Skip to content

Måste content marketing annonsmärkas?

Influence marketing, branded content, native advertising och content marketing handlar alla om att påverka en målgrupp med innehåll som inte skriker reklam. Syftet är lite som familjen Wallenbergs valspråk; att verka utan att synas. Det kommer lätt i konflikt med marknadsföringslagen som kräver att det tydligt ska framgå att det är fråga om marknadsföring och vem som svarar för den.

Detta har uppmärksammats mycket på sista tiden. Men det har nästan alltid handlat om vad influencers skriver på sin blogg och i sociala medier och säger i sin videokanal. Inte mycket har sagts om native advertising, sponsrat innehåll och annan form branded content. Och nästan inget om content marketing. Så det är inte lätt att veta.

Måste content marketing annonsmärkas?

I dagens avsnitt av Kntnt Åsikt ringer vi upp våra vänner på advokatbyrån Marlaw, och frågar vad som gäller.

Pia Tegborg
15 juni 2016

Influence mar­ke­ting, bran­ded con­tent, nati­ve adver­ti­sing och con­tent mar­ke­ting hand­lar alla om att påver­ka en mål­grupp med inne­håll som inte skri­ker reklam. Syftet är lite som famil­jen Wallenbergs val­språk; att ver­ka utan att synas. Det kom­mer lätt i kon­flikt med mark­nads­fö­rings­la­gen som krä­ver att det tyd­ligt ska fram­gå att det är frå­ga om mark­nads­fö­ring och vem som sva­rar för den.

Detta har upp­märk­sam­mats myc­ket på sista tiden. Men det har näs­tan all­tid hand­lat om vad influ­encers skri­ver på sin blogg och i soci­a­la medi­er och säger i sin vide­o­ka­nal. Inte myc­ket har sagts om nati­ve adver­ti­sing, spons­rat inne­håll och annan form bran­ded con­tent. Och näs­tan ing­et om con­tent mar­ke­ting. Så det är inte lätt att veta.

Måste con­tent mar­ke­ting annons­mär­kas?

I dagens avsnitt av Kntnt Åsikt ring­er vi upp våra vän­ner på advo­kat­by­rån Marlaw, och frå­gar vad som gäl­ler.

Innehåll

Thomas och jag ring­er advo­kat Alexander Jute på Marlaw för att bland annat ta reda på:

  • Vad är mark­nads­fö­ring i lagens mening?
  • Är det annon­sö­ren eller värd­me­di­et som är ansva­rig för annons­märk­ning?
  • Ska nati­ve adver­ti­sing, spons­rat inne­håll och annan bran­ded con­tent annons­mär­kas?
  • Måste con­tent mar­ke­ting annons­mär­kas?
  • Vad kan man göra för att ”gå fri”?

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Our Place © Arrow & Olive (CC BY-SA 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Medvetna kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Kntnt Magasin skri­ven av advo­kat Erik Ullberg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advo­kat­by­rå.

Läs artikel »

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begreppet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wirtén dig på tra­ven!

Läs artikel »

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gustav Sandberg och biträ­dan­de jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Kntnt Magasin. Detta är en and­ra. Trevlig läs­ning!

Läs artikel »

Vad är artificiell intelligens?

Funderar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Detta är något som vår krö­ni­kör Martin Modigh Karlsson ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens arti­kel.

Läs artikel »

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effektivisera arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ullberg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Googles ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Detta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alexandra Jung hur du gör!

Läs artikel »

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019.

Läs artikel »

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Kntnt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Samtalet lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Thomas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hän­de?

Läs artikel »
elit. Donec ipsum Aenean elit. mi, Nullam

Missa inte nästa artikel!

Få gratis nyhetsbrev varannan vecka

i din inkorg – med senaste artiklarna

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest