Måste content marketing annonsmärkas?

Influence marketing, branded content, native advertising och content marketing handlar alla om att påverka en målgrupp med innehåll som inte skriker reklam. Syftet är lite som familjen Wallenbergs valspråk; att verka utan att synas. Det kommer lätt i konflikt med marknadsföringslagen som kräver att det tydligt ska framgå att det är fråga om marknadsföring och vem som svarar för den.

Detta har uppmärksammats mycket på sista tiden. Men det har nästan alltid handlat om vad influencers skriver på sin blogg och i sociala medier och säger i sin videokanal. Inte mycket har sagts om native advertising, sponsrat innehåll och annan form branded content. Och nästan inget om content marketing. Så det är inte lätt att veta.

Måste content marketing annonsmärkas?

I dagens avsnitt av Kntnt Åsikt ringer vi upp våra vänner på advokatbyrån Marlaw, och frågar vad som gäller.

Innehåll

Thomas och jag ringer advokat Alexander Jute på Marlaw för att bland annat ta reda på:

  • Vad är marknadsföring i lagens mening?
  • Är det annonsören eller värdmediet som är ansvarig för annonsmärkning?
  • Ska native advertising, sponsrat innehåll och annan branded content annonsmärkas?
  • Måste content marketing annonsmärkas?
  • Vad kan man göra för att ”gå fri”?

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Our Place © Arrow & Olive (CC BY-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

porta. felis dapibus tristique ut sed Curabitur libero mattis commodo
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest