Måste content marketing annonsmärkas?

Influence marketing, branded content, native advertising och content marketing handlar alla om att påverka en målgrupp med innehåll som inte skriker reklam. Syftet är lite som familjen Wallenbergs valspråk; att verka utan att synas. Det kommer lätt i konflikt med marknadsföringslagen som kräver att det tydligt ska framgå att det är fråga om marknadsföring och vem som svarar för den.

Detta har uppmärksammats mycket på sista tiden. Men det har nästan alltid handlat om vad influencers skriver på sin blogg och i sociala medier och säger i sin videokanal. Inte mycket har sagts om native advertising, sponsrat innehåll och annan form branded content. Och nästan inget om content marketing. Så det är inte lätt att veta.

Måste content marketing annonsmärkas?

I dagens avsnitt av Kntnt Åsikt ringer vi upp våra vänner på advokatbyrån Marlaw, och frågar vad som gäller.

Pia Tegborg
15 juni 2016

Influence mar­ke­ting, bran­ded con­tent, nati­ve adver­ti­sing och con­tent mar­ke­ting hand­lar alla om att påver­ka en mål­grupp med inne­håll som inte skri­ker reklam. Syftet är lite som famil­jen Wallenbergs val­språk; att ver­ka utan att synas. Det kom­mer lätt i kon­flikt med mark­nads­fö­rings­la­gen som krä­ver att det tyd­ligt ska fram­gå att det är frå­ga om mark­nads­fö­ring och vem som sva­rar för den.

Detta har upp­märk­sam­mats myc­ket på sista tiden. Men det har näs­tan all­tid hand­lat om vad influ­encers skri­ver på sin blogg och i soci­a­la medi­er och säger i sin vide­o­ka­nal. Inte myc­ket har sagts om nati­ve adver­ti­sing, spons­rat inne­håll och annan form bran­ded con­tent. Och näs­tan ing­et om con­tent mar­ke­ting. Så det är inte lätt att veta.

Måste con­tent mar­ke­ting annons­mär­kas?

I dagens avsnitt av Kntnt Åsikt ring­er vi upp våra vän­ner på advo­kat­by­rån Marlaw, och frå­gar vad som gäl­ler.

Innehåll

Thomas och jag ring­er advo­kat Alexander Jute på Marlaw för att bland annat ta reda på:

  • Vad är mark­nads­fö­ring i lagens mening?
  • Är det annon­sö­ren eller värd­me­di­et som är ansva­rig för annons­märk­ning?
  • Ska nati­ve adver­ti­sing, spons­rat inne­håll och annan bran­ded con­tent annons­mär­kas?
  • Måste con­tent mar­ke­ting annons­mär­kas?
  • Vad kan man göra för att ”gå fri”?

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Our Place © Arrow & Olive (CC BY-SA 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Ursäkta röran. Vi har byggt om.

För ovan­lig­he­tens skull pra­tar vi om oss själ­va. Vi vill berät­ta att vi från och med nu är en con­tent­by­rå som gör con­tent. Men vi gör det på ett annorlun­da sätt än and­ra con­tent­by­rå­er. Vi har ock­så en ny digi­tal platt­form som ska slå Hubspot på fing­rar­na. Och vi har gjort lego av vårt stra­te­gi-erbju­dan­de. Dessutom har vi en mas­sa nya med­ar­be­ta­re, och söker ännu fler. I den­na krö­ni­ka berät­tar Thomas Barregren om allt det­ta och lite till.

Läs artikel »

Därför ska du ha egen plattform

Det är fres­tan­de att använ­da LinkedIn, Facebook eller någon annan platt­form som din mål­grupp redan använ­der. Med deras annons­lös­ning­ar (”spons­ra­de inlägg”) kan du snabbt nå ut till din mål­grupp. Dessutom är de lät­ta att använ­da. Men det finns pro­blem. Du läg­ger din fram­gång som mark­nads­fö­ra­re och säl­ja­re i hän­der­na på bolag som han en annan agen­da än ditt bäs­ta. Du kon­trol­le­rar inte vem som ser vad och när. Du har inte till­gång till de vär­de­ful­la digi­ta­la fot­spår som din mål­grupp läm­nar efter sig. Därför behö­ver du en egen platt­form.

Läs artikel »

Därför jobbar vi annorlunda

Vi job­bar på ett annorlun­da sätt. Våra kon­sul­ter arbe­tar i ditt team (eller är ditt team) och har sam­ti­digt full upp­back­ning vad gäl­ler kom­pe­tens och resur­ser från våra kon­sul­ter som job­bar “back office”. Men var­för job­bar vi på det sät­tet?

