Marknadschefen tar över IT-chefens jobb Kntnt Radio 83 med Pontus vs Thomas

Håller marknadschefen på att ta makten över IT? 2017 spås nämligen bli det första året då marknadschefen spenderar mer pengar på IT-tjänster än IT-chefen. Samtidigt visar en analys att var femte IT-chef tvingas rapportera till marknadsdirektören år 2020. Analysen avser visserligen USA och det handlar främst om lite större, mer internationella bolag men det är ändå väl värt att fundera på vad denna utveckling säger oss. Det är också temat för årets första rond av Pontus vs Thomas. Lyssna nu!

Marknadsföringen allt mer teknikberoende

Marknadsföringen har på kort tid blivit en av de mest teknikberoende funktionerna i ett företags verksamhet. Med tanke på att det är främst i de digitala kanalerna som kunderna nås är det kanske inte så konstigt. Redan 2012 förutspådde forsknings- och konsultföretaget Gartner att marknadschefen kommer att göra större investeringar IT-tjänster än teknikchefen 2017 – ett ofta citerat påstående som idag verkar högst troligt.

För femte året i rad har Gartner kartlagt hur marknadschefer spenderar sina resurser. I senaste undersökningen, ”2016-2017 Chief Marketing Officer (CMO) Spend Survey”, deltar närmare 400 marknadsförare på företag med mer än 250 miljoner dollar i omsättning i Nordamerika och Storbritannien.

Rapporten måste du betala för men några viktiga slutsatser sammanfattas i artikeln CMO Spending is on the Rise (Again)! Bland annat kan man läsa att 27% av marknadsbudgeten för 2017, eller 3,24 % av omsättningen för 2016, öronmärks till teknik. Detta är faktiskt mer än vad som satsas på betald media (22%) och i hasorna på vad som avsätts för personal (28%). Jämfört vi detta med CIO’s budget på 3,4% av omsättningen för 2016 så ser vi att Gartners förutsägelse från 2012 är på god väg att gå i uppfyllelse.

CMO + CIO = CMT

En ny roll inom marknadsfunktionen – Chief Marketing Technologist (CMT) – har på senare år vuxit fram och ökar nu kraftigt. Rollen kan sägas vara en kombination av CMO och CIO. Att rollen breder ut sig kan till stor del förklaras av att fler marknadsförare än någonsin är ansvariga för inköp och hantering av teknik för marknadsföring. I den intressanta undersökningen Modernizing the Mix: Transforming Marketing Through Technology and Analytics framgår att två-tredjedelar av företagen i USA idag har en CMT eller liknande roll. Motsvarande siffra för Europa är 73%. I undersökningen deltog 532 företag med 250-500 anställda i USA och Europa. Tittar man enbart på globala företag är siffran ännu högre.

 En flora av verktyg till hjälp

Den digitala världen är under ständig och snabb förändring och marknadsföringen måste följa med. Idag behöver en marknadschef både ha en god förståelse för teknik och en förmåga att implementera denna i sitt team för att lyckas.

Då kunderna återfinns i de digitala kanalerna blir investeringar i programvara en nödvändighet för att engagera såväl potentiella som befintliga kunder. En viktig fråga för marknadsavdelningen idag är hur den bäst kan dra nytta av den flora av verktyg som erbjuds. Och det utan att sätta alltför stor tilltro till att tekniken på egen hand löser uppgiften.

Dagens avsnitt är 48 minuter långt och Pontus och Thomas pratar om:

  • Content är innehåll som skapar ett mottagarvärde
  • Många aktörer vill göra begreppet content marketing till sitt
  • Content marketings fyra principer
  • Det finns en glidning i terminologin
  • Att säga att man jobbar med content är ett sätt för traditionella byråer att få genomslag idag
  • Content marketing är inte ett one night stand utan en långsiktig relation (Elin af Klintberg)
  • 2017 blir året då marknadschefen spenderar mer pengar på IT-tjänster än IT-chefen enligt Gartner
  • 81% av tillfrågade företag i Gartner-undersökning har en Chief Marketing Technologist
  • Är det enorma antalet verktyg för marknadsföring ett tecken på att marknaden är omogen
  • Du behöver inte vara ingenjör för att hantera dagens marknadsföringsverktyg
  • Att integrera verktyg kräver inga specialister idag
  • nyttan med verktyget uteblir ofta om inte utbildning ges och arbetsprocesser ställs om
  • det måste finas teknisk kompetens på marknadsavdelningen
  • segmentera leads innan du skickar dem vidare
  • marknadsavdelningen sätter för stor tilltro till att verktyget skall lösa problemet
  • marknad skapar affär medan it tar hand om den underliggande infrastrukturen

Artiklar och annat spännande innehåll som tas upp i samtalet:

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Hopes © Sweet Play (CC BY-NC-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

ut mi, dolor. eleifend libero elit. ut odio facilisis amet,
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest