Måste man vara dataanalytiker för att lyckas med content marketing? Kntnt Radio 89 med Pontus vs Thomas

Många företag säger sig vilja jobba mer datadrivet men har svårt att komma igång. Hur viktigt är det egentligen att samla in, analysera och använda data för att lyckas med content marketing? Det diskuterar Pontus Staunstrup och Thomas Barregren i avsnitt 89 av Kntnt Radio.

Datadrivna insikter istället för antaganden

Trots ofta bristande personalresurser och avsaknad av en dokumenterad strategi producerar vi innehåll som aldrig förr. Men där tar det ofta stopp. Lika bra som vi är på att producera innehåll, lika dåliga är vi nämligen på att samla in data, analysera denna och följa upp.

Att utgå från data istället för att förlita sig på antaganden i sin content marketing har dock många fördelar. Du hör Pontus och Thomas nämna ett flertal i detta samtal.

Att mäta är svårt

Att mäta och analysera data är svårt. Det är lätt att gå i fällan och göra pliktskyldiga mätningar, konstatera att det väl ser okej ut och sedan köra på i samma hjulspår. Utan att det driver affären eller ger affärsnytta.

Skall du jobba systematiskt och framgångsrikt med din content marketing måste du jobba datadrivet men du behöver också vara skeptisk. Varför förstår du om du fortsätter lyssna.

Plan för distribution och konvertering

Du behöver en plan för hur du distribuerar ditt innehåll och hur du sedan konverterar besökaren. Med tydliga mål att mäta mot. Thomas förespråkar att planen innehåller flera små steg, så kallade mikrokonverteringar, där mätning och analys utgör viktiga delar. Lyssna vidare för exempel på hur det kan gå till.

Länkar till allt spännande innehåll som tas upp i avsnittet

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Fire Inside © Ridgway (CC BY-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

54633fd330ca6e7a830ed52e8d6b6dc1QQQQ
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest