Lönar det sig att arbeta med content?

Det är den 24 oktober. Klockan är strax före åtta på morgonen. Ute yr höstlöven mot en gråmulen himmel. Genom dörrarna till Lindholmens konferenscenter hastar några eftersläntrare till Kntnts frukostseminarium. De hälsas välkomna av Maria Gustafsson, får namnbricka och anteckningsmaterial av mig, och tar sig en macka och en kopp kaffe, innan de slinker in i konferensrummet där övriga 59 anmälda redan har bänkat sig. Kntnts andra frukostseminarium denna höst skall till att börja.

I dag är det Mats Rönne som pratar om att mäta effekter, om förhållandet mellan konsumenter och varumärken och om content i relation till övriga marknadsföringsinsatser. Alltihop dokumenteras av Kepa Arizala och hans team, som också skall intervjua Mats Rönne efter seminariet. Resultatet ser du längre ned.

Pia Tegborg, som har planerat och organiserat höstens frukostseminarium, hälsar alla välkomna, och berättar att dagens program består av en kort introduktion av mig innan Mats Rönne tar över. Nu är det min tur…

Jag har gått av scenen där Pia just nu introducerar Mats Rönne. Han har varit global varumärkeschef på Ericsson, europeisk mediechef på Electrolux, marknadschef på Skanska, ordförande för Sveriges annonsörer och en av initiativtagarna till tävlingen 100-wattaren. I dag arbetar han som rådgivare och konsult för flera företag inom branschen. Kort sagt, vet vad han pratar om.

Applåder. Mats skämtar om att det börjar bra med applåder innan han ens hunnit upp på scen. Nu börjar han sin föreläsning (58 minuter).

Det blev lite längre än planerat. Jag ber om ursäkt för det. Men visst var det intressant!? Jag fick hans presentation om du vill se den igen.

Här kommer Helena Bäckhed. Hon är journalist. Vi lever som vi lär, och producerar redaktionellt material och delar med oss i marknadsföringssyfte. Hon skall intervjua Mats (7 minuter).

Mats ser trött men nöjd ut. Han var självklart med på prisutdelningen och festen när 2013 års 100-wattare utsågs igår kväll på Cirkus i Stockholm. För att hinna till vårt frukostseminarium fick han ta nattbusen och kom till Göteborg klockan 05:50.

Lite längre bort står Fabian Sörqvist och Fredric Bergström och visar Konzilo som de har jobbat intensivt med de sista månaderna. Konzilo är ett verktyg som hjälper marknadsförare och kommunikatörer att planera och leda produktion och publicering av innehåll i olika kanaler.

Kntnts andra frukostseminarium hösten 2013 är över. Kepa och hans team packar ihop sin utrustning. Maria skickar en sista tweet. Pia samlar in enkäter. Några åhörare dröjer sig kvar hos Fabian och Fredric. Och själv säger jag klart slut!

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

at id, risus. commodo dolor. luctus fringilla sem, dolor dictum ipsum
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest