Krönikor
Här hittar du våra krönikörers betraktelser, tankar, funderingar, kommentarer och åsikter ditt och datt. Förutom att vara skönt content i sig så handlar krönikorna om sådant som intresserar oss content-nördar.
Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikeln »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikeln »Utveckla din story med rätt design
Har du en inre bild av hur din artikel skulle se ut när den kommer i tryck? Med design kan du utveckla din story och skapa ett nytt perspektiv. Bilder, färg och form kan bli verktyg även i din kreativa verktygslåda.
Läs artikeln »Om jag var i Almedalen …
Att Almedalen blir allt viktigare för kommuniktionsbranschen är de flesta överens om. Men i en djungel av programpunkter kan det vara svårt att sålla agnarna från vetet. Här kommer hjälp på vägen! Martin Modigh Karlsson har gjort grovjobbet och listar sina bästa tips i dagens krönika. För dig som ska dit och för dig som tar del av programmet i efterhand.
Läs artikeln »Ursäkta röran. Vi har byggt om.
För ovanlighetens skull pratar vi om oss själva. Vi vill berätta att vi från och med nu är en contentbyrå som gör content. Men vi gör det på ett annorlunda sätt än andra contentbyråer. Vi har också en ny digital plattform som ska slå Hubspot på fingrarna. Och vi har gjort lego av vårt strategi-erbjudande. Dessutom har vi en massa nya medarbetare, och söker ännu fler. I denna krönika berättar Thomas Barregren om allt detta och lite till.
Läs artikeln »Därför ska du ha egen plattform
Det är frestande att använda LinkedIn, Facebook eller någon annan plattform som din målgrupp redan använder. Med deras annonslösningar (”sponsrade inlägg”) kan du snabbt nå ut till din målgrupp. Dessutom är de lätta att använda. Men det finns problem. Du lägger din framgång som marknadsförare och säljare i händerna på bolag som han en annan agenda än ditt bästa. Du kontrollerar inte vem som ser vad och när. Du har inte tillgång till de värdefulla digitala fotspår som din målgrupp lämnar efter sig. Därför behöver du en egen plattform.
Läs artikeln »Därför jobbar vi annorlunda
Vi jobbar på ett annorlunda sätt. Våra konsulter arbetar i ditt team (eller är ditt team) och har samtidigt full uppbackning vad gäller kompetens och resurser från våra konsulter som jobbar “back office”. Men varför jobbar vi på det sättet?
Läs artikeln »Är du redo för robottexterna?
Content och marketing – båda delarna behövs. Men vad händer när robotar tar över textproduktionen med fokus på det sistnämnda? Med de rätta nyckelorden och rubrikerna som slår. Finns det fortfarande en plats för den engagerande och personliga berättelsen? Om detta handlar Lars Wirténs krönika.
Läs artikeln »Varning för gratis wifi när du jobbar på distans
Du vet nog redan att det kan finnas säkerhetshål när du jobbar på distans i öppna nätverk. Men stoppar det dig att mejla kunden kampanjresultatet eller knappa in kreditkortets siffror via caféets gratisuppkoppling? Det borde det! Risken finns nämligen att du ger obehöriga tillgång till din information. Martin Modigh Karlsson beskriver farorna och ger dig svaren på varför gratis (nätverk) inte alltid är gott – och därför bör användas med stor försiktighet – samt tipsar om tre saker du kan göra för att höja säkerheten.
Läs artikeln »Den svåra konsten att göra en pudel
Tekniken ”att göra en pudel” har ända sedan den introducerades av statsrådet Jan O Karlsson använts flitigt av de som ofrivilligt hamnat i rampljuset. Men det är inte lätt att göra en äkta pudel. I denna krönika, signerad Martin Modigh Karlsson, får du tips på hur du hjälper någon att pudla trovärdigt – om hen ska pudla alls.
Läs artikeln »AI, SEO, personalisering och martech 2019
2019 är det omöjligt att effektivt arbeta med kommunikation utan att ta hänsyn till trender och förändringar inom teknik. Thomas Barregren har läst 50+ artiklar med trender och förutsägelser för 2019 och valt ut sju spaningar om vart AI, SEO, personalisering och martech som han ger sin syn på.
Läs artikeln »