Lina Areblad: Så växer Uber utan marknadsbudget men med ett starkt community (Kntnt frukost 18)

Beep, beepp, beep… Det är väckarklockan som ringer. Den visar 04:30. Det är fredagen den 4 september och dags att kliva upp. Snabb morgonrutin och sen iväg med bussen till Konserthuset. Där, i den vackra Stenhammarsalen, är det dags för höstens första Kntnt frukost – nummer 18 i ordningen.

Precis som i våras är det ett samarrangemang med Marknadsföreningen i Göteborg (MiG). Och precis som vårens fyra tillfällen har MiG en värd som bjuder på frukost och sig själv. Fast den här gången var de två. Göteborgs symfonikerna och Collector Bank.

Efter frukost och mingel, och efter välkomstord och de båda värdarnas ord, var det äntligen dags för dagens huvudperson: Lina Areblad. Hon är svensk marknadschef på Uber – taxikonkurrenten som inte är ett taxibolag utan en plattform där förare och passagerare hittar varandra.

Det är ingen liten firma som Lina Areblad arbetar på. Uber är världens högst värderade startup. I augusti var de värderade till svindlade 50 miljarder USD. Siffran är så absurt stor att det är svårt att förstå. Jag var tvungen att jämföra den med Sveriges statsbudget för att fatta. Om Sverige skulle få för sig att köpa Uber, så skulle halva statsbudgeten ryka på ett bräde.

Där jobbar Lina Areblad som svensk marknadschef. Blott 24 år gammal. Men redan en mycket erfaren marknadsförare, med mycket insikt och klokskap att dela med sig av.

Lina Areblad började jobba som praktikant hos Valentin & Byhr, fortsatte i egen regi och är nu på Uber. Hon har under fem år varit talare på Webbdagarna. Och det var där, i Göteborg förra året, som Thomas och jag hörde henne första gången. Och blev imponerade. Och bestämde oss för att bjuda in henne som talare på Kntnt frukost. Och i fredags var det dags.

I sin 45 minuter långa presentation, som du kan se nedan, delar Lina Areblad med sig av sina erfarenheter och insikter. Mycket bra och väl värd tiden framför skärmen. Om du vill ha mer så kommer nästa avsnitt av Kntnt Radio (nummer 42 för att vara precis) att innehålla en längre intervju med Lina Areblad. Missa inte den!

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

2 Kommentarer

  1. Monica von Martens den 5 december 2015 kl 08.24

    Har ni missat att Uber sysslar med att organisera olaglig verksamhet? Flera förare som i god tro har låtit dig värvas att köra för Uber har blivit dömda för olaglig taxiverksamhet.
    Det är ansvarslöst av er att upplåta en scen för kriminella



  2. Thomas Barregren den 5 december 2015 kl 13.14

    Tack Monica för din synpunkt. Vi var och är medvetna om att Uber har en affärsmodell som delvist är kontroversiell inom transportnäringen. Jag uppfattar att svenska Uber huvudsakligen ser sig som en förmedlare av fria åkare med taxikörkort. Det utmanar taxinäringen, men är såvitt jag förstår helt legitimt. Sen har de en tjänst som heter UberPOP, som de menar är ett sätt att samåka, men som Transportstyrelsen bedömer skulle fällas om den prövas i svensk domstol. Mig veterligen har det dock inte prövats. Om du känner till ett fall får du gärna ange källa. Jag förstår att detta engagerar dig som suppleant i Transportarbetarförbundets avdelning 3 i Göteborg, men jag tycker ändå det är en onödig överdrift som knappast gagnar din sak att likna Uber vid kriminella.



libero vulputate, velit, sem, odio elit. ipsum porta. non diam dapibus
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest