Marknadsföringens roll vid digital transformation Kntnt radio 160 med Marie Andervin

I allt fler styrelserum pratas det om digital transformation, och för många ledningsgrupper är det en utmaning som står på agendan. Men vad är det egentligen? Hur skiljer det sig från digitalisering? Och vilken är marknadsföringens roll? Det är några av de frågor som Pia Tegborg och Robert Börjes ställer till Marie Andervin – författare till boken Att leda Digital transformation och konsult från Digjourney – i veckans avsnitt av Kntnt radio. Lyssna nu! Det är ett riktigt bra samtal.

Vi pratar bland annat om:

  • begreppsförvirringen
  • vikten av en samsyn i organisationen
  • vem som bör leda transformationsresan
  • varför HR måste medverka på resan
  • att alla branscher påverkas av den digitala transformationen och hur bråttom det är
  • svårigheten att nå fram till målgruppen i framtiden
  • hur Google, Facebook med flera styr över plattformarna för egen vinning
  • den viktiga kundinsikten och att kunden många gånger ger oss större värde än vad vi kan erbjuda tillbaka
  • att ju mer vi vet ju mindre förstår vi att vi vet om vår digitala mognad
  • det faktum att ca 80% av företagen befinner sig i början av transformationsresan
  • varför du bör benchmarka dig mot kunderna istället för mot konkurrenterna
  • hur marknadsavdelningen kommer att se ut i framtiden. Finns den överhuvudtaget kvar?

Marie avslutar samtalet med att ställa upp en hypotes. Lyssna klart så får du veta hur den lyder!

 Länkar till mer läsning

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Transform © Masha SadMe (CC BY-NC-ND 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Phasellus id eget consequat. Nullam venenatis, dolor. libero neque. mattis

Pin It on Pinterest