Ikea-mattor och sifferfuffens – detta ska du ta med dig från sommaren

Sommaren har visserligen inte bjudit på fantastiskt väder – men det har ändå på flera vis varit en händelserik tid. I dagens artikel summerar vår krönikör Johanna Stenmark saker som hänt och som kan vara nyttiga att bära med sig in i höstens kommunikationsarbete.

Realtidsmarknadsföring

Faktum är att företag blir allt bättre på att dra nytta av samtiden i sin marknadsföring. Realtidsmarknadsföring är kommunikation som bottnar i en situation eller händelse i realtid. Det handlar kort och gott om att illa kvick dra nytta av det som är en snackis och på så vis skapa sig en plats i händelsernas centrum.

Sommarens kanske snyggaste och mest snabbfotade aktör inom området var nog Ikea Norge.

För en tid sedan berättade en av serien Game of Thrones kostymörer att de använt mattor från Ikea som en del av de mantlar som använts i serien. Under sommaren, då GoT-hypen var som allra störst, nyttjade Ikea Norge detta genom en postning i sociala medier med en guide för hur du också kan göra en mantel av deras mattor. Smart.

Snabbt – men välgrundat

Ikeas agerande blev otroligt uppskattat och omtalat – och att snabbt haka på någonting i samhället är någonting vi ser mer och mer av. Konsekvensen av att agera i realtid är dock att företag riskerar att haka på händelser som inte är grundade i någon strategi och inte heller går ihop med det egna varumärket eller företagets värdegrund.

Risken finns att det blir ”kul innehåll” bara för innehållets skull – att kvantitet går före kvalitet. Visserligen något som fungerar för stunden, men som inte är en långsiktig lösning. Detta har bland annat Thomas här på Kntnt skrivit om tidigare.

De stora plattformarnas transparens

Facebook och dess analystjänst har länge varit under kritik. I november 2016 meddelade de att de skulle göra förändringar för att bli mer korrekta och transparenta vad gäller statistiken från plattformen. Något som faktiskt har känts av – även om det fortfarande kvarstår stora frågetecken att räta ut kring deras statistik.

Siffrorna som förvirrar

I slutet av augusti blossade en debatt mellan Amanda Oxell, digitalstrateg på Maxus och Olle Aronsson, medgrundare på Breakit, upp. Orsaken var Facebooks icke-transparenta och kryptiska siffror. I stort handlade kritiken mot Facebook om att de redovisar potentiella räckviddssiffror som är långt över vad som är realistiskt – exempelvis visas en räckvidd i Sverige som är högre än antalet invånare.

Oxell menar att det finns en förklaring, och att den erfarne medieköparen inte påverkas – medan Aronsson å sin sida räds att den naiva köparen luras på pengar och vilseleds.

Själv är jag benägen att hålla med Nils Andersson Wimby som menar att både Oxell och Aronsson har rätt. Det finns absolut anledning att vara kritisk mot Facebook och andra sociala plattformar som inte är transparenta med sina siffror. Men är du medveten om problematiken kan du också göra kvalificerade analyser utifrån det och göra en rättvis värdering.

Bortplockade annonsformat

När vi ändå är igång och pratar Facebook så blev de här om veckan känt att Facebook väljer att plocka bort 17 stycken av sina annonsformat.

De annonsformat som tas bort är de vars målsättning främst varit att driva engagemang i form av, framför allt, gilla-klick.

Det inkluderar till exempel att företag tidigare har kunnat marknadsföra ändringar av profil- eller omslagsbild, livshändelser och ett antal former av delningar (delning av kommentar, delning av inlägg, delning av notes och så vidare).

Att plocka bort dessa annonsformat kan vara positivt då det förhoppningsvis innebär en högre kvalitet på de annonser som släpps igenom.

Vad är engagemang egentligen?

Den digitala marknadsförings- och nyhetssajten Campaign menar att dessa annonstyper har funnits främst i syfte att driva engagemang eller ”social engagement”. Så är säkert fallet för många.

Denna typ av annonser har säkert kunnat fylla en funktion för ”snabba klick” och enkla ”likes” – men de har i princip haft samma roll som click bait-rubriker. Annonsformaten har egentligen inte haft någon funktion som informationsbärare eller väsentlighet, utan de har endast genererat ett ytligt – slentrianmässigt – gillande.

Annonstypen har dock stått för en förhållandevis liten del av annonserna, vilket innebär att de flesta av oss förmodligen inte ens kommer märka någon skillnad framöver.

Däremot höjer det en liten varningsflagg och det är viktigt att komma ihåg att inte entydigt se dessa gilla-klick som bevis för hur effektivt ett innehåll har varit.

Engagemang bör istället mätas i relation till innehållet, mot vad engagemanget har genererat i övrigt – såsom exempelvis konverteringar – samt mot de mål och affärsmål som innehållet ska svara.

Gillningar, kommentarer eller delningar säger någonting om hur framgångsrikt innehållet har varit – men det säger inte allt.

Avsaknaden av Pokémon Go

I sommar har vi inte haft någon riktig Pokémon Go-sensation som kunnat fylla spaltmetrar. Några mindre nyheter och en del heta diskussionsämnen har vi skådat men ingenting som på riktigt skakat om branschen. Och det har saknats mig.

Kanske för att jag suttit lite på spänn sedan förra sommaren i förhoppning om att få uppleva en liknande spelförändrare som ändå Pokémon Go får sägas utgöra.

Kanske för att den här sommaren i övrigt har varit ganska fattig på peppande och uppmuntrande ämnen.

Men hösten inbjuder till positiva tankar och det har tisslats och tasslats om en hel del spännande saker att vänta. Vi får väl se. Winter is coming.

Johanna Stenmark

Författare: Johanna Stenmark

Johanna Stenmark jobbar som PR-konsult på Umeåbaserade byrån Punkt PR. Hon har en bakgrund på Göteborgs universitet där hon studerade Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG). Redan 2014, som färsk kommunikatör, gästade hon som skribent här på Kntnt. Nu tillbaka med nya texter, fokuserade på innehåll, sociala medier och PR.

Läs mer av Johanna Stenmark

Lämna en kommentar





c8b79726f255d876de06884b8296ee459
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest