Hårdare tag mot alkoholreklam

Vår krönikör advokat Cecilia Torelm Tornberg väntar inom kort tillökning och är föräldraledig. Vi önskar därför hennes kollega jur. kand. Mireille Wildh varmt välkommen som ny krönikör. Mireille är specialiserad på marknadsrätt med betoning på den snåriga juridiken i sociala medier. I sin roll strider hon i domstol och hjälper företag och myndigheter, och 

Mireille Wildh
17 mars 2016

anli­tas fli­tigt som före­lä­sa­re av Berg­hs School of Com­mu­ni­ca­tion, uni­ver­si­tet, hög­sko­lor och före­tag. Mireil­le skri­ver om sådant som berör dig som arbe­tar med mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion. I dag hand­lar hen­nes krö­ni­ka om mark­nads­fö­ring av alkohol.

Marknadsföring när syftet är kommersiellt

Mark­nads­fö­ring av alko­hol är strikt regle­rat. Ändå möts vi av mäng­der med bil­der på kän­di­sars egna viner på Instagram och Face­book. Kanske tän­ker des­sa kän­di­sar att deras Instagram-kon­ton är pri­va­ta och att en bild på deras egen vin­sort inte utgör marknadsföring?

Det­ta är en van­lig miss­upp­fatt­ning om gräns­drag­ning­en mel­lan ytt­ran­de­fri­het och marknadsföring.

Om ett bud­skap har kom­mer­si­ellt syf­te och ett kom­mer­si­ellt inne­håll så är det mark­nads­fö­ring i lagens mening och ska där­med utfor­mas i enlig­het med gäl­lan­de regler.

Lagen gäller oavsett medium

Enligt svensk alko­hol­lag­stift­ning får mark­nads­fö­ring av alko­hol inte vara upp­sö­kan­de eller upp­fat­tas som påträng­an­de eller upp­ma­na till bruk av alko­hol. Fram­ställ­ning i bild via en kom­mer­si­ell annons får endast omfat­ta en åter­giv­ning av varan eller råva­ror som ingår i varan, ensta­ka för­pack­ning­ar eller varu­mär­ke eller där­med jäm­för­ligt kännetecken.

Begräns­ning­en avse­en­de fram­ställ­ning i bild gäl­ler för alla kom­mer­si­el­la annon­ser för alko­hol oav­sett medium, allt­så även på inter­net och i soci­a­la medi­er. Det är även för­bju­det att rik­ta alko­hol­re­klam till per­so­ner under 25 år.

Lavinartad ökning av alkoholreklam i sociala medier

Mark­nads­fö­ring av alko­hol­dryc­ker har ökat när­mast lavinar­tat under de senas­te åren, både i frå­ga om medi­e­in­ve­ste­ring­ar och när det gäl­ler sprid­nings­vä­gar. Fram­förallt har mark­nads­fö­ringsin­sat­ser­na tagits vida­re till de soci­a­la medierna.

Kon­su­ment­ver­ket har genom sina rela­tivt nyli­gen upp­da­te­ra­de rikt­lin­jer samt genom att ha inlett fler­ta­let ären­den den senas­te tiden visat att man tar frå­gan på allvar.

Ett exempel av många

Bland annat har Kon­su­ment­ver­ket upp­märk­sam­mat Caro­li­na Gyn­nings inlägg på Face­book, Instagram och sin hem­si­da. I ett av inläg­gen visas en bild av Caro­li­na Gyn­ning som plu­tar med mun­nen och hål­ler upp en bag in box av egna mär­ket Besos. Bred­vid bil­den finns texten

Idag kan ni bestäl­la mitt vin! Her­re­gud, jag är så stolt för jag tyc­ker att det är den finas­te box­en jag har sett;) BESOS heter den som bety­der Puss på spans­ka. Ni vet ju att jag äls­kar Ibi­za och Spa­ni­en och jag äls­kar att pus­sas. Beställ nu nummer […]

I inläg­get finns även en emo­ji i form av en pussmun. Kon­su­ment­ver­ket anser att Gyn­ning med såväl text, bild och sym­bol ger ”mark­nads­fö­ring­en ett per­son­ligt till­tal och anspe­lar på stäm­ning­ar och käns­lor”. Kon­su­ment­ver­ket anser vida­re att uttryc­ket ”Her­re­gud, jag är så stolt för jag tyc­ker att det är den finas­te box­en jag har sett;)” utgör ett vär­de­om­dö­me som inte är för­en­ligt med kra­vet på sär­skild måttfullhet.

Det här är bara ett exem­pel av de många ären­den som Kon­su­ment­ver­ket har inlett den senas­te tiden, bland annat har Pao­lo Rober­to, Char­lot­te Per­rel­li, och syst­rar­na Han­nah Widell och Aman­da Schul­man (Per­fect Day Media) varit före­mål för granskning.

Alkoholreklam i sociala medier

Går det över­hu­vud­ta­get att göra alko­hol­re­klam i soci­a­la medi­er? Med hän­syn till barn och ung­do­mars över­re­pre­sen­ta­tion i soci­a­la medi­er kan lämp­lig­he­ten, och i vis­sa fall lag­lig­he­ten, av att över­hu­vud­ta­get mark­nads­fö­ra alko­hol­dryc­ker i såda­na kana­ler ifrå­ga­sät­tas. Det finns även en stor risk för att inläg­gen, bil­der­na och tex­ter­na inte anses utgö­ra en sak­lig och balan­se­rad pre­sen­ta­tion av varan.

Mer infor­ma­tion och väg­led­ning om alko­hol­re­klam hit­tar du i

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »