Krönikor
Här hittar du våra krönikörers betraktelser, tankar, funderingar, kommentarer och åsikter ditt och datt. Förutom att vara skönt content i sig så handlar krönikorna om sådant som intresserar oss content-nördar.
Svarta damens hämnd
Sommarens gästkrönikör i Kntnt Magasin, Lars Falk är tillbaka. Denna gången med en sommarkrönika inspirerad av en resa till Hälsingland, dess märkvärdiga bruk och gårdar och den ende som sjöng som Jussi Björling. Trevlig läsning!
Läs artikeln »Andra halvan
Hälften av ett företag är berättelsen om det. Ändå tappas den alltför ofta bort eller tillåts falla i glömska. Leta fram den. Läs mellan raderna. Lyft den! Ofta skildrar den något otroligt spännande och inte sällan en kamp på liv och död. Hur du lyckas i jakten efter det unika vet Lars Falk – berättelsens grand old man Läs hans krönika idag!
Läs artikeln »Sluta slösa – återanvänd ditt innehåll!
Behöver du ladda batterierna efter en krävande vår av innehållsproduktion? Återanvänd då ditt befintliga innehåll istället för att lägga tid på nytt – så frigör du tid för hängmattan i sommar. Vår krönikör Johanna Stenmarks berätta hur du ska tänka. Läs hennes artikel för en fridfull sommarledighet nu!
Läs artikeln »Ny typ av byrå hotar traditionella byråer
Byråmarknaden genomgår en tyst revolution. En ny typ av byråer har i tysthet etablerat sig och vuxit sig allt starkare de senaste 5–6 åren. Än så länge verkar de traditionella byråerna oberörda, men det kan snart ändras. Om de inte ger akt på utvecklingen så kan de snart se sig akterseglade. Jag tror byråmarknaden står inför en disruptiv omdaning. I denna artikel berättar jag varför. Jag ger också förslag på hur traditionella byråer och byrånätverk kan hantera situationen.
Läs artikeln »Sunt förnuft ingen dålig idé
Ordets mästare Lars Falk bjuder på funderingar och anekdoter och konstaterar att det sunda förnuftet inte bör underskattas. Läs hans krönika i Kntnt Magasin nu!
Läs artikeln »I valet och kvalet – tips för dig som inte ska till Almedalen
Ska du till Almedalen? Du kanske undrar om det är mödan värt och om det är rätt för just ditt varumärke? Det beror såklart på. På vilka frågor ni vill driva och vilket engagemang ni vill uppvisa inte minst. Mycket kan även göras på distans. I dag bjuder vår gästkrönikör Johanna Stenmark på tips för dig som vill delta i samhällsdebatten– utan att åka till Gotland.
Läs artikeln »Hoten som skapar möjligheter
Reklamen blir varken bättre eller välkomnas mer för att den personliga integriteten nu får ett starkare skydd. Det skriver Carin Fredlund, Sveriges förste och främste journalist inriktad på reklam och varumärke. Det är andra åtgärder som måste till. Algoritmerna låter sig nämligen inte störas och annonsbedrägerierna fortsätter sin framfart. Vi börjar känna av en digital baksmälla och annonsörerna drar öronen åt sig. Är då framtiden nattsvart? Knappast! I takt med att vi marknadsförare nyktrar till, kommer ner på jorden igen och tar kommandot över utvecklingens framfart öppnar sig nya dörrar. Till ett roligare och effektivare jobb. Och till en kreativare och mindre påstridig reklam. Läs Carins insiktsfulla spaning nu!
Läs artikeln »Botar som ringer frisörer blir en kort parentes
På Google I/O 2018 kunde man höra hur långt Google kommit med att artificiellt skapa något som beter sig som en människa och som du kan föra en intellektuell(?) konversation med. För många av oss innebär tekniken att vi kan spara tid och möda i vår vardag, samtidigt som affärsprocesser kan effektiviseras. Det är ena sidan av myntet.
Samtidigt finns det många som reagerar starkt, tycker att det hela är obehagligt och poängterar att man måste vara tydlig med att det inte finns en människa bakom. Även vår gästkrönikör Martin Modigh Karlsson är sunt skeptisk. I dagens krönika delar han med sig av några farhågor. Läs och se om du håller med!
Läs artikeln »Oraklet från Mountain View
Det är januari 2013. Utanför mitt fönstret är allt grått och vått – som det brukar vara i Göteborg. Jag sitter framför min dator för att fråga oraklet i Mountain View om något jag har grubblat på.
Läs artikeln »Varumärkets roll i samhällsdebatten
Ditt företag har mycket att vinna på att delta i samhällsdebatten. Skälen är flera. Inte minst kan ditt deltagande bygga såväl kundens förtroende som medarbetarens engagemang och ert varumärke. Möjligheterna är många och diskuteras i dagens artikel skriven av Johanna Stenmark, PR-konsult på Punkt PR.
Läs artikeln »Reklamen som försov sig.
I årets sista nyhetsbrev bjuder vår gode vän Lars Falk på en julkaramell speciellt för dig som är intresserad av svensk reklamhistoria. Historien tar avstamp i internets intåg för 25 år sedan och hur detta förväntas påverka reklambranschen. Nu skall information och kunskap blixtsnabbt kunna överföras mellan vem som helst, när som helst och var som helst på jordklotet, och nya tider stundar för reklamen! Paralleller dras till 60-talets kreativa revolution. Men den nya eran kommer av sig, berättelserna förblir desamma och allt fortsätter som vanligt. Varsågod, en bit reklamhistoria när den är som bäst. Signerad Lars Falk.
Läs artikeln »Accelerationsterorin för varumärkesbyggare
Bygg din egen varumärkespublik! Uppmaningen kommer från Jerry Silfwer som är expert på digital kommunikation. Men tro inte att det är enkelt. Tvärtom. Det är både tålamodsprövande och slitsamt samtidigt som tillväxten till en början är långsam. Ändå skall du inte ge dig. För satsar du på att bygga en lojal publik är det du som tar hem segern på upploppet. Läs Jerry Silfwers artikel nu!
Läs artikeln »