Måste man vara dataanalytiker för att lyckas med content marketing?

Hur viktigt är det egentligen att samla in, analysera och använda data för att lyckas med content marketing. Det diskuterar Pontus Staunstrup och Thomas Barregren i avsnitt 89 av Kntnt Radio.

Pia Tegborg
9 mars 2017

Många före­tag säger sig vil­ja job­ba mer data­dri­vet men har svårt att kom­ma igång. Hur vik­tigt är det egent­li­gen att sam­la in, ana­ly­se­ra och använ­da data för att lyc­kas med con­tent mar­ke­ting? Det dis­ku­te­rar Pontus Staunstrup och Thomas Barregren i avsnitt 89 av Kntnt Radio.

Datadrivna insikter istället för antaganden

Trots ofta bris­tan­de per­so­nal­re­sur­ser och avsak­nad av en doku­men­te­rad stra­te­gi pro­du­ce­rar vi inne­håll som ald­rig förr. Men där tar det ofta stopp. Lika bra som vi är på att pro­du­ce­ra inne­håll, lika dåli­ga är vi näm­li­gen på att sam­la in data, ana­ly­se­ra den­na och föl­ja upp.

Att utgå från data istäl­let för att för­li­ta sig på anta­gan­den i sin con­tent mar­ke­ting har dock många för­de­lar. Du hör Pontus och Thomas näm­na ett fler­tal i det­ta sam­tal.

Att mäta är svårt

Att mäta och ana­ly­se­ra data är svårt. Det är lätt att gå i fäl­lan och göra plikt­skyl­di­ga mät­ning­ar, kon­sta­te­ra att det väl ser okej ut och sedan köra på i sam­ma hjul­spår. Utan att det dri­ver affä­ren eller ger affärsnyt­ta.

Skall du job­ba sys­te­ma­tiskt och fram­gångs­rikt med din con­tent mar­ke­ting mås­te du job­ba data­dri­vet men du behö­ver ock­så vara skep­tisk. Varför för­står du om du fort­sät­ter lyss­na.

Plan för distribution och konvertering

Du behö­ver en plan för hur du dis­tri­bu­e­rar ditt inne­håll och hur du sedan kon­ver­te­rar besö­ka­ren. Med tyd­li­ga mål att mäta mot. Thomas före­språ­kar att pla­nen inne­hål­ler fle­ra små steg, så kal­la­de mikro­kon­ver­te­ring­ar, där mät­ning och ana­lys utgör vik­ti­ga delar. Lyssna vida­re för exem­pel på hur det kan gå till.

Länkar till allt spännande innehåll som tas upp i avsnittet

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Fire Inside © Ridgway (CC BY-SA 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Facebooks ”gilla”-knapp granskad av EU-domstolen

Tänk till innan du instal­le­rar Facebooks ”gilla”-knapp och and­ra plu­gins på din webb­plats. Ansvaret vid behand­ling av per­son­upp­gif­ter­na kan näm­li­gen bli din huvud­värk. Detta slår ett för­hands­av­gö­ran­de i EU-dom­sto­len fast. Läs mer i dagens arti­kel skri­ven av advo­kat Erik Ullberg och biträ­dan­de jurist Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Därför är redaktörens roll så viktig

Digitala platt­for­mar har öpp­nat upp fan­tas­tis­ka möj­lig­he­ter för före­tag att dela med sig av vär­deska­pan­de inne­håll till kun­der och and­ra intres­sen­ter. Men intryc­ket kan bli spre­tigt i den digi­ta­la mil­jön. Därför är redak­tö­rens roll cen­tral i all inne­hålls­mark­nads­fö­ring. Läs dagens arti­kel skri­ven av Lars Wirtén och Jörgen Olsson.

Läs artikel »

Utveckla din story med rätt design

Har du en inre bild av hur din arti­kel skul­le se ut när den kom­mer i tryck? Med design kan du utveck­la din sto­ry och ska­pa ett nytt per­spek­tiv. Bilder, färg och form kan bli verk­tyg även i din kre­a­ti­va verk­tygs­lå­da.

Läs artikel »

Om jag var i Almedalen …

Att Almedalen blir allt vik­ti­ga­re för kom­mu­nik­tions­bran­schen är de fles­ta över­ens om. Men i en djung­el av pro­gram­punk­ter kan det vara svårt att sål­la agnar­na från vetet. Här kom­mer hjälp på vägen! Martin Modigh Karlsson har gjort grov­job­bet och lis­tar sina bäs­ta tips i dagens krö­ni­ka. För dig som ska dit och för dig som tar del av pro­gram­met i efter­hand.

Läs artikel »

Detta gäller vid marknadsföring av din arbetsgivare på sociala medier

Publicerar du inlägg om din arbets­gi­vares verk­sam­het i soci­a­la medi­er? Då kan du behö­va vara för­sik­tig så att du inte fälls för vil­se­le­dan­de mark­nads­fö­ring. Ta reda på vad som gäl­ler genom att läsa den­na arti­kel skri­ven av Tobias Bratt, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Ursäkta röran. Vi har byggt om.

För ovan­lig­he­tens skull pra­tar vi om oss själ­va. Vi vill berät­ta att vi från och med nu är en con­tent­by­rå som gör con­tent. Men vi gör det på ett annorlun­da sätt än and­ra con­tent­by­rå­er. Vi har ock­så en ny digi­tal platt­form som ska slå Hubspot på fing­rar­na. Och vi har gjort lego av vårt stra­te­gi-erbju­dan­de. Dessutom har vi en mas­sa nya med­ar­be­ta­re, och söker ännu fler. I den­na krö­ni­ka berät­tar Thomas Barregren om allt det­ta och lite till.

Läs artikel »

Därför ska du ha egen plattform

Det är fres­tan­de att använ­da LinkedIn, Facebook eller någon annan platt­form som din mål­grupp redan använ­der. Med deras annons­lös­ning­ar (”spons­ra­de inlägg”) kan du snabbt nå ut till din mål­grupp. Dessutom är de lät­ta att använ­da. Men det finns pro­blem. Du läg­ger din fram­gång som mark­nads­fö­ra­re och säl­ja­re i hän­der­na på bolag som han en annan agen­da än ditt bäs­ta. Du kon­trol­le­rar inte vem som ser vad och när. Du har inte till­gång till de vär­de­ful­la digi­ta­la fot­spår som din mål­grupp läm­nar efter sig. Därför behö­ver du en egen platt­form.

Läs artikel »

Därför jobbar vi annorlunda

Vi job­bar på ett annorlun­da sätt. Våra kon­sul­ter arbe­tar i ditt team (eller är ditt team) och har sam­ti­digt full upp­back­ning vad gäl­ler kom­pe­tens och resur­ser från våra kon­sul­ter som job­bar “back office”. Men var­för job­bar vi på det sät­tet?

Läs artikel »

Är du redo för robottexterna?

Content och mar­ke­ting – båda delar­na behövs. Men vad hän­der när robo­tar tar över text­pro­duk­tio­nen med fokus på det sist­nämn­da? Med de rät­ta nyc­kelor­den och rubri­ker­na som slår. Finns det fort­fa­ran­de en plats för den enga­ge­ran­de och per­son­li­ga berät­tel­sen? Om det­ta hand­lar Lars Wirténs krö­ni­ka.

Läs artikel »

Varning för gratis wifi när du jobbar på distans

Du vet nog redan att det kan fin­nas säker­hets­hål när du job­bar på distans i öpp­na nät­verk. Men stop­par det dig att mej­la kun­den kam­panj­re­sul­ta­tet eller knap­pa in kre­dit­kor­tets siff­ror via café­ets gra­tisupp­kopp­ling? Det bor­de det! Risken finns näm­li­gen att du ger obe­hö­ri­ga till­gång till din infor­ma­tion. Martin Modigh Karlsson beskri­ver faror­na och ger dig sva­ren på var­för gra­tis (nät­verk) inte all­tid är gott – och där­för bör använ­das med stor för­sik­tig­het – samt tip­sar om tre saker du kan göra för att höja säker­he­ten. 

Läs artikel »
luctus velit, quis in elit. dictum

Missa inte nästa artikel!

Få gratis nyhetsbrev varannan vecka

i din inkorg – med senaste artiklarna

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest