Misstag gör varumärket mänskligt Pratfall-effekten gör att du kan bli älskad för dina brister

Ge inte sken av att vara det perfekta varumärket. Det skapar bara distans till dina kunder som inte känner igen sig. Faktum är att ett eller annat snedsteg faktiskt kan vara attraktivt och skapa medmänsklighet. Läs Martin Modigh Karlssons artikel om pratfall-effekten som gör att du blir älskad för dina brister. Och gör det nu!

Lill Lindfors kjol

Eurovision Song Contest, 1985. Årets programledare, Lill Lindfors, äntrar scenen i en mintgrön tvådelad dräkt, men just som hon tar sista steget in på den öppna ytan fastnar tyget i något och kjolen slits av. Lindfors står plötsligt framför publik och tv-kameror i endast blus och trosor. Hon finner sig snabbt och gör med några enkla handgrepp om den tidigare gröna överdelen till en ny, vit långklänning. Eurovisions kanske snabbaste klädbyte är ett faktum och alla kan andas ut. Sekundärskammen (”tänk att behöva stå framför miljoner tittare i bara underkläderna?”) ersätts av andra känslor.

Snedsteg kan vara attraktiva

Alltsammans var förstås ett välplanerat stunt. En ’comic relief’ för både programledare och publik. Och även om somliga drabbades av moralpanik, var det ett ögonblick som etablerade Lill Lindfors som en sympatisk superstjärna. Ett tydligt exempel på vad som inom socialpsykologi kallas pratfall-effekten.

the pratfall effect is the tendency for attractiveness to increase or decrease after an individual makes a mistake, depending on the individual’s perceived ability to perform well in a general sense. An individual perceived to be highly-competent would be considered, on average, more likable after committing a blunder, while the opposite would occur if a person perceived as average made a mistake.

Wikipedia

Termen fångar vår benägenhet att tycka mer (eller mindre) om människor och deras prestation om de gör någon typ av misstag. För personer som i grunden uppfattas som kompetenta tycks gälla att små misstag bara ökar deras attraktivitet. Översatt till PR-språk betyder detta att om du redan har ett förtroendekapital tenderar det att stärkas ytterligare om du är öppen med dina misstag.

Fat med kakor
Källa bild: Pixabay

Pratfall-effekten i marknadskommunikation

När det gäller produktutveckling och marknadsföring har pratfall-effekten testats i flera studier. Ett omskrivet exempel gäller kakor, där 66 % av de potentiella kunderna föredrog en mer oregelbundet och lite frasig kaka framför en som var perfekt formad.

Det påminner om ett annat fenomen, som vi kan kalla för ”Lagom Smutsig Potatis”. I din matvaruaffär finns potatis till självplock. Särskilt i färskpotatistider är det legio att potatisen är lite klädsamt sandig och smutsig. Som konsument ser man fram emot att snabbt skölja av den och sedan koka med skalet på. Faktum är att studier har visat att vi föredrar lätt smutsig potatis framför tvättad potatis. Problematiskt, eftersom potatis sällan är lätt smutsig – oftast är den rejält lerig. Lösningen är att en stor mängd potatis tvättas och sedan återsmutsas så där lagom mycket.

Citat: "I had it all. Even the glass dishes with tiny bubbles and imperfections. Proof that they were crafted by the honest, simple, hard-working indigenous peoples of…"
Utdraget är från filmen Fight Club (1999) och belyser det här med små defekter eller brister – små ojämnheter i massproducerade varor signalerar omsorg och hantverk istället för löpande bandets opersonliga perfekta yta. Källa bild: Pixabay

”Med vårt rykte har vi inte råd att göra fel”

Ett exempel inom marknadsföring där man försökt utnyttja pratfall-effekten stod Skandia för 2004. Efter en tid av skandaler där stora bonusar avslöjats, släktingar fått lyxiga lägenheter och det ena med det tredje, valde bolaget att använda sina misstag som en styrka i sin kommunikation. Budskapet blev ”Med vårt rykte har vi inte råd att göra fel”. Genom att lyfta fram att bolaget hade ögonen på sig efter alla misstag försökte man återställa kundernas och allmänhetens förtroende.

Detta gränsar till ett annat PR-grepp som brukar kallas pudlandets ädla konst. Det skriver jag om i nästa krönika.

 

Martin Modigh Karlsson

Författare: Martin Modigh Karlsson

Martin Modigh Karlsson driver kommunikations­byrån Bridget i Göteborg. Tillsammans med sina pigga kollegor hjälper han lokala och internationella bolag med webb och content marketing. Martin har en bakgrund inom både kommunikation och utbildning och arbetar dagligen med kunder inom allt från bygg till life science och mjukvaru­utveckling.

Läs mer av Martin Modigh Karlsson

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

velit, ipsum adipiscing id, leo eget
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest