Neuromarketing: Kommunicera effektivare med dina mottagares undermedvetna Kntnt Radio 91 med Erik Modig

Erik Modig forskar i gränslandet mellan neurovetenskap och marknadskommunikation. I veckans avsnitt av Kntnt Radio berättar han om det spännande fältet som ofta kallas neuromarketing. Inte minst ger han goda råd om hur du ska förbättra din kommunikation i allmänhet och din content marketing i synnerhet. Lyssna nu!

Påkostad annonsering korrelerar med kvalitet

En stor del av Eriks forskning kretsar kring hur kreativitet påverkar vår hjärna och hur detta kan tillämpas i marknadskommunikation.

Studier visar att företag genom att investera i sin kommunikation signalerar kvalitet. Precis som ett företag som annonserar i påkostad TV-reklam uppfattas som stort, rikt och framgångsrikt, signalerar en annons med hög kreativitet att avsändaren ansträngt sig och verkligen bryr som om mig som kund. Att detta är viktiga insikter för dig som jobbar med marknadsföraren är självskrivet, du hör Erik berätta mer i vårt samtal.

Aha! eller Åh!

Erik pratar om två typer av kreativitet i kommunikationen. Den som leder till ett spontant åh hos mottagaren och den som kräver lite eftertanke och resulterar i ett aha hos mottagaren. De två typerna påverkar olika delar av vår hjärna.

I vilket läger Delicatos annons om alternativa fakta och Volvos reklamfilm Made by Sweden – Vintersaga hör hemma får du veta om du lyssnar vidare.

Ny bok

I sin tredje bok, Kontroll – Effektiv kommunikation och kampen om våra tankar, berättar Erik hur olika typer av kommunikation påverkar vårt beslutsfattande. I samband med releasen gjorde vi en intervju med Erik som du kan lyssna på i Kntnt Radio avsnitt 25.

Nu är det snart dags för uppföljaren som kommer att fokusera på förståelse för hur hjärnan beter sig, dess olika beslutssystem och på hur du som marknadsförare kan applicera detta i din vardag. Vi ser med spänning fram emot denna.

Neuromarketing

Neuromarketing handlar om att få en bättre och djupare förståelse för hur vi tar in kommunikation.

Myten att vi är kloka resonerande människor stämmer nämligen illa överens med det faktum att majoriteten av all kommunikation bearbetas helt omedvetet eller med väldigt låg uppmärksamhet. Trump och Brexit är två bra exempel menar Erik som också förklarar varför vi idag befinner oss i en neuromarketing-våg.

Ett omdebatterat begrepp

Inom neuromarketing står inte de rationella argumenten i centrum. Istället för att ställa frågor studerar man med hjälp av eyetracking hur folk beter sig. Och inom consumer neuroscience handlar det om att mäta vad som händer i folks hjärnor – om att nå det undermedvetna.

Neuromarketing är inte helt okomplicerat och ifrågasätts ofta. Hör Erik förklara varför liksom faran i att använda metoden gentemot mot barn och ungdomar.

Inte bara till ondo

Men marknadsföringsformen är inte bara till ondo. Tvärtom kan neuromarketing underlätta kundernas vardag på många vis. Lyssna därför vidare för exempel på positiva användningsområden.

Eriks tre tips på hur du förbättrar din kommunikation

  1. Touch and feel – känslan av din produkt är superviktig!
  2. Hitta balansen mellan det banalt självklara och det alltför tekniska.
  3. Skapa minnen i det undermedvetna.

Hur du sedan omsätter detta i din content marketing får du veta när du kommer till slutet av denna spännande podd.

Böcker och annat spännande som tas upp i samtalet

Eriks bok Kontroll – Effektiv kommunikation och kampen om våra tankar

Boken Contagious: Why Things catch on av Jonah Berger

Boken Invisible Influence: The Hidden Forces That Shape Behaviour av Jonah Berger

Boken Blink – the power of thinking without thinking av Malcolm Gladwell

Podd-casten The Brain Influence med Roger Dooley

Konferensen om kreativitet och effekt som Erik ordnar på tisdag, www.bangforthebuck.se

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: When You Leave © A. Cavallero & C. Gallino (CC BY-NC 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Pin It on Pinterest

908d1b033f11a6f4abebd5cb5c79acdaLLLLLLLLLLLLLLLL
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!