Nio steg till en redaktionell plattform

Oavsett vilken form du väljer för ditt content, till exempel tryck, webbmagasin eller blogg, måste du ha något att stå på och luta dig mot i det redaktionella arbetet. Vi kallar detta för en redaktionell plattform. I denna artikel går Lars Wirtén igenom hur du steg för steg tar fram en sådan plattform. 

Designa din redaktionella satsning

Okej, mer konkret, vad är det egentligen jag pratar om? Hur ser en sådan ut? Hur tar du fram en? I princip handlar det om design, i begreppets vida och mest korrekta bemärkelse; att designa din redaktionella satsning. Inte bara grafiskt, utan även funktionellt, innehållsmässigt, text- och bildspråk: att leda och guida läsaren genom magasinet eller bloggen på ett sätt som ökar sannolikheten att hen läser länge och ofta. Och att du når rätt publik med rätt innehåll och tilltal.

En redaktionell plattform består av två delar: en strategisk och taktisk guide, samt en visuell guide i form av en grafisk skiss (gäller i första hand magasin, tryckta och/eller digitala).

1. Börja med en workshop

Det är du och dina medarbetare som har svaren på vad ni vill med er kommunikation. Vad är syftet? Vilka mål är rimliga? Vad har vi för resurser och ambitioner? Hur ser publiken ut? Vad är den intresserad av?

Om du tar extern hjälp är en workshop en bättre arbetsform än att låta sig bli intervjuad eller själv ta fram en plattform (nej, det gör du bara inte). I workshopen kan nya, oväntade idéer och kreativa tankar komma fram. När plattformen är spikad ska du följa den, inte falla för frestelsen att hoppa mellan olika mer eller mindre roliga tuvor.

2. Bakgrund

En viktig poäng med en redaktionell plattform är att den dokumenterar grunderna för det redaktionella arbetet för att underlätta den så viktiga kontinuiteten. Magasinet eller bloggen ska inte påverkas av att medarbetare eller byråer byts ut. Den är också ett utmärkt dokument att använda internt, för att sprida kunskap om det redaktionella arbete ni gör.

Beskriv därför gärna bakgrund till satsningen, marknadssituationen och till exempel konkurrenters marknadskommunikation.

3. Syfte, mål och målgrupp

Kommentarer känns överflödigt. Om du inte vet varför du jobbar redaktionellt och till vem du talar, oavsett om det är en tidning, nyhetsbrev eller blogg, kommer du heller inte uppnå mycket. Men det är klart att du vet. Beskriv det enkelt och tydligt så att även andra i din organisation får veta och förstår.

4. Innehåll

Den roliga biten! Samla ihop alla idéer från workshopen. Ställ dem mot syfte, mål och målgrupp. Sortera och strukturera. Dela in tidningen/bloggen i avdelningar. Ge varje avdelning en vinjett som ger vägledning om innehållet, exempelvis Profilen, Sorterat, Fokus etc. Koppla varje vinjett till dina syften och mål. Vad ska just det här innehållet bidra med för att du ska uppnå det du vill?

Tänk på att skapa dynamik. Jämför med musik: du behöver både vers, refräng och brygga, lugna partier blandat med mer intensiva. Om du bara skriker och har volymen uppskruvad på max kommer få orka lyssna. Än mindre bry sig eller känna sig engagerad.

5. Ton och anslag

Hur vill din publik bli tilltalad? Beskriv tonen i texter, bilder och eventuellt filmer. Motivera varför, så att även personer som inte varit involverade i att ta fram plattformen förstår resonemanget bakom.

6. Sätt upp en redaktion

Hjärtat i alla redaktionella satsningar är redaktionen. Med rätt personer engagerade får du bra input, både kreativt och ämnesmässigt. Fundera noggrant igenom detta: det här är nyckeln till att få till exempel ledningen engagerad. Fördela ansvar, hur ofta ni ska träffas och vad som förväntas av redaktionen.

7. Utgivning och omfång

Hur omfattande ska tidningen vara? Vilket format? Hur ofta ska bloggen uppdateras? Hur stor är upplagan om den trycks? Se till så att det inte finns några tveksamheter kring den här typen av kvantitativa data.

8. Grafisk design

Medan du har formulerat den strategiska och taktiska delen av plattformen har någon annan skapat en grafisk design och ett visuellt uttryck. Varför har det ena eller andra grafiska uttrycket valts? Varför just den valda typografin? Beskriv tillsammans med din AD/grafiska formgivare vad du vill uttrycka.

9. Voila – låt världen skåda underverket!

Glöm inte den sista men ack så viktiga punkten: att ha en plan för hur allt det fantastiska innehåll du kommer ta fram ska spridas. En plan för digital distribution är helt avgörande för att nå ut. Hur ska du jobba med sociala medier? Kan du koppla till elektroniska nyhetsbrev? Har du en prenumerationsfunktion på din webbplats? Det går inte längre att ha en distributionslista, luta sig tillbaka och tro att jobbet är gjort. Det är nu det börjar!

Lars Wirtén

Författare: Lars Wirtén

Lars Wirtén är skribent och konsult. Efter 20 år inom redaktionell kommunikation i olika former är Lars är expert på content marketing. Lars skriver journalistiska texter, bloggar, debattartiklar och strategiska dokument. I bagaget har han en fil. kand. i medie- och kommunikationsvetenskap från Lunds universitet och han har arbetat som journalist på flera tidningar.

Läs mer av Lars Wirtén

tempus porta. tristique mattis ipsum Curabitur id elit. libero ante. ut amet,
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest