Krönikor
Här hittar du våra krönikörers betraktelser, tankar, funderingar, kommentarer och åsikter ditt och datt. Förutom att vara skönt content i sig så handlar krönikorna om sådant som intresserar oss content-nördar.
Kom närmare med storytelling
Skapa emotionella band till din målgrupp och nå affärsmålet. Det är bara ett av skälen till att du ska använda storytelling i din kommunikation. Hur det fungerar och goda exempel på varumärken som lyckats får du ta del av i denna krönika av vår gästskribent Johanna Stenmark.
Läs artikeln »5 saker marknadsförare kan lära sig av YouTubers
YouTube är den populäraste sajten för video och musik – oavsett ålder. Redan i förskoleåldern tar användandet fart för att kulminera i tonåren men pågå ända in på ålderns höst. Vad är det då som gör en Youtuber mer framgångsrik än en annan och vad kan vi marknadsförare lära av detta? Det reder vår gästkrönikör Nils Grundberg ut i dagens artikel!
Läs artikeln »Personalisera ditt innehåll
Personalisering handlar om att anpassa ditt innehåll efter individen. Rätt utförd kan den öka försäljningen och effektivisera marknadsföringen rejält. Inom e‑postmarknadsföringen används tekniken sedan men nu börjar vi även se andra tillämpningsområden samtidigt som den automatiserade kommunikationen genom AI-teknik och chat-botar ger draghjälp. Läs Johanna Stenmarks intressanta artikel om detta ämne.
Läs artikeln »Svenskarna och sociala medier 2016
Hur har svenskarnas beteende på sociala medier förändrats under 2016? Vilka plattformar är det som trendar och vilka börjar falla? Sofia Gustafsson på Cision har tagit del av Internetstiftelsens rykande färska rapport. Ta del av hennes insikter i dagens artikel!
Läs artikeln »Content är inte delicatobollar och dammsugare
En sedelärande berättelse om delicatobollar och dammsugare, och vad den säger dig om hur du ska tänka (eller rättare sagt inte tänka) om ditt content.
Läs artikeln »Reklam som fungerar är reklam som tillåts få ett utrymme
Vi säger inte vad vi tänker. Vet inte vad vi känner. Gör inte som vi säger. Vi går på autopilot och gör saker på ren rutin. Katarina Graffman, doktor i antropologi och en erfaren medie- och konsumentantropolog, reder ut vilken betydelse detta har för ditt varumärke. Och tipsar om hur du lägger grunden för meningsfull reklam. Läs hennes krönika!
Läs artikeln »Reklamens ofullbordade
Lars Falk tänker högt om obegriplig reklam och påminner oss om den eviga sanningen att relevans och trovärdighet gör reklamen. Läs och begrunda!
Läs artikeln »Har du ett framtidsjobb?
I veckan mejlade jag alla som har visat intresse för Kntnt om höstens första frukostseminarium. Jag hann knappt lyfta fingret från avsändarknappen innan mejlprogrammet började plinga som besatt. Det var alla autosvar. Jag gick igenom dem alla. En del har fortfarande semester. Andra går utbildning. Någon är föräldraledig. Men i de allra flesta fall har epostadressen upphört.
Det fick mig att fundera på kommunikationsyrkets framtid. Är de avstängda epostadresserna ett tecken på minskad efterfrågan på kommunikatörer? Eller tvärtom; stor efterfrågan och många som passar på att byta jobb?
För att ta reda på svaret gjorde jag en liten djupdykning. Och detta är vad jag hittade…
Läs artikeln »Julfest på Waldorf.
Lars Falk berättar om DDB:s storslagna julfest som varade i 24 timmar. Det är i början av 1980-talet. Platsen är Waldorf Astoria i New York. Där är Lars Falk med kompanjonen Ove Pihl. Och hela DDB i New York plus ledningsgrupper från det internationella nätverket. Nu börjar festen…
Läs artikeln »Våga ta din marknadsföring till nästa steg!
Marknadsföring som målgruppen uppskattar och sprider vidare är drömmen för många företag. Att lyckas är inte alltid enkelt, men med en välutvecklad content marketing-strategi kan det bli verklighet. Häng med tillbaka i historien – och bli inspirerad att fortsätta sikta framåt.
Läs artikeln »Engångsreklam.
Fantastisk. Månadens krönika av Lars Falk är fantastisk. Lika välskriven som vanligt. Lika spännande som vanligt. Och lika skarp som vanligt. Och ändå… Fantastisk. Det är en svidande vidräkning med kortsiktigheten i mycket av den reklam vi möts av. Men där finns också hoppet om en ny ordning, där drakar inte finns, så att det finns utrymme för långsiktig relationsbyggande med reklam som byggsten. Läs Lars Falks krönika!
Läs artikeln »Inget är viktigare än varumärket
Carin Fredlund gästade oss för ett tag sedan. Hon pratade då, både i sitt frukostföredrag och i vår podd, om betydelsen av att ha ett starkt varumärke (och inte bara ett känt). Vi tyckte det var så intressant att vi bad henne gästblogga om saken. Läs hennes intressanta inlägg!
Läs artikeln »