Monetarisera ditt innehåll Content Inc – del 7

Vi har kommit fram till det sjunde och sista avsnittet i artikelserien med samma namn som Joe Pulizzis bok Content Inc. I detta avsnitt tittar vi på monetariseringen av ditt innehåll. Hur du ska tjäna pengar på content marketing.

Content Inc är en generell affärsmodell

I boken presenterar Joe Pulizzi en generell affärsmodell baserad på content marketing. En affärsmodell som både du som är entreprenör och du som är intraprenör kan använda.

Förenklat går Content Inc-modellen ut på att regelbundet publicera innehåll med jämn kvalitet, och på samma sätt och ställe så att kommunikationskapital byggs upp, och sen använda den förtjänande uppmärksamheten till att marknadsföra och sälja din produkt.

Både för entreprenörer och intraprenörer

Content Inc. kan användas av både entreprenörer och intraprenörer. Av både dig som startar eller driver ett företag, och av dig som driver en egen verksamheten inom ett etablerat företags väggar. Det mesta som vi har gått igenom i de tidigare avsnitten är lika relevanta i båda fallen.

Innan du börjar behöver du hitta din sweetspot och bestämma en content tilt. Sen kan du bygga upp din content marketing. Allteftersom innehållet bygger kommunikationskapitalet så förtjänar du din publik. Efter 15–18 månader kan du diversifiera innehållet och begära kontaktuppgifter för en del av det. Det är dessa kontaktuppgifter som du sen kan använda för att marknadsföra och sälja dina varor och tjänster. Det som Joe Pulizzi kallar för att monetarisera ditt innehåll. Tjäna pengar säger jag.

Men när det kommer till att monetarisera så kan villkoren för entreprenörer och intraprenörer skilja sig åt.

Entreprenörens villkor

Du som är entreprenör behöver inte rapporterar till någon annan än möjligtvis din styrelse eller dina kompanjoner, och har därför stor frihet att pröva content marketing utan att i förväg veta vart det ska leda.

Om du har entreprenörens frihet och mod, så kan du börja med att skapa ett riktigt bra innehåll som du själv tror på och gillar, och som skiljer sig från annat innehåll. Det kommer att attrahera människor som gillar det du gör. Efter 15–18 månader har du förtjänat en publik som du bokstavligen kan fråga vad de vill ha. Sen baserar du din affärsidé på det.

Copyblogger

Det gjorde Brian Clark. År 2006 började han blogga om att skriva bättre bloggar. Han gav sin blogg det passande namnet Copyblogger. Idag är Copyblogger en hel företagsgrupp, som bland annat säljer teman till Wordpress, drift av Wordpress-sajter och nyckelfärdiga Wordpress-sajter för mer än $10 miljoner USD.

Pewdiepie

Samma sak gjorde Felix Kjellberg. År 2010 startade han en YouTube-kanal där han spelar datorspel med stor inlevelse. Idag är han Pewdiepie för 40 miljoner prenumeranter. Han tjänar 100 miljoner kronor bara i år. Och han har kompletterat sin videokanal med spel, bok och en tv-serie är under produktion.

NodeOne

Jag har samma erfarenhet. År 2004 var jag med och grundade NodeOne – en webbyrå som växte från fyra personer till 70 och blev supergasell 2011 med 3346% organisk tillväxt med lönsamhet.1 Vi hade redan från början en blogg som vi med tiden fyllde med oräkneligt antal inlägg och 200+ videofilmer, kompletterat med träffar, konferenser, böcker och roliga upptåg. Det attraherade de största företagen och organisationerna i Sverige, Danmark och Norge, till exempel Lunds Universitet, Unionen, Moderaterna, TV2 Danmark, Bonnier Tidskrifter, Egmont, IDG, att bli våra kunder.

Intraprenörens villkor

Du som är intraprenör har ofta inte samma frihet som entreprenör. Du har stor frihet inom givna ramar, men ramarna begränsar din förmåga att anpassa dig efter ändrade förutsättningar och följa din intuition. För att sätta igång var du sannolikt tvungen att presentera en idé som du måste hålla dig till. Och så måste du visa på ”return on investment”.

Dig råder jag att börja i den andra änden – med affärsmålet. Syftet med content marketing är till syvende och sist ändå att stödja ditt företagets affär.

Bra innehåll skapar ringar på vattnet

Oavsett om du börjar med innehållet och söker ett sätt att monetarisera det, eller om du börjar med önskad affärsnytta och söker innehåll som stödjer den, så kan innehåll användas för att driva affärer. Ofta på de mest oväntade sätt. Det som Doug Kesseler kallar för ”ripple effect of great content”.


  1. NodeOne heter idag Digitalist.
Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

mattis nec suscipit efficitur. facilisis pulvinar mi, neque. Praesent libero
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest