Mäta och rapportera aktivitet i sociala medier

Varför finns ditt företag eller din organisation på webben och i sociala medier? Är det för att synas? För att dina kollegor och konkurrenter är där? Eller för att dina potentiella och existerande kunder/medlemmar/brukare finns där? När jag frågar kommunikatörer om varför deras företag eller organisation finns på webben och i sociala medier, så brukar svaret vara något liknande. Ordvalet varierar. Men andemeningen är densamma: För att det är bra.

Varför sociala medier?

Men varför är det bra? Ställ dig den frågan. Och när du har svarat, så ifrågasätter du ditt eget svar: ”Varför?” Gör det sen en gång till: ”Varför?” Och en gång till: ”Varför?” Och ännu en gång: ”Varför?” Om du frågar dig varför fem gånger kommer du sannolikt fram till ett av följande tre skäl:

  • För att tjäna pengar
  • För att spara pengar
  • För att etablera, behålla och fördjupa en relation med dina potentiella eller existerande kunder/medlemmar/brukare. Du vill att de ska vara lojala och helst också ambassadörer för dig

Hur mäter du effekt i sociala medier?

Men hur vet du om du lyckas? Och hur vet din chef att ditt arbete är meningsfullt och försvarbart? Svaret är: mät. Mät hur mycket ditt arbete på webben och i sociala medier ökar försäljningen, minskar kostnader, respektive lyfter ditt varumärke.

I detta pilotavsnitt av Kntnt TV lär du dig

  • att formulera mätbara mål som du kan rapportera till ledningen
  • att bryta ned målen i delmål som du kan sätta siffror på
  • och att hitta dom där siffrorna på Facebook, Twitter och LinkedIn.

Se filmen

Du kan se Mäta och rapportera aktivitet i sociala medier både på Vimeo och Youtube eller här.

Vad tycker du?

Du har sett ett pilotavsnitt av Kntnt TV. Tyckte du om det? Ska vi göra fler? Vad skulle du vilja att v tar upp? Använd kommentarsfältet nedan för att ge dina synpunkter. Vi uppskattar det mycket!

Och du. Gillade du videon? Dela i så fall den med vänner och bekanta på sociala medier. Det uppskattar vi mycket.

Bild: Instagram and other Social Media Apps © Jason Howie (CC BY 2.0)
Musik: All alone (instrumental) © Ivan Chew (CC BY 3.0)

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

5 Kommentarer

  1. Deeped den 2 december 2014 kl 22.19

    Intressant. Inte minst ditt väldigt översäkra yttrande om att ”ingen pratar om det”. Roande på många sätt för oss som ständigt både gör och pratar om det.



  2. Thomas Barregren den 3 december 2014 kl 23.10

    Hej Deeped!

    Jag förmodar att du syftar på denna formuleringen: ”Alla säger att du ska göra det. Men ingen berättar hur.” Och att det är ordet ”ingen” som du retar dig på.

    Jag vet att Kntnts läsare förstår att inte tolka det bokstavligen – som du väljer att göra. Och jag tror att en stor majoritet känner igen sig i att de allra flesta artiklar bara skriver att läsaren ska mäta, ska rapportera, ska visa på ROI – utan att förklara hur man praktiskt går till väga. Och jag är övertygad om att du också förstår detta, och att din kommentar bara vara ett kärvänligt tjuvnyp. 🙂

    Förresten, har du skrivit en artikel som visar hur man gör?



  3. Ida den 4 december 2014 kl 23.19

    Tack Thomas! Hoppas på fler avsnitt, vill gärna se mer.



  4. Annika Lyche den 5 december 2014 kl 11.03

    Tack för en mycket bra sammanfattning på ett ämne som ibland känns lite svårt att förklara. Ser fram mot fler bra KNTNT filmer!

    /Annika Lyche



  5. Git Sundin den 8 december 2014 kl 17.54

    Jättebra ämne och hög tid att diskutera. Men speakern är något otydlig i filmen. Måste artikulera bättre. Jag hade svårt att höra ibland. Bättre nästa gång hoppas jag.



et, Aliquam neque. risus ut porta. velit, commodo
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest