Krönikor

Här hittar du våra krönikörers betraktelser, tankar, funderingar, kommentarer och åsikter ditt och datt. Förutom att vara skönt content i sig så handlar krönikorna om sådant som intresserar oss content-nördar.

I valet och kvalet – tips för dig som inte ska till Almedalen

Ska du till Almedalen? Du kanske und­rar om det är mödan värt och om det är rätt för just ditt varu­mär­ke? Det beror såklart på. På vil­ka frå­gor ni vill dri­va och vil­ket enga­ge­mang ni vill upp­vi­sa inte minst. Mycket kan även göras på distans. I dag bju­der vår gäst­krö­ni­kör Johanna Stenmark på tips för dig som vill del­ta i sam­hälls­de­bat­ten– utan att åka till Gotland. 

Läs artikeln »

Hoten som skapar möjligheter

Reklamen blir var­ken bätt­re eller väl­kom­nas mer för att den per­son­li­ga integri­te­ten nu får ett star­ka­re skydd. Det skri­ver Carin Fredlund, Sveriges förs­te och främs­te jour­na­list inrik­tad på reklam och varu­mär­ke. Det är and­ra åtgär­der som mås­te till. Algoritmerna låter sig näm­li­gen inte stö­ras och annons­be­drä­ge­ri­er­na fort­sät­ter sin fram­fart. Vi bör­jar kän­na av en digi­tal bak­smäl­la och annon­sö­rer­na drar öro­nen åt sig. Är då fram­ti­den natt­svart? Knappast! I takt med att vi mark­nads­fö­ra­re nykt­rar till, kom­mer ner på jor­den igen och tar kom­man­dot över utveck­ling­ens fram­fart öpp­nar sig nya dör­rar. Till ett roli­ga­re och effek­ti­va­re jobb. Och till en kre­a­ti­va­re och mind­re påstri­dig reklam. Läs Carins insikts­ful­la spa­ning nu!

Läs artikeln »

Botar som ringer frisörer blir en kort parentes

På Google I/​O 2018 kun­de man höra hur långt Google kom­mit med att arti­fi­ci­ellt ska­pa något som beter sig som en män­ni­ska och som du kan föra en intel­lek­tu­ell(?) kon­ver­sa­tion med. För många av oss inne­bär tek­ni­ken att vi kan spa­ra tid och möda i vår var­dag, sam­ti­digt som affärs­pro­ces­ser kan effek­ti­vi­se­ras. Det är ena sidan av myn­tet. 

Samtidigt finns det många som rea­ge­rar starkt, tyc­ker att det hela är obe­hag­ligt och poäng­te­rar att man mås­te vara tyd­lig med att det inte finns en män­ni­ska bakom. Även vår gäst­krö­ni­kör Martin Modigh Karlsson är sunt skep­tisk. I dagens krö­ni­ka delar han med sig av någ­ra far­hå­gor. Läs och se om du hål­ler med! 

Läs artikeln »

Oraklet från Mountain View

Det är janu­a­ri 2013. Utanför mitt fönst­ret är allt grått och vått – som det bru­kar vara i Göteborg. Jag sit­ter fram­för min dator för att frå­ga orak­let i Mountain View om något jag har grubb­lat på.

Läs artikeln »

Varumärkets roll i samhällsdebatten

Ditt före­tag har myc­ket att vin­na på att del­ta i sam­hälls­de­bat­ten. Skälen är fle­ra. Inte minst kan ditt del­ta­gan­de byg­ga såväl kun­dens för­tro­en­de som med­ar­be­ta­rens enga­ge­mang och ert varu­mär­ke. Möjligheterna är många och dis­ku­te­ras i dagens arti­kel skri­ven av Johanna Stenmark, PR-kon­sult på Punkt PR. 

Läs artikeln »

Reklamen som försov sig.

I årets sista nyhets­brev bju­der vår gode vän Lars Falk på en jul­ka­ra­mell spe­ci­ellt för dig som är intres­se­rad av svensk reklam­histo­ria. Historien tar avstamp i inter­nets intåg för 25 år sedan och hur det­ta för­vän­tas påver­ka reklam­bran­schen. Nu skall infor­ma­tion och kun­skap blixt­snabbt kun­na över­fö­ras mel­lan vem som helst, när som helst och var som helst på jord­klo­tet, och nya tider stun­dar för rekla­men! Paralleller dras till 60-talets kre­a­ti­va revo­lu­tion. Men den nya eran kom­mer av sig, berät­tel­ser­na för­blir desam­ma och allt fort­sät­ter som van­ligt. Varsågod, en bit reklam­histo­ria när den är som bäst. Signerad Lars Falk.

Läs artikeln »

Accelerationsterorin för varumärkesbyggare

Bygg din egen varu­mär­kes­publik! Uppmaningen kom­mer från Jerry Silfwer som är expert på digi­tal kom­mu­ni­ka­tion. Men tro inte att det är enkelt. Tvärtom. Det är både tåla­mods­prö­van­de och slit­samt sam­ti­digt som till­väx­ten till en bör­jan är lång­sam. Ändå skall du inte ge dig. För sat­sar du på att byg­ga en lojal publik är det du som tar hem segern på upp­lop­pet. Läs Jerry Silfwers arti­kel nu!

Läs artikeln »

Employer branding och content marketing

I rådan­de hög­kon­junk­tur mås­te ett arbets­gi­var­va­ru­mär­ke impo­ne­ra på besö­ka­ren. Annars är ris­ken stor att just den du vill rekry­te­ra goog­lar vida­re. I mångt och myc­ket hand­lar det om att genom kom­mu­ni­ka­tion byg­ga ett för­tro­en­de – ett arbe­te där du har stor nyt­ta av att tän­ka con­tent mar­ke­ting. I dagens arti­kel ger Martin Modigh Karlsson kon­kre­ta tips på hur du går till­vä­ga. Läs nu! 

Läs artikeln »

Slutspurt på innehållsåret – dos and don’ts

Denna tid på året blir vi över­ös­ta av köpupp­ma­ning­ar: ”Missa inte! Bara någ­ra tim­mar kvar!”, och så vida­re. Som före­tag är det lätt att ryc­kas med av den­na storm­vind. Men om du inte hål­ler huvu­det kallt, foku­se­rar och är rele­vant i din kom­mu­ni­ka­tion kan du lika gär­na slänga peng­ar­na i sjön! Läs dagens arti­kel för­fat­tat av Johanna Stenmark.

Läs artikeln »
Skalbagar kryper över en mobiltelefonskärm som hålls av en hand

Millennials – bugg eller godis?

Millennials är ett huvud­bry för många. Hur ska man säl­ja till dem? Hur ska man job­ba med dem? Leda dem? De är nar­cis­sis­tis­ka, lata och bort­skäm­da och vill dess­utom räd­da värl­den i allt de gör! Men är de verk­li­gen så väsens­skil­da från oss and­ra? Vår krö­ni­kör Martin Modigh Karlsson är till­ba­ka och reder ut en hel gene­ra­tion. Läs nu!

Läs artikeln »

GDPR kan stärka både relationer och varumärken

Med bara 6 måna­der kvar tills EU:s nya regel­verk för data­skydd (General Data Protection Regulation, eller GDPR) trä­der i kraft är ämnet heta­re än någon­sin. Hårdare regle­ring krä­ver för­änd­ra­de arbets­sätt vid han­te­ring av data och per­son­upp­gif­ter. Men för ett varu­mär­ke finns ock­så myc­ket att vin­na. Läs dagens arti­kel av Johanna Stenmark, PR-kon­sult på Punkt PR.

Läs artikeln »

Handlar allt om video?

Vi väl­kom­nar vår nya gäst­krö­ni­kör! Martin Modigh Karlsson, vd på kom­mu­ni­ka­tions­by­rån Bridget i Göteborg. En gång i måna­den får vi ta del av hans tan­kar och klok­ska­per i Kntnt Magasin. I sin förs­ta krö­ni­ka sät­ter han vide­on som inne­hålls­form under lupp. Upphaussad eller värd all upp­märk­sam­het? Läs och se om du hål­ler med!

Läs artikeln »
tempus non accumsan ipsum Aliquam at nunc porta. Aenean

Pin It on Pinterest