Skip to content

Marknadsförare och säljare: Tänk särskilt på detta under 2019!

Nytt år innebär en massa trendspaningar och förutsägelser. 2019 är inget undantag. Men de flesta spaningar känns bekanta. Är det inte samma som ifjol? Jo! Än så länge siktas inget nytt buzzword som likt "influencer marketing" och "account based marketing" får marknadsförare och säljare att åldras i förtid och byråägare att gnugga händer. Bra, tycker vi. Då ges andrum att förbättra det vi redan gör. Och mot den bakgrunden spanar Niklas Myhr ("the social media professor"), Pia Tegborg och Thomas Barregren om nio saker som du särskilt ska tänka på under 2019. Lyssna nu!

Pia Tegborg
17 januari 2019

Så här års ska var­je con­tent byrå med själ­vakt­ning göra en trendspa­ning eller för­ut­sä­gel­se för det nya året. Det har vi ock­så gjort sedan 2014. Vi ska inte bry­ta den svi­ten.

Vi har som van­ligt (med undan­tag av den all­ra förs­ta spa­ning­en) med oss vår gode vän och “soci­al media pro­fes­sor” – Niklas Myhr – som till var­dags under­vi­sar stu­den­ter på Chapman University i Södra Kalifornien.

Men en sak är annorlun­da. Det finns näs­tan inga tren­der eller för­ut­sä­gel­ser att göra. Rättare sagt: De finns ing­et nytt, hippt buzzword som con­tent mar­ke­ting, influ­ence mar­ke­ting, account based mar­ke­ting, pre­dicti­ve ana­ly­tics, AI, AR, VR att pra­ta om.
Det som vi i bör­jan av 2019 kan säga om året fram­för oss är att det blir i stort sam­ma som i fjol.

Så istäl­let för att lis­ta alla de tren­der som vi alla är med­vet­na om, och göra för­ut­sä­gel­ser som inte alls är för­ut­sä­gel­se utan en rea­li­tet nu, så tänk­te vi oss ett litet annorlun­da upp­lägg.

Jag har bett Niklas, Thomas och mig själv att pra­ta om tre saker var, som vi tyc­ker att man som mark­nads­fö­ra­re eller säl­ja­re ska vara extra obser­vant på under 2019.

Länkar

Mer spaningar

Missa inte hel­ler Thomas fun­de­ring­ar över 7 tren­der och för­ut­sä­gel­ser som många gör om AI, SEO, per­so­na­li­se­ring och mar­tech. Mycket intres­sant läs­ning utlo­vas.

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Second Star to the Right © The Devil Music Co. (CC BY-SA 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Medvetna kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Kntnt Magasin skri­ven av advo­kat Erik Ullberg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advo­kat­by­rå.

Läs artikel »

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begreppet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wirtén dig på tra­ven!

Läs artikel »

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gustav Sandberg och biträ­dan­de jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Kntnt Magasin. Detta är en and­ra. Trevlig läs­ning!

Läs artikel »

Vad är artificiell intelligens?

Funderar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Detta är något som vår krö­ni­kör Martin Modigh Karlsson ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens arti­kel.

Läs artikel »

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effektivisera arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ullberg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Googles ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Detta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alexandra Jung hur du gör!

Läs artikel »

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019.

Läs artikel »

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Kntnt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Samtalet lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Thomas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hän­de?

Läs artikel »
venenatis commodo Sed fringilla felis libero adipiscing vulputate, at

Missa inte nästa artikel!

Få gratis nyhetsbrev varannan vecka

i din inkorg – med senaste artiklarna

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest