Måste content marketing annonsmärkas?

Influence marketing, branded content, native advertising och content marketing handlar alla om att påverka en målgrupp med innehåll som inte skriker reklam. Syftet är lite som familjen Wallenbergs valspråk; att verka utan att synas. Det kommer lätt i konflikt med marknadsföringslagen som kräver att det tydligt ska framgå att det är fråga om marknadsföring och vem som svarar för den.

Detta har uppmärksammats mycket på sista tiden. Men det har nästan alltid handlat om vad influencers skriver på sin blogg och i sociala medier och säger i sin videokanal. Inte mycket har sagts om native advertising, sponsrat innehåll och annan form branded content. Och nästan inget om content marketing. Så det är inte lätt att veta.

Måste content marketing annonsmärkas?

I dagens avsnitt av Kntnt Åsikt ringer vi upp våra vänner på advokatbyrån Marlaw, och frågar vad som gäller.

Pia Tegborg
15 juni 2016

Influ­ence mar­ke­ting, bran­ded con­tent, nati­ve adver­ti­sing och con­tent mar­ke­ting hand­lar alla om att påver­ka en mål­grupp med inne­håll som inte skri­ker reklam. Syf­tet är lite som famil­jen Wal­len­bergs val­språk; att ver­ka utan att synas. Det kom­mer lätt i kon­flikt med mark­nads­fö­rings­la­gen som krä­ver att det tyd­ligt ska fram­gå att det är frå­ga om mark­nads­fö­ring och vem som sva­rar för den.

Det­ta har upp­märk­sam­mats myc­ket på sista tiden. Men det har näs­tan all­tid hand­lat om vad influ­encers skri­ver på sin blogg och i soci­a­la medi­er och säger i sin vide­o­ka­nal. Inte myc­ket har sagts om nati­ve adver­ti­sing, spons­rat inne­håll och annan form bran­ded con­tent. Och näs­tan ing­et om con­tent mar­ke­ting. Så det är inte lätt att veta.

Mås­te con­tent mar­ke­ting annonsmärkas?

I dagens avsnitt av Knt­nt Åsikt ring­er vi upp våra vän­ner på advo­kat­by­rån Mar­law, och frå­gar vad som gäller.

Innehåll

Tho­mas och jag ring­er advo­kat Alex­an­der Jute på Mar­law för att bland annat ta reda på:

  • Vad är mark­nads­fö­ring i lagens mening?
  • Är det annon­sö­ren eller värd­me­di­et som är ansva­rig för annonsmärkning?
  • Ska nati­ve adver­ti­sing, spons­rat inne­håll och annan bran­ded con­tent annonsmärkas?
  • Mås­te con­tent mar­ke­ting annonsmärkas?
  • Vad kan man göra för att ”gå fri”?

Musik: All Alo­ne © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Our Pla­ce © Arrow & Oli­ve (CC BY-SA 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »