Marknadsavdelningens roll i bolagets digitalisering

Vad är digital transformation och och hur kan marknadsavdelningen bidra? Var skall vi börja och vad skall vi fokusera på? Det besvarade Marie Andervin – författare till boken Att leda Digital transformation och konsult från Digjourney – på årets sista Kntnt frukost. Här kan du se hennes föredrag.

Pia Tegborg
22 december 2017

Vad är digi­tal trans­for­ma­tion och hur kan mark­nads­av­del­ning­en bidra? Var skall vi bör­ja och vad skall vi foku­se­ra på? Det besva­ra­de Marie Andervin – för­fat­ta­re till boken Att leda Digital trans­for­ma­tion och kon­sult från Digjourney – på årets sista Kntnt fru­kost. Här kan du se hen­nes före­drag.

Du kan se fil­men nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du före­drar att bara lyss­na så kan du göra det på SoundCloud.

Branscher och funktioner ställs på ända

Digitaliseringen sägs vara den mest sam­hälls­om­väl­van­de kraft vi sett sedan indust­ri­a­li­se­ring­en. Det lig­ger säkert myc­ket i det. Faktum är att de fles­ta verk­sam­he­ter idag genom­går någon form av digi­ta­li­se­ring eller digi­tal trans­for­ma­tion. Ofta hand­lar det om att effek­ti­vi­se­ra sin verk­sam­het eller åtminsto­ne delar av den.

Effekten av digi­ta­li­se­ring­en vän­der upp och ner på alla bran­scher. Två exem­pel som ofta lyfts fram är Uber och Airbnb men det finns många fler. Att lära sig utan att behö­va ta plats i skol­bän­ken och att hand­la mat och klä­der utan att besö­ka buti­ken är två.

Samma sak gäl­ler funk­tio­ner där inte minst HR- och mark­nads­av­del­ning­ar­na berörs. Marknadsföring är en nöd­vän­dig­het (såklart) men att job­ba på en tra­di­tio­nell mark­nads­av­del­ning är det inte.

Digitalisera eller dö?

Visst låter allt det­ta spän­nan­de? Jo, tack. Men, han­den på hjär­tat, sam­ti­digt lite skräm­man­de, eller hur? För vad inne­bär det­ta för just vår verk­sam­het eller vår mark­nads­funk­tion? Vad mås­te vi göra för att fin­nas kvar och hur kan vi bidra i arbe­tet? Vad hän­der om vi miss­lyc­kas?

Digitaliseringen hand­lar till stor del om att se över före­ta­gets pro­ces­ser, men den hand­lar ock­så om att arbe­ta med bete­en­den, atti­ty­der och vär­de­ring­ar. För att ska­pa insikt och för­stå­el­se för att det­ta är något vik­tigt. Såväl hos led­ning som bland övri­ga med­ar­be­ta­re.

Två teser

Digital trans­for­ma­tion hand­lar om hur man på ett struk­tu­re­rat och meto­diskt sätt tar sig an digi­ta­li­se­ring­en berät­tar Marie. I sitt arbe­te gör hon avstamp i två teser:

  1. digi­tal mog­nad ökar kon­kur­rens­kraf­ten
  2. digi­ta­li­se­ring­en kom­mer att påver­ka våra verk­sam­he­ter i så hög grad att den kom­mer att vän­das upp och ner på.

Insikten om att vi inte kom­mer att kun­na göra sam­ma saker som vi gör idag är här cen­tral.

Bråttom, bråttom, eller?

Hur bråt­tom det är beror på i vil­ken bransch du är menar Marie. Exempelvis lig­ger media, tek­nik och tele­kom i fram­kant medan bygg, gruv, olja & gas är en bra bit efter.

Är du i en omo­gen bransch bör du fun­de­ra på vil­ken posi­tio­ne­ring du bör ta. Skall du ta ledar­trö­jan, vil­ket kos­tar en slant, eller sit­ta lugnt i båten och job­ba orga­niskt med att stäl­la om tills dess att mark­na­den är mogen? Det sist­nämn­da blir för­mod­li­gen en trev­li­ga­re resa.

Om din bransch bör­jar för­änd­ra sig mås­te du se upp. För då är det bråt­tom! Och gör då inte miss­ta­get att stir­ra blint på kon­ku­ren­ter­na utan mät dig istäl­let mot star­tups och före­tag från and­ra bran­scher som bör­jar knap­ra på kakan. Liksom mot dina kun­der för att inte kom­ma på efter­käl­ken.

Bra samtal i Kntnt Radio

I Kntnt radio 152 pra­tat Marie Andervid med Robert Börjes och mig (Pia Tegborg) om mark­nads­fö­ring­ens roll vid digi­tal trans­for­ma­tion. Det får du inte mis­sa!

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Ursäkta röran. Vi har byggt om.

För ovan­lig­he­tens skull pra­tar vi om oss själ­va. Vi vill berät­ta att vi från och med nu är en con­tent­by­rå som gör con­tent. Men vi gör det på ett annorlun­da sätt än and­ra con­tent­by­rå­er. Vi har ock­så en ny digi­tal platt­form som ska slå Hubspot på fing­rar­na. Och vi har gjort lego av vårt stra­te­gi-erbju­dan­de. Dessutom har vi en mas­sa nya med­ar­be­ta­re, och söker ännu fler. I den­na krö­ni­ka berät­tar Thomas Barregren om allt det­ta och lite till.

