Nu vill jag också bära uniform

Ikväll har Uniforms for the Dedicated sin första visning någonsin under Stockholm Fashion Week. Det kommer säkert att kännas som regn, snö och berg. Eller som asfalt, neon, solsken och frusna bär. Säkert kommer det att vara alldeles, alldeles underbart.

Helena Bajlo
28 augusti 2013

Ikväll har Uni­forms for the Dedi­ca­ted sin förs­ta vis­ning någon­sin under Stock­holm Fashion Week. Det kom­mer säkert att kän­nas som regn, snö och berg. Eller som asfalt, neon, sol­sken och frus­na bär. Säkert kom­mer det att vara all­de­les, all­de­les underbart.

Förnuft och känsla blev content marketing

Få saker vill jag hell­re än att få upp­le­va de där tolv minu­ter­na av mode­vis­ning i Abso­lut Vod­kas showroom.

Men när jag träf­far Mike på kon­to­ret på Söder­malm går mai­len varm i dato­rer­na – alla vill in, alla vill vara med. Bil­jet­ter­na är hjälp­löst slut och jag lovar dig att suget infun­nit sig helt utan hjälp av köpt media.

Medan and­ra svens­ka mode­mär­ken kla­rar sig i snitt tre år, har Uni­forms for the Dedi­ca­ted sta­digt växt sedan hös­ten 2007. Och vi kan säga att det är för­må­gan att job­ba med con­tent mar­ke­ting som givit suc­cén, med reser­va­tion för att de inte hade en aning om att det var vad de gjor­de. Istäl­let följ­de de för­nuft och käns­la. Där ingick att inte stö­ra män­ni­skor. Och att ald­rig tränga sig på.

Skramlade ihop till ett aktiebolag

Egent­li­gen var det en slump att det blev klä­der före­ta­get sat­sa­de på.

– Vi var ett gäng som sur­fa­de, ska­ta­de och kör­de snow­board. Vi res­te, fil­ma­de och fota­de. Vi kör­de indi­vi­du­el­la spor­ter, men äls­ka­de att dela upp­le­vel­sen med varand­ra. Sedan vil­le vi göra något mer till­sam­mans och skram­la­de ihop till ett aktiebolag.

Naturen var lekplatsen

Sam­spe­let med natu­ren, konst och musik fanns som natur­li­ga inslag i var­da­gen och vän­ner­na tog med sig ele­men­ten in i företaget.

– Att ska­pa till­sam­mans, men köra indi­vi­du­ellt genom­sy­rar vårt sätt att job­ba idag. Allt vi gör utgår från våra vär­de­ring­ar och vårt etos är att göra de bäs­ta klä­der­na i värl­den, sett ur alla aspekter.

Natu­ren var lek­plat­sen så håll­bar­hets­per­spek­ti­vet fanns inbyggt. Nu är varu­mär­ket byggt på de vär­de­ring­ar som delas av alla som finns runt före­ta­get och på deras uni­ka kreativitet.

Skapade musik som passade till kläderna

2007, före den sto­ra mas­san, ska­pa­de Uni­forms for the Dedi­ca­ted musik som pas­sa­de till klä­der­na och dela­de ut den på USB-min­ne till kunderna.

– Folk hit­ta­de musi­ken på Youtu­be, plöts­ligt hade vi fem­ti­o­tu­sen vis­ning­ar. Folk Gogg­la­de vida­re ”åh, är det här ett kläd­mär­ke ock­så”, både fil­mer och musik där våra klä­der är en del av en hel­het ingår naturligt.

”Business by accident”

Idag finns Uni­forms for the Dedi­ca­ted i 20 län­der. Sve­ri­ge är fort­fa­ran­de störst men Eng­land och Ita­li­en är på starkt fram­gång och mär­ket väc­ker upp­märk­sam­het i Kina och Sydkorea.

Mike träf­fa­de en av sina part­ners på en gla­ciär i Nor­ge och före­ta­get kom till som en ”busi­ness by acci­dent” som han säger.

Viljan att dela med sig och att inte att tränga sig på

De hade eko­no­mis­ka utbild­ning­ar i baga­get, men viss­te inte mer om mode än att de vill ska­pa sådant de själ­va gil­la­de. Utgångs­punk­ten var det som de vär­de­ra­de i livet. Natu­ren, lek­plat­sen och det lust­fyll­da i kons­ten blev en affärsidé där det inte fanns någ­ra gränser.

– Från bör­jan hade vi en naiv blick som gjor­de att vi inte såg någ­ra begräns­ning­ar. För­änd­ring och kre­a­ti­vi­tet var natur­ligt inför­li­vat i vår arbets­pro­cess. Ansvar för natu­ren och visio­nen om håll­bar­het bott­na­de i oss. Idag har ansva­ret för före­ta­get, de anställ­das löner och att beta­la hyror ock­så lan­dat, säger Mike.

Det som inte änd­rats är vil­jan att dela med sig och att inte att tränga sig på.

– Det låter kanske inte så ödmjukt, men köpt reklam behövs bara när du inte är till­räck­ligt duk­tig, säger Mike.

Att göra det som är unikt, bra och som hål­ler ur fle­ra aspek­ter än i söm­mar­na har sin egen attraktionskraft.

– Gil­lar du klä­der­na berät­tar du det för piz­za­ba­ga­ren gran­nen och tax­i­chaf­fi­sen. Vi kanske inte var tra­di­tio­nel­la affärs­män från start, men vi var bra på att byg­ga nät­verk och att ska­pa relationer.

Våra vän­ner tyck­te om det vi gjor­de och vi har invol­ve­rat dem efter lust och för­må­ga. De har fått göra allt från att age­ra i fil­mer­na, ska­pa musik och till fil­ma och fotografera.

Var gör jag bäst nytta?

Nu är före­ta­get väl­digt seri­öst, men fort­fa­ran­de styr frå­gan; var gör jag bäst nyt­ta? Och var har jag roligast?

Så länge alla gör det de gil­lar, har ing­en ont i magen när det drar ihop sig till mån­dag mor­gon och en ny vec­ka på job­bet. Vi fort­sät­ter att inspi­re­ra varand­ra och går dit kun­ska­pen och våra vär­de­ring­ar leder oss.

Hyra är det nya äga

Hös­ten 2013 tän­ker Uni­forms för the Dedi­ca­ted sän­ka sin för­sälj­ning av kava­jer med 10%. Hur då?

– Vi star­tar uthyr­ning i den egna buti­ken på Kruk­ma­kar­ga­tan och hop­pas våra åter­för­säl­ja­re hakar på – det lig­ger i tiden. Och ja, så är det – hyra är det nya äga.

Jag är fast och frå­gar: När ska ni bör­ja göra klänningar?

– Kanske ald­rig. Vi har så myc­ket kvar att utveck­la inom vårt herr­modekon­cept, säger Mike.

Det finns snyg­ga skjor­tor jag kan sat­sa på, för jag vill ock­så ha en rela­tion till Uni­forms for the Dedicated.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »