Nu vill jag också bära uniform

Ikväll har Uniforms for the Dedicated sin första visning någonsin under Stockholm Fashion Week. Det kommer säkert att kännas som regn, snö och berg. Eller som asfalt, neon, solsken och frusna bär. Säkert kommer det att vara alldeles, alldeles underbart.

Förnuft och känsla blev content marketing

Få saker vill jag hellre än att få uppleva de där tolv minuterna av modevisning i Absolut Vodkas showroom.

Men när jag träffar Mike på kontoret på Södermalm går mailen varm i datorerna – alla vill in, alla vill vara med. Biljetterna är hjälplöst slut och jag lovar dig att suget infunnit sig helt utan hjälp av köpt media.

Medan andra svenska modemärken klarar sig i snitt tre år, har Uniforms for the Dedicated stadigt växt sedan hösten 2007. Och vi kan säga att det är förmågan att jobba med content marketing som givit succén, med reservation för att de inte hade en aning om att det var vad de gjorde. Istället följde de förnuft och känsla. Där ingick att inte störa människor. Och att aldrig tränga sig på.

Skramlade ihop till ett aktiebolag

Egentligen var det en slump att det blev kläder företaget satsade på.

– Vi var ett gäng som surfade, skatade och körde snowboard. Vi reste, filmade och fotade. Vi körde individuella sporter, men älskade att dela upplevelsen med varandra. Sedan ville vi göra något mer tillsammans och skramlade ihop till ett aktiebolag.

Naturen var lekplatsen

Samspelet med naturen, konst och musik fanns som naturliga inslag i vardagen och vännerna tog med sig elementen in i företaget.

– Att skapa tillsammans, men köra individuellt genomsyrar vårt sätt att jobba idag. Allt vi gör utgår från våra värderingar och vårt etos är att göra de bästa kläderna i världen, sett ur alla aspekter.

Naturen var lekplatsen så hållbarhetsperspektivet fanns inbyggt. Nu är varumärket byggt på de värderingar som delas av alla som finns runt företaget och på deras unika kreativitet.

Skapade musik som passade till kläderna

2007, före den stora massan, skapade Uniforms for the Dedicated musik som passade till kläderna och delade ut den på USB-minne till kunderna.

– Folk hittade musiken på Youtube, plötsligt hade vi femtiotusen visningar. Folk Gogglade vidare ”åh, är det här ett klädmärke också”, både filmer och musik där våra kläder är en del av en helhet ingår naturligt.

”Business by accident”

Idag finns Uniforms for the Dedicated i 20 länder. Sverige är fortfarande störst men England och Italien är på starkt framgång och märket väcker uppmärksamhet i Kina och Sydkorea.

Mike träffade en av sina partners på en glaciär i Norge och företaget kom till som en ”business by accident” som han säger.

Viljan att dela med sig och att inte att tränga sig på

De hade ekonomiska utbildningar i bagaget, men visste inte mer om mode än att de vill skapa sådant de själva gillade. Utgångspunkten var det som de värderade i livet. Naturen, lekplatsen och det lustfyllda i konsten blev en affärsidé där det inte fanns några gränser.

– Från början hade vi en naiv blick som gjorde att vi inte såg några begränsningar. Förändring och kreativitet var naturligt införlivat i vår arbetsprocess. Ansvar för naturen och visionen om hållbarhet bottnade i oss. Idag har ansvaret för företaget, de anställdas löner och att betala hyror också landat, säger Mike.

Det som inte ändrats är viljan att dela med sig och att inte att tränga sig på.

– Det låter kanske inte så ödmjukt, men köpt reklam behövs bara när du inte är tillräckligt duktig, säger Mike.

Att göra det som är unikt, bra och som håller ur flera aspekter än i sömmarna har sin egen attraktionskraft.

– Gillar du kläderna berättar du det för pizzabagaren grannen och taxichaffisen. Vi kanske inte var traditionella affärsmän från start, men vi var bra på att bygga nätverk och att skapa relationer.

Våra vänner tyckte om det vi gjorde och vi har involverat dem efter lust och förmåga. De har fått göra allt från att agera i filmerna, skapa musik och till filma och fotografera.

Var gör jag bäst nytta?

Nu är företaget väldigt seriöst, men fortfarande styr frågan; var gör jag bäst nytta? Och var har jag roligast?

Så länge alla gör det de gillar, har ingen ont i magen när det drar ihop sig till måndag morgon och en ny vecka på jobbet. Vi fortsätter att inspirera varandra och går dit kunskapen och våra värderingar leder oss.

Hyra är det nya äga

Hösten 2013 tänker Uniforms för the Dedicated sänka sin försäljning av kavajer med 10%. Hur då?

– Vi startar uthyrning i den egna butiken på Krukmakargatan och hoppas våra återförsäljare hakar på – det ligger i tiden. Och ja, så är det – hyra är det nya äga.

Jag är fast och frågar: När ska ni börja göra klänningar?

– Kanske aldrig. Vi har så mycket kvar att utveckla inom vårt herrmodekoncept, säger Mike.

Det finns snygga skjortor jag kan satsa på, för jag vill också ha en relation till Uniforms for the Dedicated.

Photo © iStockphoto.com/Petrelos.

Helena Bajlo

Författare: Helena Bajlo

Helena Bajlo är gästbloggare på Kntnt.com. Hon har startat Beautiful Stories – företaget som sammanför Sveriges bästa skribenter med Sveriges mest medvetna textköpare. Helena är själv copywriter.

Läs mer av Helena Bajlo

sed nunc risus. dictum leo. odio venenatis, Lorem Aliquam ultricies elit.
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest