bombarderas vi av drygt 200 kommersiella budskap samtidigt som allt fler installerar reklamblockerare på sina enheter. Hur gör du för att nå alla reklamvägrare? Content marketing genom spel är ett effektivt sätt. Men hur går det till?

Om detta handlar april månads Kntnt frukost med Joakim Eklund, Senior Storyteller på gamficiation-byrån Hello There. Kntnt frukost arrangeras i samarbete med Cision, nätverket marknadscheferna och Scandic Ruinen.

Så överlever du content shock

Frukost 160419 Anna Helin”Alla snackar om content shock”. Så inleder Anna Helin, marknadschef på Cision, denna Kntnt-frukost. Nyligen hemkommen från sociala medier-konferensen Disney Ragan, delar hon med sig av de senaste trenderna inom content.

Att innehållsproduktionen bara ökar, har nog knappast undgått någon. Samtidigt är mottagarnas förmåga att ta del av innehållet och vilja att sprida det vidare begränsad. Konsekvensen blir en allt tuffare fajt om målgruppens uppmärksamhet.

Därför måste ditt innehåll bli bättre och bättre. Vilket i sin tur kostar mer och mer pengar. Snart blir kostnaden per kontakt högre än vad som är försvarbart, och när det inträffar hamnar man i vad marknadsföringsgurun Mark Schaefer kallar content shock.

Mer om vad detta innebär i praktiken och vad du kan göra åt det får du reda på om du lyssnar på ”Så överlever du content shock” i avsnitt 26 av Kntnt Åsikt.

Innebörden av Gamification

publik-kntnt-frukost-25Googla på ordet ”gamification” och du får ungefär 7 400 000 träffar. Definitionerna är många och inte sällan jämställs begreppet med lojalitetsprogram eller likställs med ren underhållning.

För Joakim Eklund handlar gamification om att utnyttja spelmekanik, speltänkande och spelestetik för utbildning, marknadsföring, information, mindset-förändring eller motivation. Om att skapa engagemang. Självklart skall det vara roligt att lära sig nya saker eller få information etc. men det primära syftet är inte underhållning.

Gamification i marknadsföringen

Spel för marknadsföring är inget nytt. Redan 1995 kunde Mer-älskare få ett Mer-spel på diskett i reklamsyfte. Att spelet var riktigt dåligt, och inte hade något med produkten att göra, var inte så noga. I dag är däremot kraven från konsumenten betydligt högre.

Men varför använda spel i din marknadsföring?  Här är Joakims argument:

  • stärk varumärket
  • skapa en stark relation till din målgrupp
  • spelets långa livslängd jämfört med exempelvis reklamfilm
  • få kundinsikt då du kan följa varje steg användaren tar
  • nå adblockers-användare.

Företag som Santa Maria, Esterella och mobiloperatören Tre är exempel på företag som varit framgångsrika i att använda spelformen i sin marknadsföring.

Utbildningsspel är dock den sektor som växer allra mest inom gamification och ett lysande exempel på detta är Volvo som använt spel för att implementera Lean i organisationen.

Se filmen

Vi har som vanligt spelat in presentationen. Som en tjänst till dig som inte kunde komma. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud.

Lyssna på samtalet

Vi har också gjort en intervju med Joakim Eklund. Du hör den i avsnitt 57 av Kntnt Radio.

Boka plats på vårens sista Kntnt frukost

Hör Karin Stålhammar, kommunikations- och PR-ansvarig på Alcro, berätta om företagets spännande resa från Facebook-koma till prisbelönt content. Torsdagen den 12 maj på Scandic Rubinen. Begränsat antal platser.

Anmäl dig här och nu!

 

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

dolor. ut libero ut sed in consequat. quis, Sed
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest