Marknadsavdelningens roll i bolagets digitalisering Kntnt frukost 38 med Marie Andervin

Vad är digital transformation och hur kan marknadsavdelningen bidra? Var skall vi börja och vad skall vi fokusera på? Det besvarade Marie Andervin – författare till boken Att leda Digital transformation och konsult från Digjourney – på årets sista Kntnt frukost. Här kan du se hennes föredrag.

Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud.

Branscher och funktioner ställs på ända

Digitaliseringen sägs vara den mest samhällsomvälvande kraft vi sett sedan industrialiseringen. Det ligger säkert mycket i det. Faktum är att de flesta verksamheter idag genomgår någon form av digitalisering eller digital transformation. Ofta handlar det om att effektivisera sin verksamhet eller åtminstone delar av den.

Effekten av digitaliseringen vänder upp och ner på alla branscher. Två exempel som ofta lyfts fram är Uber och Airbnb men det finns många fler. Att lära sig utan att behöva ta plats i skolbänken och att handla mat och kläder utan att besöka butiken är två.

Samma sak gäller funktioner där inte minst HR- och marknadsavdelningarna berörs. Marknadsföring är en nödvändighet (såklart) men att jobba på en traditionell marknadsavdelning är det inte.

Digitalisera eller dö?

Visst låter allt detta spännande? Jo, tack. Men, handen på hjärtat, samtidigt lite skrämmande, eller hur? För vad innebär detta för just vår verksamhet eller vår marknadsfunktion? Vad måste vi göra för att finnas kvar och hur kan vi bidra i arbetet? Vad händer om vi misslyckas?

Digitaliseringen handlar till stor del om att se över företagets processer, men den handlar också om att arbeta med beteenden, attityder och värderingar. För att skapa insikt och förståelse för att detta är något viktigt. Såväl hos ledning som bland övriga medarbetare.

Två teser

Digital transformation handlar om hur man på ett strukturerat och metodiskt sätt tar sig an digitaliseringen berättar Marie. I sitt arbete gör hon avstamp i två teser:

  1. digital mognad ökar konkurrenskraften
  2. digitaliseringen kommer att påverka våra verksamheter i så hög grad att den kommer att vändas upp och ner på.

Insikten om att vi inte kommer att kunna göra samma saker som vi gör idag är här central.

Bråttom, bråttom, eller?

Hur bråttom det är beror på i vilken bransch du är menar Marie. Exempelvis ligger media, teknik och telekom i framkant medan bygg, gruv, olja & gas är en bra bit efter.

Är du i en omogen bransch bör du fundera på vilken positionering du bör ta. Skall du ta ledartröjan, vilket kostar en slant, eller sitta lugnt i båten och jobba organiskt med att ställa om tills dess att marknaden är mogen? Det sistnämnda blir förmodligen en trevligare resa.

Om din bransch börjar förändra sig måste du se upp. För då är det bråttom! Och gör då inte misstaget att stirra blint på konkurenterna utan mät dig istället mot startups och företag från andra branscher som börjar knapra på kakan. Liksom mot dina kunder för att inte komma på efterkälken.

Bra samtal i Kntnt Radio

I Kntnt radio 152 pratat Marie Andervid med Robert Börjes och mig (Pia Tegborg) om marknadsföringens roll vid digital transformation. Det får du inte missa!

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

venenatis mattis ut ultricies felis lectus

Pin It on Pinterest