Läs artikel »

Är du redo för robottexterna?

Content och mar­ke­ting – båda delar­na behövs. Men vad hän­der när robo­tar tar över text­pro­duk­tio­nen med fokus på det sist­nämn­da? Med de rät­ta nyc­kelor­den och rubri­ker­na som slår. Finns det fort­fa­ran­de en plats för den enga­ge­ran­de och per­son­li­ga berät­tel­sen? Om det­ta hand­lar Lars Wirténs krö­ni­ka.

Läs artikel »

Varning för gratis wifi när du jobbar på distans

Du vet nog redan att det kan fin­nas säker­hets­hål när du job­bar på distans i öpp­na nät­verk. Men stop­par det dig att mej­la kun­den kam­panj­re­sul­ta­tet eller knap­pa in kre­dit­kor­tets siff­ror via café­ets gra­tisupp­kopp­ling? Det bor­de det! Risken finns näm­li­gen att du ger obe­hö­ri­ga till­gång till din infor­ma­tion. Martin Modigh Karlsson beskri­ver faror­na och ger dig sva­ren på var­för gra­tis (nät­verk) inte all­tid är gott – och där­för bör använ­das med stor för­sik­tig­het – samt tip­sar om tre saker du kan göra för att höja säker­he­ten. 

Läs artikel »

Rätten att bli glömd i digitala miljöer

Ett år har pas­se­rat sedan GDPR träd­de i kraft. Fortfarande brot­tas många före­tag med de prak­tis­ka och de juri­dis­ka tillämp­nings­frå­gor­na. Ett pro­blem av det först­nämn­da sla­get är hur före­tag som behand­lar per­son­upp­gif­ter rade­rar des­sa i sina IT-system? Enligt data­skydds­för­ord­ning­en ska man byg­ga upp sina system så att kra­ven i lag­stift­ning­en upp­fylls – men vad inne­bär det? Och går det över­hu­vud­ta­get att rade­ra upp­gif­ter­na på ett sätt som inne­bär att de ald­rig kan åter­ska­pas?

Läs om indi­vi­dens ”rätt att bli glömd” och före­ta­gets skyl­dig­het att rade­ra per­son­upp­gif­ter i dagens krö­ni­ka skri­ven av Jeanette Jönsson, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Elva tips som får din intervju att lyfta

Att få till en bra inter­vju hand­lar om väl­digt myc­ket mer än att bara stäl­la frå­gor och anteck­na. Låt Lars Wirtén gui­da dig längs vägen – steg för steg till ett garan­te­rat lyc­kat resul­tat! 

Läs artikel »

Kommunicera effektivare i samband med mässor

Mässorna är stor­slag­na, moder­na hub­bar för kom­mu­ni­ka­tion både digi­talt och IRL. Biljetter scan­nas och rivs, sto­ra bild­skär­mar pum­par ut sitt bud­skap. Samtal förs mel­lan poten­ti­el­la affärs­kon­tak­ter. Men tar du till­va­ra på alla kom­mu­ni­ka­tions­möj­lig­he­ter? Martin Karlsson Modigh gui­dar dig genom för­be­re­del­ser­na, vad du bör tän­ka på under mäs­san och vad du kan göra efteråt.

Läs artikel »

Nytt EU-direktiv ställer tuffare krav på marknadsföring online

EU sat­sar sto­ra resur­ser på att för­bätt­ra de juri­dis­ka spel­reg­ler­na i EUs digi­ta­la mil­jö. Inte minst vad gäl­ler den kon­su­ment­skyd­dan­de lag­stift­ning­en. Större krav på e-mark­nads­plat­ser och en utö­kad ång­er­rätt är bara någ­ra exem­pel på det­ta och sank­tio­ner­na vid över­trä­del­se kan svi­da ordent­ligt. Som mark­nads­fö­ra­re mås­te du veta vad som gäl­ler. Läs dagens arti­kel för­fat­tad av Erik Ullberg och Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

En publicist söker sin prenumerant

Har ditt före­tag en blogg? Finns ni på Facebook? Har ni ett nyhets­flö­de på hem­si­dan? Grattis, då är ni i själ­va ver­ket även pub­li­cis­ter. Och då kan det vara bra att ha koll på vad det inne­bär. Läs mer om det­ta i dagens arti­kel  sig­ne­rad Lars Wirtén.

Läs artikel »
dolor. velit, elementum eget mattis ultricies commodo mattis vulputate, consectetur

Missa inte nästa artikel!

Missa inte nästa artikel! Fyll i din mejladress och få ett mejl med de senaste artiklarna.

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest