Mäta och rapportera aktivitet i sociala medier

Hur mäter du och rapporterar aktivitet i sociala medier? Alla säger att du ska göra det. Men ingen berättar hur. Inte förrän nu.

I den här halvtimmeslånga videon, berättar jag hur du visar ledningen att sociala medier bidrar till affärsmål, hur du formulera delmål som du kan sätta siffror på och hur du hittar siffrorna på Facebook, Twitter och LinkedIn. Se pilotavsnittet av Kntnt TV nu!

Thomas Barregren
2 december 2014

Var­för finns ditt före­tag eller din orga­ni­sa­tion på web­ben och i soci­a­la medi­er? Är det för att synas? För att dina kol­le­gor och kon­kur­ren­ter är där? Eller för att dina poten­ti­el­la och exi­ste­ran­de kunder/​medlemmar/​brukare finns där? När jag frå­gar kom­mu­ni­ka­tö­rer om var­för deras före­tag eller orga­ni­sa­tion finns på web­ben och i soci­a­la medi­er, så bru­kar sva­ret vara något lik­nan­de. Ord­va­let vari­e­rar. Men ande­me­ning­en är den­sam­ma: För att det är bra.

Varför sociala medier?

Men var­för är det bra? Ställ dig den frå­gan. Och när du har sva­rat, så ifrå­ga­sät­ter du ditt eget svar: ”Var­för?” Gör det sen en gång till: ”Var­för?” Och en gång till: ”Var­för?” Och ännu en gång: ”Var­för?” Om du frå­gar dig var­för fem gång­er kom­mer du san­no­likt fram till ett av föl­jan­de tre skäl:

  • För att tjä­na pengar
  • För att spa­ra pengar
  • För att eta­ble­ra, behål­la och för­dju­pa en rela­tion med dina poten­ti­el­la eller exi­ste­ran­de kunder/​medlemmar/​brukare. Du vill att de ska vara loja­la och helst ock­så ambas­sa­dö­rer för dig

Hur mäter du effekt i sociala medier?

Men hur vet du om du lyc­kas? Och hur vet din chef att ditt arbe­te är menings­fullt och för­svar­bart? Sva­ret är: mät. Mät hur myc­ket ditt arbe­te på web­ben och i soci­a­la medi­er ökar för­sälj­ning­en, mins­kar kost­na­der, respek­ti­ve lyf­ter ditt varumärke.

I det­ta pilotav­snitt av Knt­nt TV lär du dig

  • att for­mu­le­ra mät­ba­ra mål som du kan rap­por­te­ra till ledningen
  • att bry­ta ned målen i del­mål som du kan sät­ta siff­ror på
  • och att hit­ta dom där siff­ror­na på Face­book, Twit­ter och LinkedIn.

Se filmen

Du kan se Mäta och rap­por­te­ra akti­vi­tet i soci­a­la medi­er både på Vimeo och Youtu­be eller här.

https://​vimeo​.com/​1​1​3​1​5​2​763

Bild: Instagram and other Soci­al Media Apps © Jason Howie (CC BY 2.0)
Musik: All alo­ne (instru­men­tal) © Ivan Chew (CC BY 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »