Nyhetsbrev och sociala medier á la Santa Maria Kntnt Radio 96 med Ellinor Wetterblad

En tidig vårdag för tre år sedan klev Ellinor Wetterblad in genom dörrarna på Argongatan 2. Förmodligen ingen adress du känner till men här hittar du fredagsmysets epicentrum – Santa Maria. I den fräscha aktivitetsbaserade lokalen med gungor och färgglada kuddar jobbar Ellinor och hennes team med att driva taco-sugna besökare till Santa Marias sajt, inspirera till asiatiska rätter på Instagram och engagera de indiska smaklökarna på Facebook.

Det är minsann inte en lätt resa att omvandla ett såpass traditionstyngt företag med rötterna tillbaka till 1900-talets början men med stor målmedvetenhet, ett stort engagemang och stundtals vassa armbågar gör Ellinor det digitala till en del av företagets DNA.

Utifrån denna bakgrund för vi ett samtal där vi i huvudsak fokuserar på hur Santa Maria arbetar med nyhetsbrev och sociala medier. Och om hur man faktiskt kan åstadkomma väldigt mycket utan att behöva investera i dyra tekniska lösningar.

Santa Marias framgångssaga

Året var 1911 när C. Leon Berg öppnade den lilla te- och kryddhandeln i Göteborg. Föga kunde han ana att företaget drygt 100 år senare skulle vara en europeisk koncern med fler än 900 anställda och det ledande smaksättningsföretaget i norra Europa.

Det digitala arbetet

Santa Marias digital brand manager Ellinor Wetterblad har fullt upp. I rollen ingår ansvar för allt från tekniska plattformar, strategier och content arbete till målsättningar, uppföljning och optimering av aktiviteterna online.

Inledningsvis samlas det digitala arbetet i ett separat team men tanken är att det på sikt skall införlivas i marknadsavdelningen. Arbetsuppgifterna handlar mycket om att aktivera kampanjer online och föra dialoger med konsumenten i sociala medier.

En annan viktig och spännande del av Ellinors arbete handlar om att koppla marknadsaktiviteterna till affärsmålen. Lyssna vidare så får du veta vad detta innebär i praktiken och hur processen ser ut.

Det viktiga nyhetsbrevet

Santa Marias webbplats fungerar som en hubb. Hit drivs trafiken för att sedan konverteras till nyhetsbrevet. Genom segmentering separeras sedan epostlistan så att mottagarna får olika innehåll baserat på intresse. En stor del av detta arbete är automatiserat men viss handpåläggning är fortfarande nödvändig.

Vi pratar också om A/B-testning och personaliserat innehåll. Med närvaro på 34 marknader är också lokalanpassningen en viktig bit att hantera.

Du får också veta varför det är så viktigt att städa epostlistan då och då. Skälen är flera så lyssna noga.

Så jobbar Santa Maria i sociala medier

Santa Marias målgrupp är de som står för vardagsmaten – det vill säga till övervägande del kvinnor. Dessa återfinns framför allt på Facebook men även på Instagram – båda två mycket viktiga kanaler för företaget. Ellinor berättar hur de bär sig åt för att upprätthålla ett stort engagemang hos konsumenterna och tipsar om hur du enkelt kan målstyra din kommunikation i de sociala kanalerna. Vi pratar också om att det i vissa fall kan finnas skäl att behålla konsumenten i Facebook-flödet istället för att skicka den vidare till webben.

Vi bjuds också på tips. Det kan låta motsägelsefullt men ett av Ellinors allra bästa tips är faktiskt att satsa annonspengarna på det innehåll som redan går bra. Ett annat tips är att undvika fällan och publicera samma innehåll i olika sociala kanaler. Det funkar nämligen inte.

Enkla verktyg duger gott

I samtalet görs en hel del reklam för verktyget MailChimp. Man skulle kunna tro att det är ett sponsrat avsnitt men så är (tyvärr) inte fallet. MailChimp är bara ett av en uppsjö verktyg som kan användas för utskick av nyhetsbrev till epostlistor.  Det intressanta i sammanhanget är att även relativt stora företag som Santa Maria får sina behov uppfyllda och faktiskt kan åstadkomma väldigt mycket utan att behöva investera i dyra tekniska lösningar. Men det gäller att veta vad man vill ha. Hör hur Ellinor resonerar här.

Djupdykning i mätning

Vi gräver djupare i hur Santa Maria mäter och följer upp sina aktiviteter och pratar bland annat om hur det kan gå till när ett övergripande försäljningsmål bryts ner i räckvidds- och konverteringsmål för land, kanal och produkt. Sedan konstaterar vi att fingertoppskänsla är ett måste när du snabbt behöver byta grepp för att ett innehåll inte fungerar.

Podd-avsnittet avrundas med Ellinors analys av digitalteamets framtida roll och några goda råd till dig som står inför en liknande resa.

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Make Believe © Vitne (CC BY 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Lämna en kommentar





Pin It on Pinterest

mautic is open source marketing automation597525be58e9ca1484c91571c5c48630ggggggggg
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!