Lönar det sig att arbeta med content?

"Är det lönsamt att anstränga sig i digitala medier? Lönar det sig att arbeta med content?" Det är två frågor som alla vi som jobbar med marknadsföring i digitala medier ställer oss. Och det var också titeln på det föredrag som Mats Rönne, före detta global varumärkeschef på Ericsson och Electrolux, höll vid ett av Kntnts frukostseminarium. Läs vidare för att ta del av Mats svar.

Thomas Barregren
30 oktober 2013

Det är den 24 okto­ber. Kloc­kan är strax före åtta på mor­go­nen. Ute yr höst­lö­ven mot en grå­mu­len him­mel. Genom dör­rar­na till Lind­hol­mens kon­fe­renscen­ter has­tar någ­ra efter­slänt­ra­re till Knt­nts fru­kost­se­mi­na­ri­um. De häl­sas väl­kom­na av Maria Gustafs­son, får namn­bric­ka och anteck­nings­ma­te­ri­al av mig, och tar sig en mac­ka och en kopp kaf­fe, innan de slin­ker in i kon­fe­rens­rum­met där övri­ga 59 anmäl­da redan har bän­kat sig. Knt­nts and­ra fru­kost­se­mi­na­ri­um den­na höst skall till att börja.

I dag är det Mats Rön­ne som pra­tar om att mäta effek­ter, om för­hål­lan­det mel­lan kon­su­men­ter och varu­mär­ken och om con­tent i rela­tion till övri­ga mark­nads­fö­ringsin­sat­ser. Allti­hop doku­men­te­ras av Kepa Ari­za­la och hans team, som ock­så skall inter­vjua Mats Rön­ne efter semi­na­ri­et. Resul­ta­tet ser du läng­re ned.

Pia Teg­borg, som har pla­ne­rat och orga­ni­se­rat hös­tens fru­kost­se­mi­na­ri­um, häl­sar alla väl­kom­na, och berät­tar att dagens pro­gram består av en kort intro­duk­tion av mig innan Mats Rön­ne tar över. Nu är det min tur…

Jag har gått av sce­nen där Pia just nu intro­du­ce­rar Mats Rön­ne. Han har varit glo­bal varu­mär­kes­chef på Erics­son, euro­pe­isk medie­chef på Electro­lux, mark­nads­chef på Skans­ka, ord­fö­ran­de för Sve­ri­ges annon­sö­rer och en av ini­ti­a­tiv­ta­gar­na till täv­ling­en 100-wat­ta­ren. I dag arbe­tar han som råd­gi­va­re och kon­sult för fle­ra före­tag inom bran­schen. Kort sagt, vet vad han pra­tar om.

Applå­der. Mats skäm­tar om att det bör­jar bra med applå­der innan han ens hun­nit upp på scen. Nu bör­jar han sin före­läs­ning (58 minuter).

YouTube video

Det blev lite läng­re än pla­ne­rat. Jag ber om ursäkt för det. Men visst var det intres­sant!? Jag fick hans pre­sen­ta­tion om du vill se den igen.

Här kom­mer Hele­na Bäck­hed. Hon är jour­na­list. Vi lever som vi lär, och pro­du­ce­rar redak­tio­nellt mate­ri­al och delar med oss i mark­nads­fö­rings­syf­te. Hon skall inter­vjua Mats (7 minuter).

YouTube video

Mats ser trött men nöjd ut. Han var själv­klart med på pris­ut­del­ning­en och fes­ten när 2013 års 100-wat­ta­re utsågs igår kväll på Cir­kus i Stock­holm. För att hin­na till vårt fru­kost­se­mi­na­ri­um fick han ta natt­bu­sen och kom till Göte­borg kloc­kan 05:50.

Lite läng­re bort står Fabi­an Sörqvist och Fre­dric Berg­ström och visar Kon­zi­lo som de har job­bat inten­sivt med de sista måna­der­na. Kon­zi­lo är ett verk­tyg som hjäl­per mark­nads­fö­ra­re och kom­mu­ni­ka­tö­rer att pla­ne­ra och leda pro­duk­tion och pub­li­ce­ring av inne­håll i oli­ka kanaler.

Knt­nts and­ra fru­kost­se­mi­na­ri­um hös­ten 2013 är över. Kepa och hans team pac­kar ihop sin utrust­ning. Maria skic­kar en sista tweet. Pia sam­lar in enkä­ter. Någ­ra åhö­ra­re drö­jer sig kvar hos Fabi­an och Fre­dric. Och själv säger jag klart slut!

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »