Oraklet från Mountain View En krönika av Thomas Barregren

Det är januari 2013. Utanför mitt fönstret är allt grått och vått – som det brukar vara i Göteborg. Jag sitter framför min dator för att fråga oraklet i Mountain View om något jag har grubblat på.

Det är nästan på dagen nio år efter att jag grundade webbyrån som jag precis har lämnat.

Under de nio åren har företaget vuxit från ingenting till en av Sveriges största kommunikationsbyråer alla kategorier.

Tillväxten har varit organisk och skett med lönsamhet. Och snabbt. Så snabbt att Dagens Industri utnämnde bolaget till Supergasell och vi fick ta emot pris ur prins Daniels hand.

På skärmen stirrar oraklet på mig. Eller åtminstone en inkarnation av den/det. Under två stora runda ringar gapar oraklets mun. Väntande på min fråga.

Webbyrån gick knackigt de första åren. Vi var fyra, och marknadsförde våra tjänster som folk gör mest.

En sak skilde oss från de flesta: Vi delade med oss av vår kod och vår kunskap i olika forum. Obegripligt tyckte min hustru: Varför ge bort levebrödet?

Jag är anhängare av fri programvara och öppen källkod, och ville leva som jag lärde. Tids nog skulle det betala sig. Det var jag övertygad om.

Oraklet väntar på min fråga. Jag skriver: ”open source marketing”. Oraklet svarar inte. Jag måste först välja det röda pillret eller det blå pillret.

Det blå om jag tror jag har tur. Det ger mig ett och allenast ett svar. Jag kommer förbli lyckligt ovetande om nyanser och alternativa svar.

Det röda om jag söker kunskap. Det ger inget definitivt svar – bara en massa tänkbara. Jag måste själv söka insikt i dem.

På webbyrån delade vi med oss av kod och kunskap utan krav på motprestation. I början hände inget. Men så började det lossna. Någon som hade använt vår kod anlitade oss för ett projekt. Någon annan som vi hade hjälpt anlitade oss för att bygga en webbplats.

Sakta men säkert fick vi fler och större uppdrag. Vi kunde anställa fler medarbetare. De delade också med sig av kod och kunskap. Det gav oss än fler och än större uppdrag. Och så vidare. Vi hamnade i en uppåtgående spiral.

Jag väljer det röda pillret. Oraklet i Mountain View spyr ut svar efter svar på min skärm. Tio åt gången. Ordnade från de mest till de minst relevanta – enligt oraklets mening.

Det var när webbyrån fick den första miljonordern som polletten föll ned. Det var våren 2008.

Telefonen ringde och jag svarade. Det var utvecklingschefen på Dagens Industri. Han och IT-chefen ville träffa oss för att prata om ett uppdrag. Så blev det, och vi fick uppdraget att bygga DiTV.

Hur hade de hört talas om oss? (Vi var bara 6 personer vid tillfället.) Och viktigare: Vad hade vi gjort för att förtjäna deras förtroende att jobba med deras prestigeprojekt? Jag frågade, och de berättade: De hade en tid följt oss på vår blogg och i forum, förstått att vi kunde vår sak, och gillade vår öppenhet.

Det var då jag började inse att delat innehåll är ett kraftfullt sätt att marknadsföra och driva försäljning.

Jag ögnar genom svaren som oraklet har lämnat på min skärm.

Ett ord dyker upp i textmassan: ”content marketing”. Jag vet inte vad det betyder. Har aldrig hört det förut. Men jag gissat att det betyder marknadsföring med innehåll. Det som gjorde byrån jag precis har lämnat så framgångsrik. Jag ber oraklet att berätta mer.

Uppdraget på Dagens Industri gick bra. De ville anlita oss till ännu ett projekt och vi växte. Ett år senare var vi sexton och hade landat vårt första uppdrag på över 2 miljoner. Kunden vad SF Bio. Ännu ett år senare var vi runt tjugofem medarbetare och året därpå närmare femtio. När jag slutade kunde jag stolt titta tillbaka på ett lönsamt företag med sjuttio anställda och drömkunder inklusive Lunds Universitet, Unionen, Moderaterna, IKEA, Bonnier Tidskrifter, TV2 Danmark med flera.

Framgång föder framgång. Det är en del av förklaringen till att det gick så bra. Kunniga och engagerade medarbetare en annan. Och vårt innehåll en tredje.

Under mina år producerade vi hundratals blogginlägg, 200+ utbildningsfilmer, två årliga konferenser, tre böcker och ett och annat galet upptåg. Det gav utdelning.

Oraklet från Mountain View visar mig sidor från Content Marketing Institute, Copyblogger, Heidi Cohen, Top Rank Blog med flera källor. Jag läser och inser att det vi gjorde på webbyrån kallas content marketing. Men viktigare: Jag får svar på det som jag har grubblat på.

Jag lämnade webbyrån och sålde mina aktier för att låta de andra delägarna ta byrån dit de ville.

Själv ville jag hålla mig kvar i gränslandet där teknik möter marknadsföring och kommunikation. Hjälpa andra företag att använda innehåll för att driva affärer – så som vi hade gjort på webbyrån.

Men om jag ska övertyga dig och dina kollegor att bjuda på er kunskap likt öppen källkod så behövde jag bevis på att det fungerar. Finns det? Det var vad jag frågade oraklet från Mountain View om. Och Google svarade: Ja!

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

Curabitur sem, porta. libero id, venenatis, adipiscing dolor. ante.

Pin It on Pinterest