Läs artikel »

Därför ska du ha egen plattform

Det är fres­tan­de att använ­da LinkedIn, Facebook eller någon annan platt­form som din mål­grupp redan använ­der. Med deras annons­lös­ning­ar (”spons­ra­de inlägg”) kan du snabbt nå ut till din mål­grupp. Dessutom är de lät­ta att använ­da. Men det finns pro­blem. Du läg­ger din fram­gång som mark­nads­fö­ra­re och säl­ja­re i hän­der­na på bolag som han en annan agen­da än ditt bäs­ta. Du kon­trol­le­rar inte vem som ser vad och när. Du har inte till­gång till de vär­de­ful­la digi­ta­la fot­spår som din mål­grupp läm­nar efter sig. Därför behö­ver du en egen platt­form.

Läs artikel »

Därför jobbar vi annorlunda

Vi job­bar på ett annorlun­da sätt. Våra kon­sul­ter arbe­tar i ditt team (eller är ditt team) och har sam­ti­digt full upp­back­ning vad gäl­ler kom­pe­tens och resur­ser från våra kon­sul­ter som job­bar “back office”. Men var­för job­bar vi på det sät­tet?

Läs artikel »

Är du redo för robottexterna?

Content och mar­ke­ting – båda delar­na behövs. Men vad hän­der när robo­tar tar över text­pro­duk­tio­nen med fokus på det sist­nämn­da? Med de rät­ta nyc­kelor­den och rubri­ker­na som slår. Finns det fort­fa­ran­de en plats för den enga­ge­ran­de och per­son­li­ga berät­tel­sen? Om det­ta hand­lar Lars Wirténs krö­ni­ka.

Läs artikel »

Varning för gratis wifi när du jobbar på distans

Du vet nog redan att det kan fin­nas säker­hets­hål när du job­bar på distans i öpp­na nät­verk. Men stop­par det dig att mej­la kun­den kam­panj­re­sul­ta­tet eller knap­pa in kre­dit­kor­tets siff­ror via café­ets gra­tisupp­kopp­ling? Det bor­de det! Risken finns näm­li­gen att du ger obe­hö­ri­ga till­gång till din infor­ma­tion. Martin Modigh Karlsson beskri­ver faror­na och ger dig sva­ren på var­för gra­tis (nät­verk) inte all­tid är gott – och där­för bör använ­das med stor för­sik­tig­het – samt tip­sar om tre saker du kan göra för att höja säker­he­ten. 

Läs artikel »

Rätten att bli glömd i digitala miljöer

Ett år har pas­se­rat sedan GDPR träd­de i kraft. Fortfarande brot­tas många före­tag med de prak­tis­ka och de juri­dis­ka tillämp­nings­frå­gor­na. Ett pro­blem av det först­nämn­da sla­get är hur före­tag som behand­lar per­son­upp­gif­ter rade­rar des­sa i sina IT-system? Enligt data­skydds­för­ord­ning­en ska man byg­ga upp sina system så att kra­ven i lag­stift­ning­en upp­fylls – men vad inne­bär det? Och går det över­hu­vud­ta­get att rade­ra upp­gif­ter­na på ett sätt som inne­bär att de ald­rig kan åter­ska­pas?

Läs om indi­vi­dens ”rätt att bli glömd” och före­ta­gets skyl­dig­het att rade­ra per­son­upp­gif­ter i dagens krö­ni­ka skri­ven av Jeanette Jönsson, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Elva tips som får din intervju att lyfta

Att få till en bra inter­vju hand­lar om väl­digt myc­ket mer än att bara stäl­la frå­gor och anteck­na. Låt Lars Wirtén gui­da dig längs vägen – steg för steg till ett garan­te­rat lyc­kat resul­tat! 

Läs artikel »

Kommunicera effektivare i samband med mässor

Mässorna är stor­slag­na, moder­na hub­bar för kom­mu­ni­ka­tion både digi­talt och IRL. Biljetter scan­nas och rivs, sto­ra bild­skär­mar pum­par ut sitt bud­skap. Samtal förs mel­lan poten­ti­el­la affärs­kon­tak­ter. Men tar du till­va­ra på alla kom­mu­ni­ka­tions­möj­lig­he­ter? Martin Karlsson Modigh gui­dar dig genom för­be­re­del­ser­na, vad du bör tän­ka på under mäs­san och vad du kan göra efteråt.

Läs artikel »

Nytt EU-direktiv ställer tuffare krav på marknadsföring online

EU sat­sar sto­ra resur­ser på att för­bätt­ra de juri­dis­ka spel­reg­ler­na i EUs digi­ta­la mil­jö. Inte minst vad gäl­ler den kon­su­ment­skyd­dan­de lag­stift­ning­en. Större krav på e-mark­nads­plat­ser och en utö­kad ång­er­rätt är bara någ­ra exem­pel på det­ta och sank­tio­ner­na vid över­trä­del­se kan svi­da ordent­ligt. Som mark­nads­fö­ra­re mås­te du veta vad som gäl­ler. Läs dagens arti­kel för­fat­tad av Erik Ullberg och Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

En publicist söker sin prenumerant

Har ditt före­tag en blogg? Finns ni på Facebook? Har ni ett nyhets­flö­de på hem­si­dan? Grattis, då är ni i själ­va ver­ket även pub­li­cis­ter. Och då kan det vara bra att ha koll på vad det inne­bär. Läs mer om det­ta i dagens arti­kel  sig­ne­rad Lars Wirtén.

Läs artikel »
ut Sed accumsan nunc tristique risus Donec risus.

Missa inte nästa artikel!

Missa inte nästa artikel! Fyll i din mejladress och få ett mejl med de senaste artiklarna.

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest