Nya rön om reklameffekt: Traditionellt effektivare än digitalt Kntnt Radio 197 med Mats Rönne

Denna vecka (den 8–12 oktober 2018) pågår EffWeek i London. Det är en vecka då mätbar effekt av marknadskommunikation står i centrum. Höjdpunkten är en konferens där Les Binet och Peter Field presenterar sina senaste rön efter att ha studerat tusentals bidrag till Storbritanniens motsvarighet till 100-Wattaren. En del av rönen överraskar, som till exempel att reklam i traditionella medier har högre verkningsgrad (ger mer ”bang for the buck”) än digitala medier. Det berättar Mats Rönne som är på plats i London. Han har en hel del annat att berätta. Och det gör han i avsnitt 197 av Kntnt Radio. Lyssna nu!

Matnyttiga länkar

Vi kommer in på en mängd spännande saker i dagens program. Här hittar du länkar för vidare läsning och lite bonus på det.

Inledningsvis pratar vi om EffWeek, EffWorks, IPA och The IPA Effectiveness Awards.

Les Binet och Peter Field har genom att analysera tusentals tävlingsbidrag i IPA Effectiveness Awards dragit slutsatser om hur marknadskommunikation fungerar och skapar värde för annonsörerna. Resultaten av deras arbete har de samlat i fyra studier.

Thomas frågar Mats Rönne om han ser en korrelation mellan varumärke och kommunikationskapital och hänvisar till professor Sara Rosengren på Handelshögskolan i Stockholm. Här kan du lyssna på ett av våra samtal med henne.

Det har blivit svårare att på ett effektivt sätt nå ut brett samtidigt som det blivit lättare att nå ut smalt i de olika kanalerna. Det menar Staffan Ekengren som är chef för Scania newsdesk. Lyssna gärna på vårt samtal med honom.

Byron Sharp – professor of Marketing Science, and Director of the Ehrenberg-Bass Institute at the University of South Australia, och författare till bestseller-boken How Brands Grow, har i studie visat att det inte finns någon korrelation mellan riktade budskap och effekt. Det är snarare tvärtom. Läs mer i denna artikel.

Under sommaren arrangerade BBH Labs The World Cup of Advertising Books. Mats Rönne tipsar om att det finns många läsvärda böcker på lista och konstaterar samtidigt att tre av de fyra främsta böckerna handlar om behavioral economics.

  1. The Choice Factory: 25 Behavioural Biases That Influence What We Buy av Richard Shotton
  2. Decoded – The Science Behind Why We buy av Phil Barden 
  3. Tänka, snabbt och långsamt av Daniel Kahneman
  4. The anatomy of Humbug av Paul Feldwick

Vill du veta mer om hur vi konsumenter beter oss måste du lyssna på våra samtal med Erik Modig.

Mats Rönne är en sann nestor när det kommer till reklameffektivitet. Mer av honom att läsa och lyssna på hittar du här.

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: LastTrain © Tab (CC BY-NC-ND 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

ut Curabitur quis, velit, et, libero leo ante. Aliquam libero

Pin It on Pinterest