Ny studie: 2 av 3 marknadsförare upplever att ledningen inte förstår dem Kntnt Radio 205 med Åsa Söderlund och Matilda Sporre

Ledningen varken förstår eller respekterar marknadsförarens arbete visar ny undersökning. Arbetsbeskrivningar saknas, den snabba utvecklingen inom området leder till stress och förväntningarna upplevs skyhöga. Hur illa är det ställt egentligen? Thomas och Pia har träffat författarna till alldeles färsk studie om marknadsförarnas situation. Lyssna på Kntnt Radio avsnitt 205!

Fakta om undersökningen

Studien om marknadsförarnas arbetssituation genomfördes av digitalbyrån Double Group under perioden augusti –november 2018.

560 personer som identifierar sig som ”marknadsförare” medverkar. Drygt hälften är ”generalister”, vilket innefattar roller som marknadskoordinator, kommunikatör, projektledare med mera. En fjärdedel titulerar sig marknadschefer och knappt 20% anger att de har en specialistroll som till exempel designer, copywriter eller analytiker. Här ingår också social media managers.

Drygt hälften av deltagarna har arbetat med marknadsföring upp till tio år medan 14% varit i branschen i mer än 20 år. 6 av 10 deltagare representerar köparsidan och arbetar på en marknadsavdelning. En knapp tredjedel är frilansare eller anställda på en byrå.

Övervägande ett digitalt arbete – utan mandat

Så många som 3 av 4 uppger att lejonparten av deras arbete idag är digitalt. 70% eller fler av de tillfrågade säger vidare att sociala medier, varumärkesarbete, webbplats, copy och kampanjplanering ingår i deras arbetsuppgifter – vilket gör det troligt att de allra flesta jobbar med sociala medier och webbplats.

Vi diskuterar också det illavarslande faktum att så många som hälften av deltagarna inte har mandat att ta viktiga beslut inom sina arbetsområden.

En tydlig arbetsbeskrivning saknas

Avsaknaden av arbetsbeskrivningar är påtaglig. Hälften har ingen överhuvudtaget, och i de fall den existerar är angivna arbetsuppgifter alltför ofta inte i överensstämmelse med verkligheten. Detta innebär en otydlig bild av vad som förväntas av medarbetaren, vilket troligtvis är del av förklaringen till att 30% upplever att de inte når upp till ställda förväntningar. Och känner stress över detta.

Men hur ska man veta vad chefen förväntar sig? Lyssna på vårt resonemang kring detta.

Hänger du med i utvecklingen?

63% anser sig hänga med i utvecklingen av digitala verktyg, arbetssätt och lagar inom området. Det betyder å andra sidan att närmare 4 av 10 inte tycker att de hänger med. Oavsett vilket så upplever en klar majoritet (8 av 10) att de har tillräckligt med kunskap för att lösa sina arbetsuppgifter på ett bra sätt. Det är bra. Men att närmare 40% ser utvecklingen som att stressmoment är förstås oroande.

I samma andetag kan vi konstatera att så många som 90% ändå tycker det är skoj att hänga med i utvecklingen!

Ledningen saknar förståelse

Ej nedskrivna förväntningar kan antas vara en del av förklaringen till att så många inte känner sig förstådda av ledningen. Hela 2 av 3 (63%) svarar nämligen att de upplever att ledningen inte har förståelse och kunskap kring deras jobb. 54% upplever vidare att ledningen inte respekterar arbetet de gör – vilket på alla vis är skrämmande siffror!

Avrundning av dagens samtal

Efter att vi vänt och vridit på siffrorna avslutar vi dagens samtal med att diskutera och ge råd kring vad du som lyssnare och marknadsförare själv kan göra för att påverka och förbättra din arbetssituation.

Vi pratar också om svaren som sticker ut på den öppna frågan ”Vad upplever du som den största utmaningen på ditt jobb?”. Lyssna klart så får du veta!

Länkar

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: By Your Side by Mallz & Deron Alek © Cartel (CC BY-NC-ND 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

ante. mi, commodo fringilla quis neque. pulvinar nec adipiscing ut
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest