Less is NOT more. Köpresan fram till 57%. Tröst för en förvirrad hjärna. Kntnt nyhetsbrev vecka 49, 2016

Hej vänner!

Det märks att julen närmar sig. Alldeles för mycket att göra. Alldeles för lite tid. Jag börjar känna mig som killen i bilden ovan. Du med?

Men nu är det fredag! Så därför ska du unna dig lite tid för både förkovring och underhållning. Låt mig ge dig några tips.

Less is NOT more

Denna vecka var det dags för den tredje lektionen i Kntnts strategiskola. Men tiden (och orken) räckte inte till. Inte för att leverera ett innehåll med den kvalitet och skärpa som du förtjänar. Så därför gör strategiskolan uppehåll denna vecka. (Men missa inte chansen att spara 1000 kronor på Webbdagarna Academys kurs i samarbete med Kntnt!)

Istället för strategiskolan ska jag tipsa om en tankeprovocerande artikel av Michael Brenner.

Du har säkert hört det nya credot bland content marketers: less is more. Det är en trossats som allt fler content marketing experter bekänner sig till. Att säga något annat är kätteri. Och jag är en kättare, för jag håller inte med.

Redan våren 2015 argumenterar jag för att du ska göra mer innehåll. Något jag har upprepat med en dåres envishet. Du hör mig prata om det i avsnitt 19 och avsnitt 38 av Kntnt Åsikt, och diskutera det med Pontus Staunstrup i avsnitt 76 av Kntnt Radio.

Men tro inte att jag menar att du ska göra mer innehåll av vilken sort som helst och sprida det överallt. Det må fungerar så länge din bransch inte är i content shock, men du ska inte satsa din karriär på det.

Skapa istället en content product. Det innebär att du publicerar innehåll på samma sätt och plats under lång tid. Med tiden kommer innehållet förtjäna dig en publik, som tänker på sättet och platsen som en produkt, jämförbar med vilken medieprodukt som helst.

Genom att publicera innehåll som publiken uppskattar, så bygger du upp ett förtroende för produkten. Ett förtroendet som Sara Rosengren på Handelshögskolan i Stockholm kallar för reklamkapital eller kommunikationskapital, eftersom det kan växlas in mot uppmärksamhet för ditt budskap.

Men för att skapa en content product måste du konsistent publicera bra innehåll. Desto oftare du kan göra det, desto större effekt får du. Studie efter studie visar det. Nu senast i en studie av Andy Crestodina och hans team på Orbit Studios.

Men trots övertygande bevis så ropa jag i öknen. Tills nu. För nu har jag fått sällskap av Michael Brenner. Och eftersom han är 10× skarpare än mig så lämnar jag ordet till honom. Läs The content marketing debate: More (better) is defintely more.

Marknadsföring och försäljning innan 57% av köpresan är avklarad

Michael Brenner är en av få personer inom content marketing som verkligen kan ge mig en aha-upplevelse. Jag förstår att det låter anspråksfullt. Men du måste tro mig, när jag säger att det inte alls är min mening.

Efter att ha arbetat med content marketing i tretton år, och ägnat de fyra sista åt att läsa, begrunda och lära ut ”best practice”, så är det inte längre ofta jag får uppleva det där goa aha-ögonblicket. Du vet vad jag menar; när en lönndörr i ditt medvetande öppnar sig på glänt, du tränger in och upptäcker en helt ny värld av insikter. Det är otroligt inspirerande. Som ett rus. En intellektuell orgasm.

Men även om det nu inte sker lika ofta som förr, så sker det alltjämt. Och mitt största aha-ögonblick i år gav mig boken The Challenger Customer.

Boken är en fortsättning på den Harvard Business Review-artikel som satte den kända (eller ökända) siffran 57% till världen. Du har säkert hört eller sett siffran; att 57% av köpresan är  avklarad när b2b-kunder tar kontakt med säljare. För några är detta en sanning. För andra en myt. Så därför bestämde Pontus Staunstrup och jag oss för att borra i frågan. Vi gör det i veckans avsnitt av Kntnt Radio. Jag kan lova dig en mycket intressant och givande diskussion.

Tröst för en förvirrad hjärna

Om allt prat om 57% och att less inte är more så kan det vara skönt att vila i Gabriella Myréns krönika, som denna gång handlar om förändringens fyra rum. Som vanligt kan du välja mellan att läsa eller lyssna på den. Detta är för övrigt den sista gången hon medverkar (tillsvidare).

Electrolux: #BusterTheTvättmaskin

Jag lovade dig både förkovring och något roligt. Vi har haft vårt roliga, så nu är det dags för förkovring. 🙂

Förra veckan bjöd jag på John Lewis: #BusterTheBoxer. Den är inte bara den mest sedda reklamfilmen 2016 bland människor. Även hundar gillar den.

Med en sådan succé får John Lewis och BusterTheBoxer räkna med copycats. Kan detta vara Electrolux: #BusterTheTvättmaskin?

Men önskan om trevlig läsning,
Thomas

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

venenatis, elit. id leo ante. id, luctus Curabitur
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest